Lupus schreef: | Ik heb een cliënt waar ik de bewindvoering over heb. De bewindvoering is uitgesproken na een aavraag voor onder curatelestelling. De beroeps periode is inmiddels verstreken. Ik beschik nu over gegevens die voor de rechtbank waarschijnlijk wel voldoende grond bieden voor een uitspraak tot onder curatelestelling.
Kan ik deze procedure buiten betrokkene (onderbewindgestelde) om opstarten? |
1e ligt dat eraan of je naaste familie van de onder-bewindgestelde bent.
Ben je dat niet, dan kun jij als bewindvoerder geen onder curatele aanvragen.
2e zal een onder-curatelestelling nimmer buiten de persoon in kwestie om kunnen gaan.
De vraag is: wat staat er precies in het vonnis van de rechtbank, wat zijn hun motieven om niet mee te gaan in het verzoek tot onder-curatelestelling maar hebben zij besloten tot bewindvoering, en wat is daarin jouw specifieke taak als bewindvoerder.
Zijn er nog andere stappen afgesproken, bijv. een medisch onderzoek door een arts/psychiater, is er een proefperiode voor bewind waarna verder gekeken gaat worden, is de persoon in kwestie trainbaar en leerbaar, dient er verder nog hulp of training geboden te worden, etc.
Tot slot: wat is jouw relatie tot de onderbewindgestelde en de reden dat jij als bewindvoerder de betreffende persoon (nu) alsnog onder curatele wilt hebben?
Besef, dat onder-curatelestelling een zware ingreep is die men niet zomaar uitvoert, en blijkbaar in eerste aanleg ook niet nodig achtte. Op die gronden acht ik de kans klein dat de persoon in kwestie nu alsnog wel onder curatele zou komen.
Het zou m.i. handiger zijn geweest het vonnis - waarin de bewindvoering is ingesteld - aan te vechten en in beroep te gaan tegen die uitspraak, als er om gegronde redenen curatele was gevraagd.
|