help help getrouwd in gemeenschap van goederen
#1: help help getrouwd in gemeenschap van goederen Auteur: mas75
Geplaatst: vr 10 okt 2008 9:33
Beste Leden,
Ik ben een beetje ten einde raad, bij mij speelt het volgende:
Ik ben getrouwd in gemeenschap van goederen, echter Ik ben de enige die alle vaste lasten betaalt. Wij hebben afgesproken dat de salaris van mijn vrouw als een spaarrekening (incidentele uitgaven) te gebruiken, echter zijn er nu zoveel spanningen dat ik geen inzage meer heb in die rekening en mijn vrouw weigert om daaraan gehoor te geven. Februari 2008 heb ik een transactie onderschept waarin grote som van de rekening is gehaald een paar maanden verder krijg ik te horen dat er geen geld op die rekening staat.
Nu speel ik met de volgende gedachte om aangifte te doen wegens verduistering. Verder hebben wij twee kinderen. Als ik echtscheiding aanvraag hoe zit dat met de Allimentatie? Ik heb verwijtbaar gedrag geconstateerd? wat moet ik nu doen?
Voordat ik juridische bijstand inschakel, wil ik chronologisch weten wat mijn rechten zijn?
Groet,
Mas75
|
#2: Auteur: sietske1980
Geplaatst: vr 10 okt 2008 13:05
aangifte tegen je echtgenoot gaat mi nu niks opleveren. zo lang je getrouwd bent in gemeenschap v goederen zijn alle schulden en bezittingen gezamenlijk.
je zou kunnen scheiden en als er ten tijde vh echtscheidingsverzoek dan nog steeds grote bedragen wegraken, kun je op voorhand proberen de gemeenschap te laten opheffen, maar dat wordt niet snel aanvaard door de rechtbank.
kinderali/partnerali wordt veelal berekend nav de zgn tremanormen, zie het rapport van de werkgroep alimentatienormen op www.nvvr.org
hangt bij kinderali oa af van leeftijd kind (en daarbij behorende kinderbijslagpunten volgens tabel) en wat jullie samen aan inkomen hadden toen jullie samen waren. verwijtbaar gedrag heeft daar verder geen invloed op, tenzij je ex bv doelbewust tijdens de procedure haar baan opzegt om zo meer ali te kunnen innen.
|
#3: Auteur: mcvg
Geplaatst: zo 12 okt 2008 10:21
Je moet even uitzoeken waar het geld naartoe is overgemaakt en of daarvoor een grondslag bestond. Als je vrouw het geld zomaar naar een derde heeft overgemaakt kun je dit waarschijnlijk ongedaan maken door een beroep te doen op onverschuldigde betaling of als gesteld wordt dat het een 'gift' betrof kun je je beroepen op art. 1:88 BW. Even afhankelijk om wat voor bedrag het gaat is het dus misschien goed om snel juridische bijstand in te schakelen.
Verder kun je bij een echtscheiding een 'maritaal beslag' laten leggen waardoor alle vermogensbestanddelen bevroren worden. Een eventuele vordering tot terugbetaling op de derde die het geld heeft ontvangen valt dan ook onder dit beslag.
|
#4: Auteur: Lexus
Geplaatst: wo 22 okt 2008 22:08
Art. 316 Wetboek van strafrecht sluit vervolging van je partner in een huwelijk (tevens bij geregistreerd partnerschap) uit. Dit geldt alleen voor vermogensdelicten, zoals diefstal, verduistering, oplichting, flessentrekkerij, vernieling etc. Geweldsdelicten vallen daar niet onder.
Het heeft derhalve geen enkel nut om te proberen aangifte tegen de echtgenote te doen wegens verduistering. Is echt onmogelijk.
Als iemand in gemeenschap van goederen is gehuwd, behoort het totale gezamenlijke bezit toe aan beide partijen.
Hoe je je recht verkrijgt is een ander verhaal.
|
|