Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
VA loan rates ...
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 28 mrt 2024 23:17
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

informatie/syllabus (fiscaal) recht(sgeleerdheid)
Moderators: Michèle, Nemine contradicente, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Oriëntatie



Leeftijd: 28
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 4


BerichtGeplaatst: ma 18 nov 2013 21:24    Onderwerp: informatie/syllabus (fiscaal) recht(sgeleerdheid) Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo allen,

Ik zit momenteel in VWO 5 (NT + eco + inf) en ben me aan het oriënteren op een vervolgopleiding. Momenteel neig ik naar ofwel Fiscaal Recht of FE. Zeker na de open dag van de UvA te hebben bezocht is dit nogmaals bevestigd.

Ik vroeg mij af of er op dit rechtenforum (evt afgestudeerde) studenten FR zijn die mij informatie kunnen verschaffen over deze studie (moeilijk? benodigde tijd? 'leuk'? Arbeidsmogelijkheden na studie).

Ook heb ik weleens syllabi van allerlei studies voorbij zien komen op forums, dus mocht iemand een syllibus FR/rechtsgeleerdheid (ik meen dat deze in het eerste jaar hetzelfde zijn) op zijn/haar pc hebben staan, dan zou ik deze heel graag even willen doorkijken!

Gr,
Oriënterende VWO'er
Bekijk profiel Stuur privé bericht
svdongen



Leeftijd: 27
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier


Berichten: 359


BerichtGeplaatst: ma 18 nov 2013 23:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik weet niet of je speciaal naar de UvA/Amsterdam wilt, maar volgens de studiegidsen komt deze er zeker niet het beste uit. Leiden/Utrecht/Maastricht zijn dan betere opties; net als Tilburg op bijv. ondernemingsrecht.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Oriëntatie



Leeftijd: 28
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 4


BerichtGeplaatst: ma 18 nov 2013 23:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dank voor je antwoord. En ja, ik ben op de hoogte van het niveau van de UvA en VU. Mocht FR de uiteindelijke keuze zijn, dan zal ik hoogstwaarschijnlijk in Leiden gaan studeren, ondanks dat ik nabij Amsterdam woon. Indien 't FE wordt, zal ik geen keuze hebben dan genoegen te moeten nemen met de UvA.

Reacties mbt de studie zelf zijn nogsteeds meer dan welkom!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
1e_jaars_fiscaal_recht



Leeftijd: 28
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): 
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 125


BerichtGeplaatst: di 19 nov 2013 20:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

UvA hoor ik geen geweldige verhalen over. Je bent sowieso een nummertje, chaos. Duurt lang voordat een tentamen is nagekeken. Uitval van studenten is huge. Je tentamens leg je af vlakbij het AMC in de IWO zalen. Moet je dus een stukje metro doen. Verder VU zal wel iets beter zijn, maar ze hebben een jaar geleden tijdens een radio presentatie bekend gemaakt dat ze van een aantal opleidingen inclusief rechten de tentamens gemakkelijker hebben gemaakt. Tja... tis up to you, maar ik zou kleinschalig doen. Leiden (ERASMUS ook) is btw middelbare school all over again. Een aanwezigheidsplicht voor alle werkgroepen. Anders krijg je je tentamencijfer niet.

Ds ik zou gaan voor: UU, UM, Nijm, UvT of Grun.
maakt je het niet uit die aanwezigheidsplicht ga dan naar Leiden, onderwijs is er prima. Erasmus heb je het hele jaar 2 herkansingen. Je mag verder compenseren. Echter moet je 60 ects in 1 jaar halen. Zo niet hele jaar verpest. ZO wel: in een jaar je P! Waarom hele jaar verpest? Je mag als je een Negatief BSA hebt geen punten overnemen aan je nieuwe uni.

Verder is fiscaal wel een leuke studie. Je moet er wel inkomen zeg maar en je krijgt het niet cadeau. Veel wetgeving, boekhouden, economische zaken (fe heb je meer wiskunde). Denk aan 40 uur per week . Sommige doen het in minder, maar ga gewoon van 40 uur uit. Dan wordt je ook niet teleurgesteld.

FR':
Moeilijk: tja ligt aan jezelf. Heb je een concentratieprobleem: ja loodzwaar
Saai: als je de waarom vraag niet stelt. Ja! Pas later zie je het verband meestal. Dan wordt het leuk.
Salaris: staar je er niet op blind. Maar rond de 2500 netto als beginner. Das vrij hoog.
Complex: kun je wel zeggen ja.
Toekomst: prima

UvA of Vu?-> uva omdat de vu geen fiscale bach heeft. enkel in derde jaar paar vakken.

Of anders: UM, UvT, Leiden

FE:

moeilijk: eerste jaars falen op wiskunde en financiering. Achterlijk eigenlijk want je kunt bij studeersnel al gauw het inzicht krijgen in het wiskunde niveau en je kunt je er de hele zomervakantie op voorbereiden dan. Boek is wiskunde voor bedrijfseconomen. ZO lastig is het ook weer niet, zeker niet met NT

Saai: minder saai dan fiscaal recht, vond ik. Kwam omdat ik rechten ook pas later leerde apprecieren.

Welke uni; ga naar Tilburg of Rotterdam.
Salaris: iets minder dan bij fiscaal recht. Maar niet slecht.
Toekomst: prima
Complex: Yup!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Oriëntatie



Leeftijd: 28
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 4


BerichtGeplaatst: di 19 nov 2013 22:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Op zo'n uitgebreide post had ik niet durven hopen Wink. Enorm bedankt!

Ik heb vaak de drang me te willen onderscheiden van de grote menigte betreft mijn aankomende studie (m.i mogelijk grote voordelen i/d toekomst opleverend; liever nu al richten op vervolgopleiding dan eindeloos Middelbaar Onderwijs). Is dit bij de studie FR mogelijk? Boeken die ik gelezen moet hebben? Studieboeken die ik al kan bestuderen?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
1e_jaars_fiscaal_recht



Leeftijd: 28
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): 
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 125


BerichtGeplaatst: di 19 nov 2013 23:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

- Als je nog op het VWO zit: doe gewoon je vwo en rond alles zo goed mogelijk af. Met name Nederlands, Economie en Wiskunde. Neem ook voldoende rust in je zomervakantie. Met een burnout hebben ze bij de uni ook niks aan je. En jij niks aan de uni.

- Begin maar met Recht, vaardig en zeker (geschreven door Hage) is een boek van de UM, vind hem zelf wel duidelijk.
- Mocht je de kant op willen gaan van fiscale economie, tja doe dan maar accounting (boekhouden geboekstaafd) en wiskunde alvast (wiskunde bedrijfseconomen)

Verder geniet nog even van je middelbare school tijd. Onderscheiden doe je overigens vaak al genoeg door goede resultaten en zelfkritisch te zijn. Wordt lid van een studievereniging en doe daar je commissies. Wel leuk als je straks als adviseur sociaal vaardig bent. Dus ga gewoon ook naar de borrels van bijvoorbeeld Grotius.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Oriëntatie



Leeftijd: 28
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 4


BerichtGeplaatst: wo 20 nov 2013 16:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik zal proberen Nederlands en Economie met een 8 af te sluiten (Eco mogelijk 9) en tja.. WisB 6-7.

Betreft boeken; tot dusver heb ik me altijd beperkt tot financiële boeken (o.a alle boeken van Robert Kiyosaki gelezen). Echter nog nooit rechtsgeleerdheid boeken gelezen, dus dat zou iets kunnen zijn waar ik nu aan ga werken.

Had al even gekeken of ik Recht, vaardig en zeker op internet kon vinden, maar helaas. Is dit boek 't waard voor mij om te bestellen? En zijn er nog andere boeken die je me zou aanraden (mag ook Engels zijn).
^Voorkeur gaat uit naar narratieve/verhalende boeken.

Nog andere tips om al kennis te vergaren over FR zonder dat ik de studie al volg?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
1e_jaars_fiscaal_recht



Leeftijd: 28
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): 
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 125


BerichtGeplaatst: wo 20 nov 2013 22:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Tja wat kan ik zeggen. Ik zou gewoon een keer de trein naar Amsterdam pakken en daar dat boek even uit de bieb halen (UB:singel) en paar kopietjes maken. Verder ga gewoon in de zaal zitten een x bij de OMHP bij een college. Niemand merkt het op is altijd zo vol.

30 euro valt voor mij persoonlijk ook mee. Je kunt hem kopen bij de 2e hands afdeling van een grote online boekhandel. Boeken staat er bol van. Overigens het is bijna Sint/Kerstmis? Wat houdt je tegen dat boek te vragen? Anders heb je 30 euro ook zo verdiend hoor. Paar uur werken. Max een dag. Btw en het boek is het MEER dan waard. Echt waar.

Sommigen zeggen dat het boek iets te gemakkelijk is voor universitair onderwijs, maar ondanks dat gewoon lekker leesbaar.

Op universiteitvannederland.nl heb je paar onderwerpen die gaan over rechten. O.a. aansprakelijkheidsrecht. Dit zijn vakken die je ook moet doen het eerste jaar.

Verder moet je niet denken dat je nu al die hele studie kunt doen en dan straks achterover kunt leunen. Helaas heeft iedereen last van retentie. Dat is dat je dingen gewoon vergeet, handigheidjes, artikelen betekenissen en alles wat je niet vaak gebruikt. Daarom begin niet te vroeg maar zeker niet te laat.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds