Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?
180-dagen rege...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu di 23 apr 2024 11:06
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

collegegeld verhoging langstudeerders
Moderator: Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 3 Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Thomas-87



Leeftijd: 37
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): HvU

Berichten: 278


BerichtGeplaatst: do 16 dec 2010 17:40    Onderwerp: collegegeld verhoging langstudeerders Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik vroeg mij af of iemand precies weet hoe het precies zit met de collegegeld verhogingen voor langstudeerders.

1.Ik hoor erg tegenstrijdige informatie en van het regeerakkoord werd ik niet veel wijzer.

2.Zo heb ik bijvoorbeeld gehoord dat de collegegeld verhoging ook voor de huidige studenten geld maar is dit niet in strijd met het verbod op terugwerkende kracht? (kon dat artikel niet vinden)

3.En mocht het zo zijn dat het inderdaad ook voor de huidige studenten geld kan je je dan beroepen op overmacht?

mvg

EDIT:

1. Het geld ook voor de huidige studenten

2. De staatssecretaris stelt dat het wettelijk mogelijk is om de collegegeldverhoging met terugwerkende kracht op te leggen (Of dit waar is is weer een ander verhaal)

3. Als je een functiebeperking hebt kan je in plaats van 1 jaar extra 2 jaar extra krijgen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Mediocrity



Leeftijd: 35
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): 

Berichten: 4


BerichtGeplaatst: zo 23 jan 2011 15:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik vind het toch behoorlijk vreemd dat ze dit met terugwerkende kracht zo kunnen invoeren. Is dit niet in strijd met het rechtszekerheidbeginsel?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: zo 23 jan 2011 16:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat is het zeker. Voor zover ik weet is er geen relevant verschil met de situatie waarop het Harmonisatiewet-arrest (HR 14 april 1989, NJ 1989, 469) betrekking had. De HR oordeelde toen dat formele wetgeving door de rechter niet aan het rechtszekerheidsbeginsel kon worden getoetst, maar merkte wel op dat de Harmonisatiewet met dat beginsel in strijd was. Voor de wetgever was dat arrest als ik mij niet vergis aanleiding om er dan toch maar iets aan te doen.
HR schreef:
3.1 De HR zal eerst het incidenteel cassatieberoep behandelen.
Het eerste onderdeel van het in dit beroep voorgedragen middel stelt de vraag aan de orde of art. 120 Gr.w de rechter vrijheid laat de wet (in formele zin) te toetsen aan fundamentele rechtsbeginselen. In het arrest van 16 mei 1986, NJ 1987, 251 ligt reeds besloten dat deze vraag naar het oordeel van de HR ontkennend moet worden beantwoord. Aan dat oordeel meent de HR — hoezeer ook hij de te dezen bestreden bepalingen van de zgn. Harmonisatiewet (Wet van 7 juli 1977, Stb. 334) in strijd acht met gerechtvaardigde verwachtingen van de betrokken studenten en derhalve met het rechtszekerheidsbeginsel — te moeten vasthouden.

_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Basa



Leeftijd: 37
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 256


BerichtGeplaatst: ma 24 jan 2011 16:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het gekke is natuurlijk dat zij ook begrijpen dat deze wetgeving in strijd is met het rechtszekerheidsbeginsel. Blijkbaar trekken ze zich daar niets van aan. Verder kan de rechter er niets tegen doen, behalve dan te constateren dat het in strijd is met de rechtszekerheid. Misschien is het wel gewoon spierballenpolitiek.

Verder vraag ik me af of het aangemerkt zal kunnen worden als een criminal charge. Ze praten namelijk wel over 'boete' en ik denk dat ze daarmee misschien een bestuurlijke boete bedoelen. Indien het een boete is en dus een criminal charge dan zou het botsen met het legaliteitsbeginsel (zie ook arrest 'Huvig vs Kruslin'). Wetgeving moet namelijk een toegankelijke, voorzienbare wetgeving zijn dat niet in strijd is met de 'rule of law' (verbod willekeur ed.). Hoe denk jij daar over bona fides?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 4351


BerichtGeplaatst: ma 24 jan 2011 18:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het lijkt me sterk dat dit een criminal charge zou zijn, aangezien het weliswaar als boete te boek staat, maar vooral toch ook administratief en bezuinigend wordt verkocht. Het primaire doel is dus niet straffen, maar vooral bezuinigen.

Bona fides heeft er overigens volgens mij volkomen gelijk dat de parallellen met het Harmoniwetarrest enorm opvallen (volgens mij tot en met de politieke kleur van het kabinet toe!). Destijds schijnt overigens door de minister in het parlement te vuur en te zwaard betoogd te zijn dat er [igeen[/i] sprake was van strijd met het rechtszekerheidsbeginsel. De Hoge Raad dacht daar kennelijk anders over en oordeelde, in strijd met art. 120 Gw en misschien zelfs wel met zijn eigen opvatting daarover(!), dat die strijd er wel was. Art. 120 stelt immers 'de rechter treedt niet in de beoordeling...'. Lees: de rechter moet zijn mond houden.

Verder is er geen Grondwettelijke norm die het rechtszekerheidsbeginsel vastlegt. Het is dan ook een beginsel en die dingen zijn doorgaans ongeschreven (de vergissingen in de Awb daargelaten Puh ). Voor zover ik kan overzien kunnen de plannen van het kabinet, wat daarvan ook zij, dus niet met succes in rechte worden aangevochten met een beroep op het Nederlandse recht. Het lijkt me overigens onwaarschijnlijk dat dat wel zou kunnen met een beroep op het EVRM.

Tot slot lijkt het me momenteel helaas nog veel onwaarschijnlijker dat ze wel succes kunnen worden aangevochten met een beroep op fatsoen. Wink
_________________
This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: vr 04 feb 2011 11:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

'Rechter zal boete voor langstudeerder afwijzen'
Volgens prof. Voermans kan de HR in dit geval wél aan het rechtszekerheidsbeginsel toetsen, omdat deze wet in tegenstelling tot de Harmonisatiewet géén overgangsrecht kent:
Quote:
'Het is echt een juridisch achterdeurtje', zegt Voermans. 'Eind jaren tachtig werd Deetmans Harmonisatiewet ook getoetst op het overgangsrecht. Uiteindelijk hield die stand omdat de Hoge Raad oordeelde dat parlementaire wetten niet aan de grondwet kunnen worden getoetst. Dat geldt hier niet. Het overgangsrecht ontbreekt en wordt dus ook niet parlementair besproken.'

Dit lijkt mij een beetje krom opgeschreven. Vermoedelijk is de redenering dat art. 120 Gw verbiedt om wetten aan het rechtszekerheidsbeginsel te toetsen, tenzij het om een situatie gaat waar de wetgever niet aan heeft gedacht. Uit het Harmonisatiewet-arrest:
HR schreef:
3.9 Het tweede onderdeel van het middel beroept zich op de in 3.4 vermelde leer dat strikte toepassing van de wet onder omstandigheden zozeer in strijd kan komen met fundamentele rechtsbeginselen dat zij achterwege moet blijven en betoogt dat de gewraakte bepalingen van de Harmonisatiewet het rechtszekerheidsbeginsel in die mate geweld aandoen dat die leer te dezen toepassing moet vinden.
Dit betoog miskent het wezenlijke verschil tussen enerzijds: het in bepaalde (groepen van) gevallen buiten toepassing laten van een wetsbepaling op de grond dat toepassing van die bepaling in verband met daarin niet verdisconteerde omstandigheden (in de regel: de wijze waarop de overheid is opgetreden) in strijd zou komen met een fundamenteel rechtsbeginsel, en anderzijds: het wegens zulk een strijd buiten toepassing laten van een wetsbepaling op grond van omstandigheden welke bij haar tot stand komen in de afweging zijn betrokken, dus in gevallen waarvoor zij nu juist is geschreven. Het eerste raakt niet aan de verbindende kracht van de betrokken bepaling en staat de rechter ingevolge voormelde jurisprudentie vrij; het tweede ontneemt echter aan die bepaling haar verbindende kracht en is de rechter ingevolge art. 120 Gr.w verboden. Hier doet zich de tweede figuur voor. Bij het tot stand brengen van de gewraakte bepalingen van de Harmonisatiewet zijn immers de verwachtingen welke bij de daardoor getroffen studenten waren gewekt door de voorheen geldende regelingen, in de afweging betrokken.

In dit geval zou het ontbreken van overgangsrecht aantonen dat de wetgever bij de totstandkoming van de wet niet aan reeds studerende studenten zou hebben gedacht.

Ik betwijfel echter dat je serieus kunt zeggen dat de wetgever (regering en parlement) de gevolgen voor reeds studerende studenten niet bij hun afweging hebben betrokken. Er lijkt mij juist heel bewust te zijn gekozen voor geen overgangsrecht. Het zou mij verbazen als hier tijdens de parlementaire behandeling niet over is gesproken.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Mediocrity



Leeftijd: 35
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): 

Berichten: 4


BerichtGeplaatst: wo 16 feb 2011 18:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het zal heel mooi zijn als ze een dergelijk belachelijke wet kunnen tegenhouden.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Rotje



Leeftijd: 52
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 23


BerichtGeplaatst: do 17 mrt 2011 19:24    Onderwerp: Re: collegegeld verhoging langstudeerders Reageer met quote Naar onder Naar boven

Thomas-87 schreef:
...
EDIT:

1. Het geld ook voor de huidige studenten ...


Inderdaad, waarbij opmerkelijk is dat daarbij géén onderscheid gemaakt wordt tussen voltijd- of deeltijdstudenten. Deeltijdstudenten hebben niet zelden een full-time baan, en vaak ook geen recht op studiefinanciering (waardoor stoppen met werken ook geen optie is).
De voorgestelde regeling maakt studeren voor de deeltijders dus nog moeilijker dan het al was.

Thomas-87 schreef:

2. De staatssecretaris stelt dat het wettelijk mogelijk is om de collegegeldverhoging met terugwerkende kracht op te leggen (Of dit waar is is weer een ander verhaal)


Zie harmonisatiewet-arrest.
Daar: wel overgangsrecht.
Hier: geen overgangsrecht.

Thomas-87 schreef:

3. Als je een functiebeperking hebt kan je in plaats van 1 jaar extra 2 jaar extra krijgen.


Dat is niet helemaal waar.
art. 7.45b van het wetsvoorstel verwijst naar weer een ander artikel waar in gesproken wordt over de student met een 'prestatiebeurs'.
Iedereen boven de 30 jaar oud heeft sowieso geen recht op een studiebeurs.
Dus ... wie een functiebeperking heeft en NIET ouder is dan 30 jaar, kan WEL een jaar extra krijgen.
Maar ... iemand die dezelfde functiebeperking heeft en WEL ouder is dan 30 jaar kan GEEN jaar extra krijgen.

Leuk nieuwtje is misschien dat D66 de 30-jaar grens wil afschaffen.
Zie: http://www.nu.nl/politiek/2184265/d66-wil-studiefinanciering-30-plussers.html
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: do 17 mrt 2011 19:54    Onderwerp: Re: collegegeld verhoging langstudeerders Reageer met quote Naar onder Naar boven

Rotje schreef:
Zie harmonisatiewet-arrest.
Daar: wel overgangsrecht.
Hier: geen overgangsrecht.

Maar relevant is niet of de wet overgangsbepalingen bevat, maar of de belangen van de bestaande gevallen door de wetgever wel in de afweging zijn betrokken. Gelet op alle commotie hoeven we er niet voor "bang" te zijn dat de wetgever deze belangen niet in de afweging betrekt. De rechter zal de wet derhalve niet aan het rechtszekerheidsbeginsel kunnen toetsen.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Rotje



Leeftijd: 52
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 23


BerichtGeplaatst: do 17 mrt 2011 22:58    Onderwerp: Re: collegegeld verhoging langstudeerders Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Rotje schreef:
Zie harmonisatiewet-arrest.
Daar: wel overgangsrecht.
Hier: geen overgangsrecht.

Maar relevant is niet of de wet overgangsbepalingen bevat, maar of de belangen van de bestaande gevallen door de wetgever wel in de afweging zijn betrokken. Gelet op alle commotie hoeven we er niet voor "bang" te zijn dat de wetgever deze belangen niet in de afweging betrekt. De rechter zal de wet derhalve niet aan het rechtszekerheidsbeginsel kunnen toetsen.


Hmmm ... 'belangen van de bestaande gevallen ... afweging ... betrokken', he? Ja, zo had ik er nog niet tegen aan gekeken. Dus: zelfs al is er géén overgangsrecht, dan nog kan het door 'de beugel' mits daarbij die die belangen zijn betrokken.

Ik werd door anderen op het Harmonisatiewet arrest gewezen. Nog eens opgezocht en mijn arceringen doorgelezen. Ook ik had mijn vraagtekens bij het rechtszekerheidsbeginsel. Terecht punt, zeker!

Maar ... wat dan van het onderscheid in leeftijd v.w.b. de groep studenten met functiebeperking? (zie laatste punt vorige posting).
Verboden vorm van indirecte discriminatie op grond van leeftijd? Of niet? Of iets anders?

Immers, indien juist, dan wordt geen beroep op het rechtszekerheids-, maar een heel ander beginsel gemaakt. Wat dan?

(p.s., misschien niet jouw 'speelterrein', maar mag ik vragen of je aub wil kijken naar mijn posting bij het onderdeel 'Notariaat'? Ik kan met die vraag wel wat hulp gebruiken.)
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: do 17 mrt 2011 23:24    Onderwerp: Re: collegegeld verhoging langstudeerders Reageer met quote Naar onder Naar boven

Rotje schreef:
Hmmm ... 'belangen van de bestaande gevallen ... afweging ... betrokken', he? Ja, zo had ik er nog niet tegen aan gekeken. Dus: zelfs al is er géén overgangsrecht, dan nog kan het door 'de beugel' mits daarbij die die belangen zijn betrokken.

Ik werd door anderen op het Harmonisatiewet arrest gewezen. Nog eens opgezocht en mijn arceringen doorgelezen. Ook ik had mijn vraagtekens bij het rechtszekerheidsbeginsel. Terecht punt, zeker!

De bron van het "er is geen overgangsrecht"-argument lijkt Wim Voermans te zijn. Ik kan het alleen maar oneens met hem zijn. Zie ook de andere twee comments onder zijn verhaal.

Simpel gezegd: als de wetgever eenmaal heeft getoetst aan het rechtszekerheidsbeginsel (hoe marginaal of ronduit onhoudbaar dan ook), mag de rechter die toets niet overdoen.

Quote:
Maar ... wat dan van het onderscheid in leeftijd v.w.b. de groep studenten met functiebeperking? (zie laatste punt vorige posting).
Verboden vorm van indirecte discriminatie op grond van leeftijd? Of niet? Of iets anders?

Lijkt me wel, maar Nederlandse rechters trekken zich wat dit leeftijdsonderscheid betreft maar weinig aan van bijv. Richtlijn 2000/78/EG (nou ja, in ieder geval het CBHO niet). Zie bijv. deze draad. Weliswaar geen identieke situatie, dus wie weet.

Quote:
Immers, indien juist, dan wordt geen beroep op het rechtszekerheids-, maar een heel ander beginsel gemaakt. Wat dan?

Als de rechter het eens is dat er strijd is met Richtlijn 2000/78/EG, dan zal de leeftijdsgrens van 30 jaar vermoedelijk buiten toepassing moeten blijven.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 4351


BerichtGeplaatst: vr 18 mrt 2011 11:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zie hier voor een korte en zeer kritische bespreking van het regeringsstandpunt in de nota naar aanleiding van het verslag.
_________________
This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes -


Laatst aangepast door Duch op ma 28 mrt 2011 10:33, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
ergo sum
Redacteur
ergo sum

Leeftijd: 119

Sterrenbeeld: Schorpioen


Berichten: 17065


BerichtGeplaatst: ma 28 mrt 2011 2:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Even een praktisch punt.

De huidige Eerste Kamer houdt zich nu niet met het omstreden wetsvoorstel bezig.
23 mei wordt de nieuwe EK gekozen.
7 juni wordt de nieuwe EK geïnstalleerd.
Dan gaan de leden uitmaken wie in welke commissie plaats mag nemen.
14 juni wordt er niet vergaderd ivm. Pinksteren.
7 juli begint het zomerreces. Het reces duurt tot 12 september.
De wet moet afgekondigd worden.

Hoe haalbaar / waarschijnlijk is het dat het wetsvoorstel per 01 september 2011 in kan gaan?
_________________
Vivere est cogitare.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Sans

Sans

Leeftijd: 39
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Kreeft


Berichten: 10


BerichtGeplaatst: ma 28 mrt 2011 10:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat klinkt mij als zeer onwaarschijnlijk! Maar heeft iemand wellicht iets waar nu de preciese info over dit is te vinden?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 4351


BerichtGeplaatst: ma 28 mrt 2011 10:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Precieze info heb ik niet, maar ik heb wel horen fluisteren dat de huidige Eerste Kamer het voorstel in ieder geval niet in zijn huidige stand gaat accepteren.
_________________
This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 3 Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds