Stelling juist of onjuist, graag een reactie.
#1: Stelling juist of onjuist, graag een reactie. Auteur: limited-edition
Geplaatst: di 02 okt 2007 15:52
De stelling is:
Van zaaksvorming is sprake als de waarde van de nieuwe zaak wordt bepaald door het ontwerp.
Juist of onjuist?
Alvast bedankt!
|
#2: Auteur: Arnoud Engelfriet
Geplaatst: di 02 okt 2007 16:08
Ik begrijp de stelling niet. Zaaksvorming is dat iemand uit een of meer roerende zaken een nieuwe zaak vervaardigt. 5:16 BW. Dat heeft niets met de waarde van de zaken te maken.
Arnoud
|
#3: re. Auteur: limited-edition
Geplaatst: di 02 okt 2007 16:18
Dat klopt, maar in mijn leerboek staat:
Zaaksvorming als wijze van eigendomsverkrijging is geregeld in 5:16 BW.
Zaaksvorming is een variant van vermenging. De waarde van de nieuwe zaakwordt voor een niet-onaanzienlijk deel bepaald door de vormgeving: de grafisch ontwerper die met materialen van een ander een beeldontwerp maakt, wordt eigenaar van dat beeldontwerp.
Na aanleiding van bovenstaand stukje kreeg ik deze stelling voorgelegd.
Mvg,
Els
|
#4: Auteur: bona fides
Geplaatst: di 02 okt 2007 16:18
Vormgeving heeft er wel wat mee te maken, namelijk om te kunnen onderscheiden van art. 5:14 BW. Of de stelling maximaal nauwkeurig is durf ik niet te zeggen, maar geheel onjuist is zij in ieder geval niet.
|
#5: Auteur: Flash
Geplaatst: di 02 okt 2007 18:20
Wat vind je zelf van de stelling???
|
#6: Auteur: tikSimone
Geplaatst: di 02 okt 2007 19:54
Ja, wat moet je daar nou op antwoorden? Ik vind die stellingen altijd zo simpel. Waarom is er nou nooit eens een antwoord als bijvoorbeeld "Juist, maar incompleet" of "Niet altijd juist" of "Juist, maar het gegeven voorbeeld is niet dé definitie"?
|
#7: Auteur: bona fides
Geplaatst: di 02 okt 2007 20:03
Als dit een stelling is uit een meerkeuzetentamen, bevat het boek vast en zeker een zin die, eenmaal uit zijn verband gerukt, de stelling volledig bevestigt of volledig ontkracht.
Met een beetje geluk bevat het boek voor beide mogelijkheden zo'n zin.
|
#8: Auteur: tikSimone
Geplaatst: wo 03 okt 2007 8:15
Om dit soort stellingen heb ik altijd zo'n hekel aan MC-tentamens.....grrrr....
|
|