Overgang van onderneming BW 7:663
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Ondernemingsrecht

#1: Overgang van onderneming BW 7:663 Auteur: Fred Coerver BerichtGeplaatst: do 15 sep 2005 19:19
    —
Hoi,

Bij ons in het bedrijf is momenteel een reorganisatie aan de gang. Een onderdeel van het bedrijf gaat over naar een ander bedrijf. Nu is het zo, dat er in de arbeidsvoorwaarden ook regelingen zijn, die gaan over thuiswerkplekken, leasauto's, telefoons etc. . Voor al deze regelingen worden separate formulieren getekend. De werkgever claimt nu, dat dit geen regelingen zijn, maar werkmiddelen. Dit is echter mijnsinziens niet geheel juist. De regeling mag dan misschien wel eenzijdig aangepast worden door de werkgever, maar dit staat los van het feit, dat de regeling en de rechten, die deze met zich meebrengen, zoals het gebruik van de auto of telefoon, er onverkort zijn tijdens de overgang. En dus gewoon deel moeten uitmaken van de overgang en niet weggelaten kunnen worden, omdat dit toevallig beter uitkomt voor de werkgever.

Dus zijn middelen, waar de werknemer ook prive-gebruik van mag maken, ook arbeidsvorowaardelijke rechten en moeten deze ook mee overgaan in geval van teopassing van 7:663 ?

groet
Fred

#2:  Auteur: Henk Raven BerichtGeplaatst: ma 07 nov 2005 23:47
    —
zijn, lijkt mij rechten, uit de overeenkomst. deze gaan onverkort mee over bij een OVO.

#3:  Auteur: BoeZ BerichtGeplaatst: wo 30 nov 2005 17:44
    —
lijkt mij ook. Als ik me goed herinner is er zelfs een rechtzaak geweest waarin er een overgang was van een bedrijfsonderdeel van een luchtvaartmaatschappij naar een ander bedrijf. Het personeel van de luchtvaartmaatschappij had het recht om tegen zeer lage prijzen tickets te kopen (voor vakantie e.d.) Het verkrijgende bedrijf was geen luchtvaartmaatschappij en kon deze rechten dus niet geven. Ik meen dat de uitspraak was dat de verkrijger dezelfde rechten moest garanderen en desnoods zelf de tickets voor het personeel in te kopen ( en anders het verschil bij te leggen)

Houd er overigens rekening mee dat je dienstjaren alleen mee over gaan voor zover ze financiele rechten geven; Voor het bepalen van uitwisselbaarheid gelden de dienstjaren bij de vervreemder niet. Voor de eventuele afkoopsom bij reorganisatie (bijvoorbeeld kantonrechtersformule) wel.

Rechtenforum.nl -> Ondernemingsrecht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl