Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Uwv, zw en bet...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu wo 06 aug 2025 22:36
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

geldlening
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
bernardtimmermans

Leeftijd: 65
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier

BerichtGeplaatst: do 05 jan 2012 18:26    Onderwerp: geldlening Reageer met quote Naar onder Naar boven

ik heb geld geleend aan een bekende met een contract wat hij ondertekend heeft nu betaald hij niet meer,de rechtbijstand van mij zegt de rentepercentage is te hoog en daarom kunnen wij niks doen ,mijn vraag is klopt dat en wat kunnen we dan zelf doen.gr bernard
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: do 05 jan 2012 19:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat is het rentepercentage?

BerichtGeplaatst: do 05 jan 2012 20:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Wat is het rentepercentage?

we hadden het contract van internet er stond 10% op jaarbasis in en hebben er niet bij stilgestaan dat dat teveel was,
bona fides

BerichtGeplaatst: do 05 jan 2012 20:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoe luidt de uitsluitingsclausule waar de verzekeraar zich op beroept?

BerichtGeplaatst: do 05 jan 2012 20:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Hoe luidt de uitsluitingsclausule waar de verzekeraar zich op beroept?
.
begronding voor uitsluitsel op mijn rechtsbijstand is,de rente percentage van 10% is niet overeenkomend met het bw,mag,geloof ik , max 4% zijn.
uiteraard kan ik rechtsbijstand krijgen,tegen een betaaling van €145.00 ex btw.
mijn vraag is,wat moet ik doen om mijn vordering op te eisen,dus zlef indienen..
bij deze al vast bedank voor voor de info .
bona fides

BerichtGeplaatst: do 05 jan 2012 22:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bernardtimmermans schreef:
begronding voor uitsluitsel op mijn rechtsbijstand is,de rente percentage van 10% is niet overeenkomend met het bw,mag,geloof ik , max 4% zijn.

Dat klopt in ieder geval niet. De wettelijke rente is weliswaar 4%, maar partijen mogen best een hoger percentage overeenkomen. Kredietverstrekkers mogen maximaal 12% boven de wettelijke rente vragen (dus op het moment 16%). Ik weet niet of dat ook voor particuliere geldverstrekkers geldt, maar 10% blijft daar in ieder geval onder.

Quote:
mijn vraag is,wat moet ik doen om mijn vordering op te eisen,dus zlef indienen..

Bij een vordering van minder dan € 25.000 kun je het in principe zelf doen, al zul je een gerechtsdeurwaarder moeten inschakelen voor het uitbrengen van de dagvaarding. Maar als je rechtsbijstandverzekeraar aanbiedt de gehele vordering af te handelen voor € 145 zie ik geen reden om daar niet op in te gaan. Aanschaf van boeken waaruit je voldoende leert om dit zelf te doen is al duurder, om van de tijd die het je gaat kosten maar niet te spreken. (De kans dat je hier iemand vindt om alles voor je uit te schrijven is nagenoeg nul.)

De vraag blijft echter staan op welke in de verzekeringsvoorwaarden genoemde grond de rechtsbijstandsverzekeraar je verzoek om rechtsbijstand afwijst en/of waarop die € 145 is gebaseerd.

BerichtGeplaatst: do 05 jan 2012 22:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:

Dat klopt in ieder geval niet. De wettelijke rente is weliswaar 4%, maar partijen mogen best een hoger percentage overeenkomen. Kredietverstrekkers mogen maximaal 12% boven de wettelijke rente vragen (dus op het moment 16%). Ik weet niet of dat ook voor particuliere geldverstrekkers geldt, maar 10% blijft daar in ieder geval onder.

Quote:

Bij een vordering van minder dan € 25.000 kun je het in principe zelf doen, al zul je een gerechtsdeurwaarder moeten inschakelen voor het uitbrengen van de dagvaarding. Maar als je rechtsbijstandverzekeraar aanbiedt de gehele vordering af te handelen voor € 145 zie ik geen reden om daar niet op in te gaan. Aanschaf van boeken waaruit je voldoende leert om dit zelf te doen is al duurder, om van de tijd die het je gaat kosten maar niet te spreken. (De kans dat je hier iemand vindt om alles voor je uit te schrijven is nagenoeg nul.)

De vraag blijft echter staan op welke in de verzekeringsvoorwaarden genoemde grond de rechtsbijstandsverzekeraar je verzoek om rechtsbijstand afwijst en/of waarop die € 145 is gebaseerd.

U bent als particulier verzekerd voor rechtsbijstand bij juridische meningsverschillen. Dus
niet als het meningsverschil te maken heeft met de uitoefening van een vrij beroep of een
bedrijf. Of als het gaat om inkomsten die u niet uit regelmatige loondienst ontvangt.

dit is wat ik van mijn verzekering heb ontvangen als zijnde niet van toepassing op mijn rechtsbijstand....€145 is p/u
bona fides

BerichtGeplaatst: vr 06 jan 2012 2:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

U bent als particulier verzekerd voor rechtsbijstand bij juridische meningsverschillen. Dus
niet als het meningsverschil te maken heeft met de uitoefening van een vrij beroep of een
bedrijf. Of als het gaat om inkomsten die u niet uit regelmatige loondienst ontvangt.

dit is wat ik van mijn verzekering heb ontvangen als zijnde niet van toepassing op mijn rechtsbijstand....

Aha, ik dacht al dat het iets in die richting zou zijn. De verzekeraar stelt zich dus op het standpunt dat het hier gaat om een geschil waarbij je niet als particulier bent betrokken geraakt, maar bij de uitvoering van werkzaamheden ter verwerving van een inkomen.

Het precieze rentepercentage lijkt me hiervoor niet beslissend. Het lijkt mij dat als je je geld "belegt" bij iemand die door Harry Mens is aangeprezen en gouden bergen belooft, dit normaal gesproken wel onder de verzekering valt. Als de lening voor jou een éénmalige aangelegenheid is, denk ik dat de verzekeraar betere argumenten moet hebben om je verzoek om rechtsbijstand af te wijzen.

Quote:
€145 is p/u

Dan begrijp ik dit deel nu ook beter Wink

BerichtGeplaatst: vr 06 jan 2012 7:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:

dit is wat ik van mijn verzekering heb ontvangen als zijnde niet van toepassing op mijn rechtsbijstand....

Aha, ik dacht al dat het iets in die richting zou zijn. De verzekeraar stelt zich dus op het standpunt dat het hier gaat om een geschil waarbij je niet als particulier bent betrokken geraakt, maar bij de uitvoering van werkzaamheden ter verwerving van een inkomen.

Het precieze rentepercentage lijkt me hiervoor niet beslissend. Het lijkt mij dat als je je geld "belegt" bij iemand die door Harry Mens is aangeprezen en gouden bergen belooft, dit normaal gesproken wel onder de verzekering valt. Als de lening voor jou een éénmalige aangelegenheid is, denk ik dat de verzekeraar betere argumenten moet hebben om je verzoek om rechtsbijstand af te wijzen.

Quote:
€145 is p/u

Dan begrijp ik dit deel nu ook beter Wink

yep.het betreft inderdaad om een eenmalige lening van in totaal €4545 voor sommigen een kleinigheid,voor ons eer rib uit ons lijf. maar de vraag is of mijn verzekering correckt gehandeld heeft,en of en hoe ik nu het beste kan handelen.
DENNIS79

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: vr 06 jan 2012 12:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je kunt trachten de verzekeraar op andere gedachte te brengen door te betogen dat de geldlening niet voortkomt uit de uitoefening van een vrij beroep of bedrijf.

Daarnaast dient u duidelijk te maken dat het niet (langer) om de rente te doen is, maar om de geldvordering zelf. De rente kan de verzekeraar betitelen als inkomsten anders dan uit loondienst, maar de geldvordering ten bedrage van de oorspronkelijke lening is dat niet.

Dat bedrag is namelijk geen inkomst, maar behoort reeds tot jouw vermogen.

Benadrukken dat je iemand geld hebt geleend om die persoon te helpen, en niet om er zelf rijk van te worden kan overigens ook geen kwaad.

BerichtGeplaatst: vr 06 jan 2012 17:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

DENNIS79 schreef:
Je kunt trachten de verzekeraar op andere gedachte te brengen door te betogen dat de geldlening niet voortkomt uit de uitoefening van een vrij beroep of bedrijf.

Daarnaast dient u duidelijk te maken dat het niet (langer) om de rente te doen is, maar om de geldvordering zelf. De rente kan de verzekeraar betitelen als inkomsten anders dan uit loondienst, maar de geldvordering ten bedrage van de oorspronkelijke lening is dat niet.

Dat bedrag is namelijk geen inkomst, maar behoort reeds tot jouw vermogen.

Benadrukken dat je iemand geld hebt geleend om die persoon te helpen, en niet om er zelf rijk van te worden kan overigens ook geen kwaad.

Heb inmiddels contackt gehad met verzekering ,ze zullen mij maandag terug bellen,heb hun duidelijk gemaakt dat ik niet uit naam van een onderneming handel,en dat de rente voor mij niet van belang is.ik dank U voor de fijne manier waarop U mij tewoord heeft gestaan,en zal U op de hoogte houden van het verloop.
Bedankt .
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds