Afnameverplichting na 1,5 jaar?
#1: Afnameverplichting na 1,5 jaar? Auteur: gummbahla
Geplaatst: do 05 apr 2007 17:09
Ik heb ruim 1,5 jaar geleden iets besteld bij een webwinkel, maar het product bleek toen niet voorradig te zijn. Er werd mij beloofd dat zodra het product binnen was, ik op de hoogte gesteld zou worden, zodat betaling en verzending geregeld konden worden.
Na een maand heb ik de winkel nogmaals gemailed en gevraagd hoe lang het nog zou duren met de bestelling. Men wist het toen niet, mij werd gevraagd te wachten.
Sindsdien heb ik niets meer vernomen van de winkel, tot ik vandaag een mailtje kreeg met volgende inhoud:
Quote: | Beste xxx,
Ondanks onze voorgaande verzoeken heb je de voor jou gereserveerde item(s) nog niet opgehaald of laten verzenden.
De reserveringstermijn voor de volgende item(s) is inmiddels verstreken:
xxxxxx
We zouden je met klem willen vragen om deze item(s) direct te verzenden of op te halen!
Let op:
Als je bovenstaande item(s) niet ophaalt of laat verzenden zullen wij ze annuleren. De door ons gemaakte kosten (met een minimum van E 25,-) zullen wij in rekening brengen. |
Ik heb de winkel teruggeschreven en uitgelegd dat ik het niet redelijk vind om er vanuit te gaan dat ik na 1,5 jaar nog geinteresseerd was in de bestelling. De winkel wil van niets weten en houdt vol dat ik verplicht ben het product af te nemen.
Wie heeft er nu gelijk?
|
#2: Auteur: tikSimone
Geplaatst: do 05 apr 2007 22:22
Ik zal een begin maken, maar verbintenissenrecht is nog niet mijn sterkste kant, dus de civilisten mogen/moeten aanvullen.
Ik zou zeggen in jouw geval: een overeenkomst komt tot stand door aanbod en aanvaarding. Dat is gebeurd en die deal staat dus.
Nu heb jij blijkbaar nooit laten weten dat je in verband met het uitblijven van de nakoming wilt afzien van de koop. Je hebt niet ontbonden. Formeel staat het dan nog steeds.
Om de redelijkheid en billijkheid dan maar eens in de strijd te gooien: het is een wel beetje gek (en m.i. dus niet R&B) dat dit bedrijf na 1,5 jaar nog op nakoming van jouw kant staat.
Jij zegt dat ze nooit meer wat hebben laten horen, zij zeggen dat ze je meerdere keren hebben laten weten dat het produkt er is. Hebben zij daar mailtjes van, dan?
Praktisch gesproken: ik zou niet betalen, want ik vermoed dat ze het er verder wel bij laten zitten. Maar je loopt daarbij wel een risico.
|
#3: Auteur: Eva
Geplaatst: do 05 apr 2007 22:51
Je bent absoluut niet verplicht nog af te nemen. De winkel heeft niet binnen een redelijke termijn geleverd. Voor een standaard-product mag je dat wel eisen.
Zou het gaan om een zeer specifiek op maat gemaakt product dan zou je er nog over kunnen twijfelen maar bij een standaard product dat niet speciaal voor jou vervaardigd is niet.
|
#4: Auteur: M
Geplaatst: vr 06 apr 2007 9:27
Eva schreef: | Je bent absoluut niet verplicht nog af te nemen. De winkel heeft niet binnen een redelijke termijn geleverd. Voor een standaard-product mag je dat wel eisen.
Zou het gaan om een zeer specifiek op maat gemaakt product dan zou je er nog over kunnen twijfelen maar bij een standaard product dat niet speciaal voor jou vervaardigd is niet. |
Maar geldt dat ook als hij niet zelf actief heeft aangegeven na bepaalde tijd van wachten dat hij afzag van de bestelling? Lijkt mij dat aangezien hij dat nooit gedaan heeft, men er best van uit mocht gaan dat er nog geleverd moest worden. Die verbintenis is denk ik niet automatisch ontbonden.
Hij had wel degelijk het recht om te ontbinden voordat het bedrijf daadwerkelijk tot levering wilde overgaan, maar lijkt me nu een beetje dubieus.
|
#5: Auteur: bona fides
Geplaatst: vr 06 apr 2007 12:11
In ieder geval kan hij het product afhalen en dan ter plekke de koop ontbinden en het product retourneren met een beroep op koop op afstand.
|
#6: Auteur: tikSimone
Geplaatst: vr 06 apr 2007 12:14
Hahaha... pragmaticus
|
#7: Auteur: Eva
Geplaatst: vr 06 apr 2007 17:48
Het was inderdaad verstandig geweest om zelf aan te geven dat je het product niet meer wilde. Maar dan zou je idd als uiterste optie bona fides idee kunnen gebruiken om snel en simpel je recht te halen (hoewel je dan wel met verzendkosten zit).
|
#8: Auteur: gummbahla
Geplaatst: vr 06 apr 2007 18:11
Ik vermoedde al dat het op billijkheid zou uitkomen, daar heb ik de winkel dan ook op geattendeerd. Ze hebben tot nu toe niet meer gereageerd, dus wellicht laten ze het rusten.
Het gaat ook om een standaardproduct van vrij lage waarde en ik neem aan dat ze geen zin hebben hierover juridisch getouwtrrek te krijgen.
Ik had zeker de koop ontbonden, als ik er überhaupt van op de hoogte was geweest dat die verbintenis nog bestond... na 1,5 jaar vergeet je wel eens wat he
Mocht er nog verdere ontwikkeling in deze zaak komen, hou ik jullie wel op de hoogte. Anders...alvast heel erg bedankt!
|
#9: Auteur: dof
Geplaatst: vr 06 apr 2007 21:59
De wet koop op afstand zegt dat een product binnen 30 dagen geleverd moet worden. Daar heeft de verkoper niet aan voldaan, dus kan je de koop vrij eenvoudig ontbinden
|
|