Onverzekerd rijden zonder rijbewijs
#1: Onverzekerd rijden zonder rijbewijs Auteur: Drazic
Geplaatst: di 18 aug 2009 20:30
De situatie:
Ik heb een scooter die ik eigenlijk nooit gebruik. Om te kijken of het ding nog liep, maakte ik laatst een klein rondje in mijn eigen straat. Vrijwel meteen werd ik staande gehouden, en kreeg ik twee bekeuringen:
- Onverzekerd rijden (260 euro)
- Kinbandje niet goed dicht (66 euro)
Op zich vind ik het terecht dat ik bekeurd ben, het kenteken stond immers geschorst, en de scooter was niet verzekerd. Maar ik vind het bedrag totaal buiten verhouding, dat is haast evenveel als waar ik de scooter voor gekocht heb. De boete voor het kinbandje vind ik ook fors, iemand die helemaal geen helm draagt moet net zoveel betalen. Terwijl ik keurig een goedgekeurde motor-helm op had (op een snikhete dag).
Mijn stelling:
Ik vind dat een bekeuring voor het rijden zonder verzekering niet terecht is, aangezien ik niet in staat was om aan deze eis te voldoen.
Ik ben weliswaar 18+, maar heb nog geen certificaat of rijbewijs. Hierdoor neemt geen enkele verzekering mij aan. En al zou er een verzekeraar bereid zijn om mijn scooter te verzekeren, dan zou ik op het moment van staande houding nog altijd onverzekerd gereden hebben, vanwege het ontbreken van een rijbewijs.
Doordat ik nooit aan de verzekeringseis zal kunnen voldoen, vind ik dat ik een boete voor rijden zonder rijbewijs verdien (130 euro).
Onderbouwing:
Als je als bestuurder jonger dan 16 jaar op een bromfiets rijd, en je word aangehouden, dan krijg je geen boete voor rijden zonder certificaat (of verzekering). Het is immers voor een 16-jarige onmogelijke om een certificaat te halen, en deze kan daardoor nooit aan de eis voldoen. Daarom krijgt deze de boete "Rijden op een bromfiets onder de 16", wat een heel andere boete is.
In mijn geval is het hetzelfde: Ik kan nooit aan de verzekeringseis voldoen, maar ik had wel aan de rijbewijs-eis kunnen voldoen.
Vraag:
Als ik dit aan een kantonrechter voor zou leggen, maak ik dan een schijn van kans?
Bvd
|
#2: Auteur: theod
Geplaatst: di 18 aug 2009 21:24
Houd dus geen steek, als je aan de rijbewijsverplichting kunt voldoen lukt dat ook voor de verzekeringsplicht.
Bedenk dat de agent ook nog een proces-verbaal had kunnen uitschrijven voor rijden zonder rijbewijs.
Persoonlijk zou ik het verlies nemen en de bonnen betalen.
|
#3: Re: Onverzekerd rijden zonder rijbewijs Auteur: bona fides
Geplaatst: di 18 aug 2009 21:28
Drazic schreef: | Ik heb een scooter die ik eigenlijk nooit gebruik. Om te kijken of het ding nog liep, maakte ik laatst een klein rondje in mijn eigen straat. |
Dus op de openbare weg, en niet op afgesloten privéterrein.
Quote: | Ik vind dat een bekeuring voor het rijden zonder verzekering niet terecht is, aangezien ik niet in staat was om aan deze eis te voldoen.
Ik ben weliswaar 18+, maar heb nog geen certificaat of rijbewijs. |
Dus je had óók een boete verdiend voor rijden zonder rijbewijs.
Of je praktisch in staat was om de scooter te verzekeren weet ik niet, maar onmogelijkheid om te verzekeren is geen excuus voor onverzekerd rondrijden. Je kunt de scooter immers ook laten staan (en dat had je ook moeten doen). Of je had ermee op een afgesloten privéterrein kunnen rijden.
Quote: | In mijn geval is het hetzelfde: Ik kan nooit aan de verzekeringseis voldoen, maar ik had wel aan de rijbewijs-eis kunnen voldoen. |
Natuurlijk kun je wel aan de verzekeringseis voldoen, ook al zou je daar in de praktijk een rijbewijs voor moeten hebben. Je hebt ook geld nodig om een verzekering af te kunnen sluiten. Gebrek aan geld is geen geldig excuus om onverzekerd rond te rijden.
Quote: | Als ik dit aan een kantonrechter voor zou leggen, maak ik dan een schijn van kans? |
Met deze argumenten m.i. niet.
Het lijkt me beter om de situatie uit te leggen, en aan te geven dat je de hoogte van de boetes onevenredig vindt aan de ernst van de feiten. Veel kans van slagen geef ik je niet, maar misschien tref je een aardige rechter.
|
#4: Auteur: tikSimone
Geplaatst: wo 19 aug 2009 6:34
En misschien ook niet en dan kon het nog wel eens een wat hoger bedrag worden.
Blijft dus een gokje.
|
#5: Auteur: stephan
Geplaatst: wo 19 aug 2009 13:27
Denk dat het feit alleen al dat je 18+ bent niet echt in jouw voordeel werkt, immers zou je oud en wijs genoeg moeten zijn om te weten dat indien je een ongeluk veroorzaakt dit ernstige gevolgen kan hebben ivm het niet verzekerd zijn.
Zelf een keer een soortgelijke boete gehad:
Had alleen Rijbewijs B, maar ik reed met een aanhangwagen rond waar je blijkbaar ook rijbewijs A(geloof ik iig aanhangerrijbewijs) nodig had. Omdat hij ipv het max gewicht van 1xxx volgens de papieren 20 kilo meer kon vervoeren. Let op dit was het maximale gewicht er zat op het moment dat ik aangehouden werd haast niks in.
Een aanvraag van een nieuw kenteken en dan het max gewicht laten veranderen zou er voor zorgen dat ik er wel gewoon mee op de weg mag rijden. Maar goed nu ik er niet mee mocht rijden was ik dus niet verzekerd en vandaar de hoge boete, wat mijn inziens meer dan normaal is.
|
#6: Auteur: theod
Geplaatst: wo 19 aug 2009 17:31
stephan schreef: |
Had alleen Rijbewijs B, maar ik reed met een aanhangwagen rond waar je blijkbaar ook rijbewijs A(geloof ik iig aanhangerrijbewijs) nodig had. |
Het rijbewijs voor aanhangwagen en of oplegger is E.
|
#7: Auteur: stephan
Geplaatst: do 20 aug 2009 10:44
theod schreef: | stephan schreef: |
Had alleen Rijbewijs B, maar ik reed met een aanhangwagen rond waar je blijkbaar ook rijbewijs A(geloof ik iig aanhangerrijbewijs) nodig had. |
Het rijbewijs voor aanhangwagen en of oplegger is E. |
Ah nou ja die had ik nodig dus
|
|