inbreuk op EVRM rechten
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Internationaal en Europees recht

#1: inbreuk op EVRM rechten Auteur: anne107241 BerichtGeplaatst: di 22 mrt 2011 10:58
    —
hallo ik heb gezocht of dit onderwerp hier al bestond maar kon er niks over vinden dus:

ik weet dat je inbreuk op EVRM rechten kan maken als het voldoet aan het volgende:

1. Als bij de wet voorzien,moet voorzienbaar, toegankelijk en voldoende specifiek
2. Moet noodzakelijk zijn in een democratische samenleving (in het belang van de openbare orde, goede zeden, openbare veiligheid, gezondheid, bescherming van de rechten en vrijheden van aderen.
3. Regel moet voldoende proportioneel en specifiek zijn

maar nu vroeg ik me af kunnen er hierdoor hoofddoekjes worden verboden wat in strijd is met artikel 9 en 14 van het EVRM???

alvast bedankt

#2:  Auteur: BG BerichtGeplaatst: di 22 mrt 2011 22:20
    —
Dat ligt eraan met welk doel en hoe dat is geformuleerd. In verband met veiligheid op de werkvloer (machines) is het bijv. goed mogelijk om hoofddoekjes te verbieden.

#3:  Auteur: anne107241 BerichtGeplaatst: di 22 mrt 2011 22:33
    —
ik bedoel in scholen

#4:  Auteur: LVR BerichtGeplaatst: do 07 apr 2011 11:58
    —
Hoogstwaarschijnlijk strandt het op aspect 2. Ik zie namelijk geen noodzaak in een democratische samenleving! Wink

#5:  Auteur: De.blauwe.beul BerichtGeplaatst: do 07 apr 2011 13:52
    —
Voor jouw voorbeeld is het natuurlijk eerst nodig om je af te vragen of de gedraging wel onder de reikwijdte valt van art. 9 en 14 EVRM. Wil je dus bescherming krijgen van art. 9 EVRM dan zal de drager van het hoofddoekje dit dus wel moeten doen vanwege bijvoorbeeld een uiting van godsdienst. Verder laat het EVRM beperkingen toe, in Nederland is dit geregeld in de Algemene wet gelijke behandeling.

Het komt er kort gezegd op neer dat als de school een godsdienstige inslag heeft dan mag er geen onderscheid worden gemaakt op het enkele feit van bijvoorbeeld ras, geslacht of nationaliteit. Zie ook art. 5 lid 2 sub c Awgb.

Art. 14 EVRM moet je overigens in samenhang met andere bepalingen uit het EVRM. Dit artikel biedt dus geen zelfstandige bescherming. Dit is wel zo geregeld in art. 1 EVRM 12de protocol.



Rechtenforum.nl -> Internationaal en Europees recht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl