Vakantiegeld betaling uitgesteld
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Arbeidsrecht & Sociale zekerheidsrecht

#1: Vakantiegeld betaling uitgesteld Auteur: itguy BerichtGeplaatst: ma 29 jun 2009 11:34
    —
Hallo allen,

Normaal gesproken krijgen wij volgens ons contract uiterlijk eind juni ons vakantiegeld uitbetaald. Zojuist is er een bericht rondgegaan vanuit de holding dat het niet mogelijk is deze betaling nu te verrichten. Ons regulier salaris zal uitbetaald worden, vakantiegeld uiterlijk eind juli.

Mag dat? Ik wordt met mijn rug tegen de muur gezet want je wil ook je baan behouden maar dit is toch wel heel erg vervelend... Ik wil begin augustus op vakantie en zat echt te wachten op het geld ivm een boeking...

Alvast ontzettend bedankt voor jullie hulp!

#2:  Auteur: DENNIS79 BerichtGeplaatst: ma 29 jun 2009 12:16
    —
Je vermoedt het zelf waarschijnlijk al wel, maar te late salarisbetaling mag (in principe) niet. Je stelt jezelf tevens ook d ejuiste vraag of het in deze tijd verstandig is om van dit soort zaken een groot probleem te maken. Een goed werkgever dient namelijk op tijd salaris te betalen, maar een goed werknemer dient ook te accepteren dat de werkgever vanwege crisistijden niet voldoende middelen beschikbaar heeft. Een maandje coulance tonen, kan wellicht geen kwaad.

Formeel juridisch gezien kun je bij te late betaling van het salaris op grond van artikel 7:625 BW verhoging vorderen van het bedrag. De rechter is te allen tijde bevoegd de verhoging (die niet meer dan 50% kan zijn) te matigen tot een (in zijn ogen) billijk bedrag.

Dus zelfs al zou je de stoute schoenen (zonder daarmee te willen stellen, dat je het sowieso niet moet doen, want ik vind wel dat je recht hebt op tijdige betaling van salaris) aantrekken, dan nog moet je er rekening mee houden dat je er financieel wellicht niet heel veel wijzer van wordt!

Overigens biedt het wellicht uitkomst als jij eens één op één met je baas gaat praten. Leg jouw situatie uit en vraag om een voorschot op je salaris, zijnde het vakantiegeld. Als jij vertelt dat bij jou ook het water aan de lippen staat, dan zijn ze wellicht bereid om voor jou een uitzondering te maken. Voorschotten op salaris worden immers wel vaker verstrekt door de werkgever. Een goed gesprek doet meestal meer goed, dan dreigen met juridisch geneuzel!

#3:  Auteur: itguy BerichtGeplaatst: ma 29 jun 2009 12:33
    —
Dank voor je reactie en ik ben het er mee eens, de werkgever heeft zo zijn verplichtingen maar in tijden van crisis mogen de medewerkers zich ook coulant opstellen. En nee ik heb geen zin in juridisch geneuzel, ik stel mijn vakantie wel uit denk ik. Het vervelende is wel dat je je gaat afvragen hoe ze dan volgende maand denken het salaris nog uit te kunnen betalen...

#4:  Auteur: tikSimone BerichtGeplaatst: ma 29 jun 2009 17:47
    —
Dat is een logische en uiterst begrijpelijke vraag.
Wellicht daarom verstandig om toch even voorzichtig over een voorschotje te beginnen Wink

Rechtenforum.nl -> Arbeidsrecht & Sociale zekerheidsrecht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl