Vraag over werk, reïntegratie
#1: Vraag over werk, reïntegratie Auteur: ZX
Geplaatst: ma 10 sep 2007 0:53
Wellicht is de onderstaande vraag vrij eenvoudig, ik weet het antwoord er echter niet op.
De casus is als volgt:
Een werknemer is gedurende lange tijd ziek. Hij en zijn werkgever hebben een reïntegratietraject uitgestippeld, om uiteindelijk weer aan de slag te gaan.
Telt het volgen van een reïntegratietraject (bijvoorbeeld het uitvoeren van alternatieve werkzaamheden) als "werk"? Met andere woorden: is een werknemer die 60 weken ziek is en vervolgens 5 weken integreert 65 weken ziek, of is hij 60 weken ziek geweest en weer 5 weken aan het werk? Ofwel: begint een persoon die, gedurende (meer dan) 4 weken, een reïntegratietraject voert, aan een nieuwe termijn van 104 weken?
Hopelijk weet iemand het antwoord hierop.
Bvd.
|
#2: Auteur: JetKroket
Geplaatst: ma 10 sep 2007 10:46
Ik weet het niet. Helaas.
Had je al gegoogled op bijvoorbeeld 'reïntegratietraject werk'.
|
#3: Auteur: JetKroket
Geplaatst: ma 10 sep 2007 11:28
|
Klik ook even op bemiddeling, gratis advies per e-mail.
|
#4: Auteur: ZX
Geplaatst: ma 10 sep 2007 13:51
Bedankt JetKroket, ik denk dat ik met deze site al een eind kan komen.
Mvg.
|
#5: Auteur: tikSimone
Geplaatst: ma 10 sep 2007 15:37
|
Volgens mij is hij in de reïntegratieperiode gewoon formeel "ziek". Reïntegratie heeft juist ten doel de zieke werknemer weer terug te laten komen in dat arbeidsproces. Je moet als werknemer ook meewerken aan reïntegratie om het recht op een uitkering op grond van de WIA geldend te maken.
|
#6: Auteur: bona fides
Geplaatst: ma 10 sep 2007 16:07
|
Zolang je niet volledig in staat bent je werk te doen, geld je volgens mij inderdaad formeel nog als "ziek", in ieder geval voor de berekening van die termijn van 104 weken.
|
#7: Auteur: Marco Knol
Geplaatst: za 15 sep 2007 3:33
Zie gewoon de wettekst van 7:629 lid 1 BW. Het gaat om de bedongen arbeid. Aangepast werk in het kader van reïntegratie is in principe nooit de bedongen arbeid en dus is/blijft er sprake van een doorlopende arbeidsongeschiktheid.
Dat wordt hooguit anders als je iemand langdurig aangepast werk laat doen en verder niks aan reïntegratie doet. Dan zou je namelijk het aangepaste werk als een nieuwe bedongen arbeid kunnen gaan zien. Dat is hier echter niet aan de orde.
|
|