medische urenbeperking WIA
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Arbeidsrecht & Sociale zekerheidsrecht

#1: medische urenbeperking WIA Auteur: sam2 BerichtGeplaatst: ma 19 mei 2008 17:19
    —
Ik had twee banen, 1 bij een baas en daarnaast nog wat uren als zorgverlener voor mijn zoon, betaald via pgb. Na langdurige ziekte ben ik net gekeurd door UWV en grotendeels afgekeurd, met een medische urenbeperking van maximaal 20 uur met een bandbreedte tot 25 uur.

Bij mijn baas werk ik in aangepast werk inmiddels voor 12 uur, veel meer zit er niet in. UWV zegt nu dat ik 20-25 uur kan werken. Worden in die uren nu ook de uren die ik voor zoon werk meegeteld of gelden deze uren alleen voor werken voor een baas?

Heb ooit eens een uitspraak gelezen, maar kan het niet meer vinden dat voor de maatman alleen de verzekerde uren (dus bij baas) tellen maar dat er voor de rest wel rekening gehouden moet worden met de overige uren, hoewel er ook duidelijk gesteld wordt dat zorg voor je gezin niet mee weegt voor arbeidsgeschiktheid/ongeschiktheid.
Hoe zou dit uitpakken als je betaalde zorg verleent aan een gezinslid?

#2:  Auteur: Marco Knol BerichtGeplaatst: di 20 mei 2008 4:25
    —
In principe is de WIA (en de voorganger de WAO) een werknemersverzekering en geldt dus de maatmanbenadering. Echter, in beide was/is de norm voor de uitkering het verschil tussen wat een gezond persoon (de maatman) kan verdienen en hetgeen de verzekerde met algemeen geaccepteerde arbeid (nog) kan verdienen. De arbeid als verzorgende voor je zoon telt dus wel degelijk mee in die zin dat ofwel je maatmaninkomen er door wordt beïnvloedt (tellen we het wel mee, dan hoger inkomen, maar dan tellen inkomsten die je er nu uit haalt ook mee, danwel het telt niet mee (als ouder) maar dan dus ook lager maatmaninkomen en geen uitkering voor inkomsten die je mist doordat je dit nu niet meer kunt).
Enfin, lastig om uit te rekenen, maar gezien PGB lijkt het mij op algemeen geacepteerde arbeid en zal het meegerekend worden.

#3:  Auteur: sam2 BerichtGeplaatst: di 20 mei 2008 23:20
    —
Het inkomen uit pgb wordt niet meegerekend in de maatman, daar is ook jurisprudentie over.
De urenbeperking die ik krijg is weer wat anders. Als ik 20 uur mag werken, vallen de uren die ik dan werk voor zoon dan binnen die 20 uur (dus blijven er 11 over voor de baas als ik er 9 werk voor zoon) of komen die uren die ik werk voor zoon bovenop die 20 uur?

Nu op zich niet zo belangrijk, omdat ik de komende jaren een loongerelateerde uitkering krijg, maar wel belangrijk als de vervolguitkering start. 12 uur op de urenbeperking van 20 met een bandbreedte tot 25 uur is dat de helft van je restverdiencapaciteit (12 op 20) of minder (12/25) of tellen de uren die ik voor zoon werk er zo wie zo bij (21/20 of 21/25)?
In de allereerste optie krijgt ik nog maar iets van 35 % van mijn huidige loon, de andere opties gewoon 70%.

#4:  Auteur: Marco Knol BerichtGeplaatst: vr 23 mei 2008 2:48
    —
Voorzover ik weet worden bij WIA inkomsten sowieso (deels) gekort op de uitkering.
Dat de PGB niet meegeteld wordt voor de maatman zou kunnen, ik zal eens kijken of ik die jurisprudentie kan vinden. Ik kan me er wel iets bij voorstellen, maar de constructie lijkt me een getrapte, dus of het ook geldt voor het al dan niet korten op de WIA is voor mij nog even de vraag.
De urenbeperking is in principe puur medisch; die wordt door de verzekeringsarts aangegeven op de FML. Indien PGB niet wordt meegerekend dan wordt je geacht die 20 tot 25 uur uur te besteden aan betaald werk. Ofwel wordt je geacht om in principe je uren bij je baas uit te breiden. Dat dat eventueel ten koste gaat van de uren die je aan de verzorging van je zoon kunt besteden is voor de WIA niet relevant.

Rechtenforum.nl -> Arbeidsrecht & Sociale zekerheidsrecht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl