opbouw atv-uren tijdens zwangerschapsverlof
#1: opbouw atv-uren tijdens zwangerschapsverlof Auteur: yvette2
Geplaatst: ma 14 jul 2008 12:51
Hallo,
Ik heb op dit moment een discussie met mijn werkgever over de opbouw van atvuren tijdens zwangerschapsverlof. Bij mijn werkgever is het jaarlijks mogelijk om salaris in te leveren om minder uren te werken. Dit heb ik voor 2008 gedaan. Mijn salaris is per januari lager geworden en ik zou atvdagen opbouwen. In eerste instantie werd mij gezegd dat dat ook tijdens mijn zwangerschapsverlof zou zijn (ik ben medio januari-medio mei met verlof geweest), maar nu wordt gesteld dat je atv niet tijdens je verlof opbouwt. Een echte onderbouwing wordt niet gegeven overigens.
Ik ben van mening dat ik die dagen wel opbouw. Immers, ik heb er salaris voor ingeruild. Het feit dat ik niet heb gewerkt komt door het verlof en bij mijn weten is zwangerschapsverlof niet gelijk te stellen met arbeidsongeschiktheid. In de cao kan ik geen duidelijk antwoord vinden.
Wat denken jullie? Alvast bedankt!
|
#2: Auteur: bona fides
Geplaatst: ma 14 jul 2008 14:04
In ieder geval ben ik het met je eens dat jij recht hebt op die atvdagen, al was het alleen al omdat jou in eerste instantie is verteld dat je die dagen zou krijgen, en het volgens mij vrij duidelijk is dat je anders niet met ingang van 1 januari 2008 salaris zou hebben ingeleverd in ruil voor niets. (Begrijp ik het goed dat je daar in 2007 niet voor had gekozen?)
Dus zelfs als je werkgever formeel gelijk zou hebben, kan hij het m.i. niet maken om je die atvdagen te onthouden.
Ik vermoed echter dat je werkgever ook formeel geen gelijk heeft, zie bijv. dit oordeel van de Commissie Gelijke Behandeling. De CGB vindt het niet toelaatbaar om zwangerschapsverlof gelijk te stellen aan arbeidsongeschiktheid. Maar dit is wel van 10 jaar geleden en misschien is er intussen ook echte jurisprudentie op dit punt (oordelen van de CGB zijn niet bindend).
|
#3: Auteur: yvette2
Geplaatst: ma 14 jul 2008 14:57
|
Ik heb inderdaad in 2007 gekozen om in 2008 atv op te gaan bouwen. Overigens was het mijn wens om dit na mijn verlof te gaan doen, maar mijn werkgever gaf aan dat de keuze alleen per 1 januari kan ingaan. Daarbij dus de opmerking dat ik toch tijdens verlof atv zou opbouwen. Helaas wordt nu aangegeven dat dat niet zo is gezegd (duhh). Bedankt voor de link naar de commissie!
|
|