Garantie op artikel uit Nederlandse Webshop in België
#1: Garantie op artikel uit Nederlandse Webshop in België Auteur: ToemkeWTM
Geplaatst: zo 26 apr 2020 8:27
Goedemorgen,
onlangs heb ik als particulier een 9maanden oude zwembadrobot gekocht van een andere Belgische particulier. De robot werd aangekocht bij een grote, bekende Nederlandse webshop. Op de factuur staat de aankoopdatum, juni 2019 en 3 jaar fabrieksgarantie + 2 jaar extra garantie.
Nu vertoont de robot kuren, graag wil ik hem ter nazicht wil insturen maar dat bedrijf zegt dat de garantie niet overdraagbaar is, klopt dat?
Mij lijkt het niet correct, de wettelijk garantie slaat toch op het product ongeacht de eigenaar of is dat in Nederland anders? Dat die 2 jaar extra misschien vervallen kan ik nog begrijpen, alhoewel.
Kan iemand dit bevestigen en hoe ik dat dan best aanbreng bij die webshop?
Alvast bedankt.
|
#2: Re: Garantie op artikel uit Nederlandse Webshop in België Auteur: bona fides
Geplaatst: zo 03 mei 2020 15:30
ToemkeWTM schreef: | onlangs heb ik als particulier een 9maanden oude zwembadrobot gekocht van een andere Belgische particulier. De robot werd aangekocht bij een grote, bekende Nederlandse webshop. Op de factuur staat de aankoopdatum, juni 2019 en 3 jaar fabrieksgarantie + 2 jaar extra garantie.
Nu vertoont de robot kuren, graag wil ik hem ter nazicht wil insturen maar dat bedrijf zegt dat de garantie niet overdraagbaar is, klopt dat?
Mij lijkt het niet correct, de wettelijk garantie slaat toch op het product ongeacht de eigenaar of is dat in Nederland anders? Dat die 2 jaar extra misschien vervallen kan ik nog begrijpen, alhoewel. |
Ja, garanties gaan in beginsel op grond van art. 6:251 BW als kwalitatieve rechten over op de nieuwe eigenaar. Dit kan bij overeenkomst worden uitgesloten, maar in het geval van consumentenverkoop (door de webshop aan die Belgische particulier) zal zo'n uitsluiting, zo die al gemaakt is, naar alle waarschijnlijkheid als onredelijk bezwarend vernietigbaar zijn. (Mogelijk kan de producent fabrieksgarantie wel rechtsgeldig beperken tot de oorspronkelijke consumentkoper. Mocht dat zijn gebeurd (zie de fabrieksgarantievoorwaarden), dan kun je die Belgische particulier vragen zich op de fabrieksgarantie te beroepen.)
Overigens moet je "wettelijke garantie" (waarvoor je de verkoper=webshop moet aanspreken) niet verwarren met fabrieksgarantie (waarvoor de je producten van de robot moet aanspreken).
|
|