Enkele weken geleden heb ik een tijdens een sollicitatie een assessment gedaan. Een psychologische test met persoonlijkheid en vaardigheidsanalyse. Deze test werd door de p&o adviseur zelf afgenomen. Ter informatie. Ik was bij dat bedrijf voorgesteld via een uitzendbureau.
De uitslagen (rapport) van de test heb ik vervolgens per e-mail ontvangen met de mededeling dat zij de test door zou sturen naar de manager van de afdeling waarvoor ik zou komen te werken. Ik had geen toestemming voor inzake door derden gegeven maar achtte dit voor de sollicitatieprocedure nodig. De uitslagen waren niet erg positief voor de functie en werd uiteindelijk niet aangenomen.
Enkele weken later krijg ik een e-mail van het uitzendbureau of het uitzendbureau de gegevens van mijn test mochten gebruiken voor verdere sollicitaties. Ik heb telefonisch verontwaardig gereageerd met de vraag hoe zij aan mijn test kwamen, zonder mijn toestemming. De reden voor ontvangst: “ondersteunende informatie bij de afwijzing voor de functie”.
Naar mijn mening heeft de p&o adviseur niet het recht om mijn test zonder mijn toestemming aan derden te laten zien.
- Hoe kan ik in deze handelen?
- Wat voor consequenties heeft dit voor het bedrijf, uitzendbureau en mijzelf?
Bij voorbaat dank.
Raymond
|