Acceptgiro van bekeuring onjuiste omschrijving strafbaarfeit
#1: Acceptgiro van bekeuring onjuiste omschrijving strafbaarfeit Auteur: jurri3n
Geplaatst: di 27 mei 2008 20:53
Ik ben een aantal weken geleden bekeurd in Amsterdam omdat ik met mijn voeten op de bank in de metro zat. Er is hier proces verbaal van opgemaakt.
Nu kreeg ik vandaag de acceptgiro van Centraal Justitieel Incasso Bureau binnen en daar stond als strafbaarfeit omschrijving op: F121B, Aangebroken flessen, blikjes en degelijke met alcohol houdende drank bij zich hebben op een weg.
Met andere woorden, dit is dus niet de juiste omschrijving van mijn strafbaar feit.
Als ik op dat gele blaadje kijk die ik van de politie agent heb gehad staat de code: E121B.
Er is dus op de administratie een foutje gemaakt en is het verkeerd gelezen. Er is daar voor een E een F aangezien.
Mijn vraag is nu of ik hier wat mee kan om zo onder de boete uit te komen? zo ja, wat moet ik dan doen?
mvg.
|
#2: Auteur: JetKroket
Geplaatst: di 27 mei 2008 21:04
In ieder geval niet vertellen dat er een foutje is gemaakt. Het zal worden gecorrigeerd. Verder weet ik niet.
|
#3: Auteur: bona fides
Geplaatst: di 27 mei 2008 21:26
Gaat het om een boetebeschikking of een transactievoorstel? (Ik vermoed het laatste.)
Bij een beschikking moet je tijdig bezwaar of administratief beroep aantekenen (wat precies kun je op de beschikking vinden). Je kunt zeggen dat je het feit niet kunt hebben begaan, bijv. omdat je zeker weet dat je op dat moment geen alcohol bij je had. Het is dan aan justitie om te bewijzen dat je F121B wel hebt begaan. Dat lukt natuurlijk niet met een proces-verbaal dat E121B aangeeft. Alleen is het vrij waarschijnlijk dat een nieuwe boetebeschikking zal volgen, deze keer op basis van E121B.
Ook is het denkbaar dat de boete wordt gehandhaafd maar op een andere grond, nl. E121B. (Ik weet niet zeker of dat toelaatbaar is.)
Bij een transactievoorstel zal justitie waarschijnlijk gewoon de fout herstellen.
Als de boete voor E121B niet lager is dan voor F121B heb je er vermoedelijk dus niet veel aan om te protesteren. Maar er is denk ik wel een kansje dat het helpt.
Als je wilt protesteren tegen een transactievoorstel lijkt het me verstandig om in de gaten te houden dat justitie de fout tijdig inziet. Als de termijn voor betaling is verstreken kun je gedagvaard worden en mag je voor de rechter verschijnen. Dat wil je vermoedelijk voorkomen. (Al zou het mogelijk wel tot vrijspraak kunnen leiden, want ik betwijfel of een tenlastelegging gebaseerd op F121B nog kan worden gewijzigd in een tenlastelegging gebaseerd op E121B. Maar als dat inderdaad niet kan, kan er weer wel opnieuw worden gedagvaard...)
|
#4: Auteur: jurri3n
Geplaatst: di 27 mei 2008 21:30
Maar wat moet ik dan voor bewijs aandragen als ik justitie daarover inlicht (en hoe moet ik ze daarover inlichten)? Dat ik het gele bonnetje nog heb waar wel de correcte overtreding op staat?
|
#5: Auteur: StevenK
Geplaatst: di 27 mei 2008 21:39
Het resultaat van elk verweer zal zijn dat er P-V erbij wordt gepakt en eea wordt gecorrigeerd.
Uw enige kans is dat uw dossier ergens onderop een stapel komt te liggen.
|
#6: Auteur: bona fides
Geplaatst: di 27 mei 2008 21:46
De bewijslast rust niet op jou, maar op justitie. Jij hoeft alleen enigszins gemotiveerd te bestrijden dat je het feit niet hebt begaan. Iets meer dan "ik heb het niet gedaan" lijkt me voldoende.
Maar StevenK heeft gelijk. De kans die je hebt is dat men besluit "ach, laat maar zitten".
|
#7: Auteur: JetKroket
Geplaatst: di 27 mei 2008 21:48
Zo ik het snel bekijk staat er zowel op feitcode E 121B als op feitcode F121B 60,=. Financieel vind je hierin geen reden. Helaas trek je gemakkelijk aan het kortste eind. Mijn advies is dan ook: ga met het gele papiertje naar het politiebureau en laat de feitkode wijzigen. Voeten op de bank staat “leuker” dan alcohol bij je hebben. Wie weet waar je in de toekomst hiermee tegenaan loopt.
|
#8: Auteur: jurri3n
Geplaatst: di 27 mei 2008 21:49
JetKroket schreef: | Voeten op de bank staat “leuker” dan alcohol bij je hebben. Wie weet waar je in de toekomst hiermee tegenaan loopt. |
op dat gele papiertje staat het ook goed, alleen op die brief van Justitie niet
|
#9: Auteur: JetKroket
Geplaatst: di 27 mei 2008 21:53
Ik bedoel de vermelding in de Justitiële Documentatie. Kijkt toch anders hé?
|
|