huur: minimumperiode huurcontract onbepaalde tijd nietig?
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Civiel recht

#1: huur: minimumperiode huurcontract onbepaalde tijd nietig? Auteur: Rene242 BerichtGeplaatst: wo 09 okt 2019 10:06
    —
Beste allemaal,

Ik heb een huurcontract voor onbepaalde tijd met een minimum van 12 maanden. Nu vroeg ik me af of ik eerder kan opzeggen onder 7:271 lid 7 BW jo 7:271 lid 2 BW voor zover het de mogelijkheid van de huurder voor tussentijdse opzegging van de huur beperkt. Is een beding minimale huurperiode in dat licht, nietig?

#2: Re: huur: minimumperiode huurcontract onbepaalde tijd nietig? Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: ma 14 okt 2019 1:51
    —
Rene242 schreef:
Ik heb een huurcontract voor onbepaalde tijd met een minimum van 12 maanden. Nu vroeg ik me af of ik eerder kan opzeggen onder 7:271 lid 7 BW jo 7:271 lid 2 BW voor zover het de mogelijkheid van de huurder voor tussentijdse opzegging van de huur beperkt. Is een beding minimale huurperiode in dat licht, nietig?

Als je een huurcontract voor onbepaalde tijd hebt, dan volgt uit art. 7:271 lid 2 BW inderdaad dat je die kunt opzeggen. De overeengekomen minimumtermijn van 12 maanden is dus niet geldig.

Het lijkt me niet nodig om hier art. 7:271 lid 7 BW bij te halen. Ik neem aan dat je bedoelt dat de verhuurder zich op het standpunt zou kunnen stellen dat de minimum huurtermijn moet worden uitgelegd als een (verlengde) opzegtermijn, maar dat is wat mij betreft te moeilijk gedacht. Een minimum huurtermijn betekent: je kunt niet opzeggen (met wat voor opzegtermijn dan ook) per een datum vóór het einde van de huurtermijn. Maar art. 7:271 lid 2 BW zegt nu juist dat je dat wél kunt. Vervolgens kijk je wat voor opzegtermijn in acht moet worden genomen. Als de overeenkomst daar niets over zegt, dan geldt een opzegtermijn van 1 maand (aangenomen dat je per maand betaalt).



Rechtenforum.nl -> Civiel recht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl