definitie van "recht"
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Nederlands Recht Deeltijd

#1: definitie van "recht" Auteur: Silverpacer BerichtGeplaatst: vr 18 feb 2011 16:51
    —
Ik ben heel benieuwd hoe men hier denkt over de definitie van "recht" en hoe men tot deze definitie is gekomen. Het is vanzelfsprekend dat iedereen tot een andere definitie komt. Omdat er eigenlijk geen definitie aan te knopen valt. Puur omdat iedereen hier anders over denkt.

#2:  Auteur: Koekepeertje BerichtGeplaatst: ma 28 feb 2011 22:24
    —
Is een boek zoals: inleiding in het Nederlandse rechtssysteem niets om te lezen? Het is er altijd wel geweest maar dan in andere vorm dan de huidige. rechten= volkswil hehehe

#3: "definitie recht" Auteur: dikaspólos BerichtGeplaatst: do 01 sep 2011 22:02
    —
Recht, het geheel van bindende gedragsregels die er toedienen de belangen van de samenleving als geheel dan wel, elk van haar leden afzonderlijk zogoed mogelijk te beschermen.

#4:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: do 01 sep 2011 22:27
    —
Het geheel van gedragsregels lijkt me nog te beperkt. Er daarnaast nog procedurele regels, regels die subjectieve rechten toekennen, regels die vertellen hoe de Staat in elkaar zit, etc.

Het geheel van bindende regels dus maar?

#5:  Auteur: Nemine contradicente BerichtGeplaatst: do 01 sep 2011 22:29
    —
Recht is datgene wat niet onrecht is.
Het is m.i. niet mogelijk om recht positief te definiëren, of in ieder geval niet in één alomvattende definitie, maar door datgene te elimineren wat we als onrecht beschouwen kunnen we een definitie van recht proximeren.

@Dikáspolos: Ik vind je definitie wel interessant maar het doet wel de vraag rijzen of recht inderdaad utilitair is, het dient ertoe belangen te beschermen, en daarnaast of dat een samenleving vereist is.
Ik beschouw de notie van recht meer als een filosofische notie waarbij er m.i. ŕ priori geen samenleving noodzakelijk is c.q. hoeft te zijn.



Rechtenforum.nl -> Nederlands Recht Deeltijd

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl