Recht op kinderbijslag en studiefinanciering
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Rechtshulp

#1: Recht op kinderbijslag en studiefinanciering Auteur: RGX BerichtGeplaatst: zo 24 feb 2008 1:20
    —
Ik zit met een vraag. Misschien dat iemand weet waar ik terecht kan met deze vraag, of nog mooier, misschien weet iemand deze wel te beantwoorden.

De situatie is als volgt: Ik ben met mijn 17,5 jaar gaan studeren. Mijn kinderbijslag is toen omgezet in studiefinanciering. In het 2e jaar ben ik gestopt met deze opleiding en heb toen alles terug betaald aan de IB groep.

Heb ik nu nog recht op kinderbijslag van mijn 17,5 tot 18e levensjaar?

De vraag heb ik eerst aan de SVB gesteld, deze instantie heeft me doorverwezen naar de IB groep. Na meerdere brieven te hebben geschreven naar de IB groep ben ik tot de conclusie gekomen dat de IB groep om de een of andere mysterieuze reden bovenstaande vraag niet wil of kan beantwoorden.

Ik hoop dat iemand het antwoord weet op mijn vraag, of mij kan vertellen wat te doen in deze situatie.

bedankt.

Martin

#2:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: zo 24 feb 2008 1:30
    —
Als je studeert tussen 17,5 jaar en 18 heb je blijkbaar recht op studiefinanciering en niet op kinderbijslag. Dat je op je 18e of 19e stopt met studeren betekent natuurlijk niet dat je tussen 17,5 en 18 opeens niet meer zou hebben gestudeerd.

Ik begrijp niet goed hoe jij het voor je ziet. Het antwoord lijkt mij dus duidelijk nee.

#3:  Auteur: arizona BerichtGeplaatst: zo 24 feb 2008 11:09
    —
Ik begrijp wel hoe je het voor je ziet, maar ik denk ook dat het antwoord nee is. Je denkt misschien: achteraf gezien had ik van mijn 17,5 tot mijn 18e geen stufi, want dat heb ik moeten terugbetalen, dus misschien heb ik alsnog recht op kinderbijslag.

Als ik kijk naar de Algemene Kinderbijslagwet, dan zie ik ten eerste dat jij sowieso geen recht op kinderbijslag hebt, maar je ouders. Daarnaast:

Artikel 7a
Quote:
De verzekerde heeft geen recht op kinderbijslag overeenkomstig de bepalingen van deze wet voor een eigen kind, een aangehuwd kind of een pleegkind, indien dat kind op de eerste dag van een kalenderkwartaal recht heeft op studiefinanciering op grond van de Wet studiefinanciering 2000.

Dat je het nu hebt moeten betalen, maakt niet dat je destijds geen recht had op de stufi. Je had en hebt dus geen recht op kinderbijslag. Althans dat zou mijn conclusie zijn.

#4:  Auteur: RGX BerichtGeplaatst: zo 24 feb 2008 12:59
    —
Oke,

Bedankt voor het antwoord en de motivatie.

Martin

#5:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: zo 24 feb 2008 13:38
    —
Ah, ik had helemaal gemist dat de studiefinanciering is terugbetaald. Dat maakt de gedachte dat je achter toch recht had op kinderbijslag inderdaad een stuk logischer. Helaas zitten deze wetten niet zo logisch in elkaar als je zou hopen.

#6:  Auteur: Marco Knol BerichtGeplaatst: ma 25 feb 2008 6:34
    —
Het hangt natuurlijk wel af van de grond waarom ie nu geen recht zou hebben op stufi.

#7:  Auteur: arizona BerichtGeplaatst: ma 25 feb 2008 14:31
    —
Omdat ie gestopt is met studeren, en hij moest - neem ik aan - terugbetalen omdat hij een prestatiebeurs had.

#8:  Auteur: RGX BerichtGeplaatst: ma 25 feb 2008 19:23
    —
Ik ben inderdaad in het tweede jaar gestopt met studeren.

Nu heb ik mijn schuld aan de IB groep terugbetaald. In dit bedrag zit ook het gedeelte van mijn 17.5 tot 18e jaar studiefinanciering. Had ik niet gaan studeren hadden mijn ouders een vergoeding in de vorm van kinderbijslag gehad.

Nu heb ik mijn studiefinanciering van mijn 17.5 tot 18e jaar terugbetaald.
van mijn 17.5e tot 18e jaar heb ik geen kinderbijslag gehad.

Mijn redenatie is dus dat ik nu niets heb ontvangen voor onderhoud van mijn 17.5 tot 18e jaar. De (studie)financiering is teruggedraaid. Dus misschien heb ik achteraf nog recht op kinderbijslag of een andere vergoeding voor deze periode.

#9:  Auteur: arizona BerichtGeplaatst: ma 25 feb 2008 23:40
    —
Je vraag is begrijpelijk, maar gelet op de formulering van de Algemene kinderbijslag wet (zie hiervoor), vis je dus denk ik naast het net.

#10:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: di 26 feb 2008 0:55
    —
Studiefinanciering wordt uitgekeerd in de vorm van een prestatiebeurs, en dat is een lening. De prestatiebeurs wordt bij een tijdige en succesvolle afronding wordt omgezet in een gift.

Alles terugbetalen betekent dus dat de lening is afgelost, niet dat het recht op studiefinanciering met terugwerkende kracht is tenietgegaan. Dus arizona heeft m.i. gelijk.

Ik ben het eens dat dit niet erg rechtvaardig uitpakt, maar daar heb je verder niets aan.

Rechtenforum.nl -> Rechtshulp

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl