Problemen bij levering cp
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Civiel recht

#1: Problemen bij levering cp Auteur: JessT BerichtGeplaatst: vr 01 feb 2008 22:21
    —
Beste forumlezers,

Ik moest me onlangs plotseling verdiepen in de kwestie van levering cp, in de context van art. 3:90 lid 2, en ik kwam er niet helemaal uit. Zoals jullie vast wel weten bevat lid 2 de regel dat een levering cp niet tegengeworpen kan worden aan een ouder gerechtigde. Ik ben er inmiddels uit wat er nu wel en wat nu niet onder "ouder gerechtigde" valt, maar de rechtsgevolgen zijn mij nog niet helemaal duidelijk. Stel er is sprake van een ouder gerechtigde, (in dit geval was het er één met een voorrecht uit 3:285, aanneming van werk), die heeft beslag laten leggen op de zaak, maar wel ten laste van de vervreemder! De verkrijger cp heeft in dit geval verzet ingesteld tegen de executie, en eiste dat het beslag werd opgeheven omdat hij niet hoeft te dulden dat zijn eigendom wordt uitgewonnen voor de schuld van een ander. Maar de ouder gerechtigde hoeft daar dan toch geen rekening mee te houden, of wel? En wat kan die verkrijger cp anders dan nog wel doen? Ik hoop dat jullie me advies kunnen geven, want hoe langer ik erover na dacht hoe verwarder ik werd!

Alvast bedankt in ieder geval!

#2:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: za 02 feb 2008 0:01
    —
Ten opzichte van de aannemer was de verkrijger c.p. geen eigenaar. Het lijkt mij dat de verkrijger c.p. weinig kan ondernemen.

#3:  Auteur: JessT BerichtGeplaatst: za 02 feb 2008 12:22
    —
bona fides schreef:
Ten opzichte van de aannemer was de verkrijger c.p. geen eigenaar. Het lijkt mij dat de verkrijger c.p. weinig kan ondernemen.

Is het dan wel zo dat de verkrijger cp zijn evt. betaalde koopsom etc. aan de vervreemder kan terugvorderen? En is het ook niet zo dat de beslaglegger (degene met voorrecht) wel over een titel moet beschikken waarin de verkrijger cp veroordeeld wordt om het beslag te dulden? Of is dit allemaal niet van toepassing, omdat hij in deze situatie totaal nooit eigenaar is geworden?

#4:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: za 02 feb 2008 15:38
    —
JessT schreef:
Is het dan wel zo dat de verkrijger cp zijn evt. betaalde koopsom etc. aan de vervreemder kan terugvorderen?

Dat is verbintenissenrecht. Het antwoord hangt af van de inhoud van de overeenkomst, maar normaal gesproken natuurlijk wel. Of de vervreemder kan terugbetalen is een ander punt.

Quote:
En is het ook niet zo dat de beslaglegger (degene met voorrecht) wel over een titel moet beschikken waarin de verkrijger cp veroordeeld wordt om het beslag te dulden? Of is dit allemaal niet van toepassing, omdat hij in deze situatie totaal nooit eigenaar is geworden?

Misschien weet ik niet precies wat je bedoelt, maar het lijkt mij niet dat de beslaglegger de verkrijger cp (die voor de beslaglegger geen eigenaar is) ergens voor veroordeeld moet krijgen. Als de verkrijger cp zelf een geding aanspant zoals hier, lijkt het mij dat hij dat gaat verliezen.

Op het moment dat de verkrijger cp de gekochte zaak in handen krijgt, wordt de verkrijger ook ten opzichte van de beslaglegger eigenaar, máár het beslag ligt er dan al op en blijft erop.

Rechtenforum.nl -> Civiel recht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl