Scriptie wet Mulder
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Scriptieforum

#1: Scriptie wet Mulder Auteur: Hyzo BerichtGeplaatst: wo 27 feb 2013 12:20
    —
Hallo iedereen,

Ik moet binnekort voor HBO-rechten een scriptie schrijven, deze moet zeer pratijk gericht zijn. Ikzelf zat de denken aan de wet Mulder en OM-afdoening. Mij lijkt de wet Mulder door de komst van de wet OM-afdoening totaal overbodig geworden. Omdat de wet OM-afdoening ook ervoor zorgt dat er minder rechterlijke capaciteit wordt belast. Ik wilde onderzoeken wat voor effect het heeft dat de politie steeds bestuur- en strafrecht moet gebruiken terwijl de wet mulder eigenlijk ook met een OM-afdoening of politiestrafbeschikking o.i.d. ipv een bestuursrechtelijke strafbeschikking kan worden afgedaan. Dus kortom wat is de noodzakelijkheid om de wet mulder in het bestuursrecht te houden met de komst van de wet Om-afdoening.

Ik heb het onderwerp zelf bedacht en de opdrachtgever zou dan de politie zijn. Graag zou ik jullie mening willen hebben over dit onderwerp.

Alvast bedankt.

#2:  Auteur: Lexus BerichtGeplaatst: wo 27 feb 2013 20:50
    —
Het ligt al in de bedoeling om de WAHV (Wet Mulder) af te schaffen. De feiten die d.m.v. deze wet bestuursrechtelijk konden worden afgedaan, zullen in de (nabije) toekomst via een bestuurlijke strafbeschikking worden afgedaan. Je kunt daar m.i. een mooi onderzoeksonderwerp van maken. Er zijn namelijk fundamentele verschillen. De BSB is een strafrechtelijk instrument, terwijl de WHAV een bestuursrechtelijk instrument is. De BSB is bovendien een daad van vervolging. Daartegen is verzet mogelijk. En dat is een ander verzet, dan datgene wat ongeveer een jaar geleden is afgeschaft. Je kunt onder andere verduidelijken of deze vorm van verzet een gewoon rechtsmiddel is.
Kortom, genoeg te onderzoeken.



Rechtenforum.nl -> Scriptieforum

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl