Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
VA loan rates ...
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 28 mrt 2024 18:16
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

bezitsverschaffing zonder bezitsoverdracht?
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
mrrechter93



Leeftijd: 30
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram


Berichten: 5


BerichtGeplaatst: di 21 aug 2018 13:40    Onderwerp: bezitsverschaffing zonder bezitsoverdracht? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo allemaal!

Ik begrijp niet het verschil tussen bezitsverschaffing (art. 3:90 BW) en bezitsoverdracht (art. 3:114 BW).

Ik begrijp dat bezitsverschaffing zowel door bezitter als houder kan geschieden en bezitsoverdracht enkel door de bezitter en dat bezitsverschaffing een overkoepeling is en kennelijk bezitsoverdracht een uitwerking van bezitsoverdracht is. Correct me if I'm wrong.

Bezitsoverdracht is dat A zijn fiets aan B overhandigt, Allemaal logisch.


Ik snap alleen niet wat bezitsverschaffing is. Kan iemand mij een voorbeeld geven. Hoe kan er nou bijvoorbeeld bezitsverschaffing plaatsvinden zonder dat er sprake is van bezitsoverdracht?

Een houder kan, zoals gezegd, wel bezit verschaffen maar niet bezit overdragen? Kan iemand mij dat ook aan de hand van voorbeelden uitleggen. Het is heel erg vaag voor mij.

Alvast bedankt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: di 21 aug 2018 16:52    Onderwerp: Re: bezitsverschaffing zonder bezitsoverdracht? Reageer met quote Naar onder Naar boven

mrrechter93 schreef:
Ik begrijp niet het verschil tussen bezitsverschaffing (art. 3:90 BW) en bezitsoverdracht (art. 3:114 BW).

Ik begrijp dat bezitsverschaffing zowel door bezitter als houder kan geschieden en bezitsoverdracht enkel door de bezitter en dat bezitsverschaffing een overkoepeling is en kennelijk bezitsoverdracht een uitwerking van bezitsoverdracht is. Correct me if I'm wrong.

Veel meer valt er niet over te zeggen.

De houder kan zijn bezit niet overdragen, want hij is nu eenmaal niet de bezitter.

Quote:
Ik snap alleen niet wat bezitsverschaffing is.

Een handeling waardoor aan iemand (de nieuwe bezitter) het bezit van een zaak wordt verschaft.

Quote:
Kan iemand mij een voorbeeld geven. Hoe kan er nou bijvoorbeeld bezitsverschaffing plaatsvinden zonder dat er sprake is van bezitsoverdracht?

Stel ik huur een fiets en verkoop de fiets aan jou, waarbij ik de fiets aan je lever door deze te overhandigen. Nu ben jij de bezitter van de fiets. Ik was als houder niet de bezitter van de fiets. Ik heb dus niet het bezit overgedragen, maar ik heb je wel het bezit verschaft.

(Merk op dat het er voor de bezitsvraag niet toe doet of de fiets nu rechtsgeldig in eigendom is overgedragen.)

De bezitter kan zijn bezit overdragen door feitelijke machtsverschaffing (art. 3:114 BW) of door een tweezijdige verklaring (art. 3:115 sub a,b,c BW).

De houder kan een ander het bezit verschaffen door feitelijke machtsverschaffing (analoog aan art. 3:114 BW). Via een tweezijdige verklaring kan dit alleen in situaties analoog aan art 3:115 sub b en c BW.

Dus als ik een fiets huur en de fiets aan jou verkoop en daarbij met je afspreek dat ik de fiets voor jou ga houden (analoog aan art. 3:115 sub a BW), dan verkrijg jij daarmee niet het bezit.

Zie ook deze draad.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
mrrechter93



Leeftijd: 30
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram


Berichten: 5


BerichtGeplaatst: di 21 aug 2018 23:20    Onderwerp: Re: bezitsverschaffing zonder bezitsoverdracht? Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:

Stel ik huur een fiets en verkoop de fiets aan jou, waarbij ik de fiets aan je lever door deze te overhandigen. Nu ben jij de bezitter van de fiets. Ik was als houder niet de bezitter van de fiets. Ik heb dus niet het bezit overgedragen, maar ik heb je wel het bezit verschaft.

(Merk op dat het er voor de bezitsvraag niet toe doet of de fiets nu rechtsgeldig in eigendom is overgedragen.)

De bezitter kan zijn bezit overdragen door feitelijke machtsverschaffing (art. 3:114 BW) of door een tweezijdige verklaring (art. 3:115 sub a,b,c BW).

De houder kan een ander het bezit verschaffen door feitelijke machtsverschaffing (analoog aan art. 3:114 BW). Via een tweezijdige verklaring kan dit alleen in situaties analoog aan art 3:115 sub b en c BW.

Dus als ik een fiets huur en de fiets aan jou verkoop en daarbij met je afspreek dat ik de fiets voor jou ga houden (analoog aan art. 3:115 sub a BW), dan verkrijg jij daarmee niet het bezit.

Zie ook deze draad.


Dank voor het antwoord!

Ik heb het andere draadje ook doorgenomen.

Levering cp kan kort gezegd niet omdat het bezit niet wordt verschaft aan de verkrijger. bij brevi manu wordt het bezit verschaft omdat de verkrijger het goed reeds onder zich had. Bij longa manu krijgt de verkrijger het goed ook onder zich via een derde.

Ik begrijp alleen niet de analoge toepassing van art. 3:114 en 3:115 BW (bezitsoverdracht), gezien die artikelen überhaupt niet van toepassing kan zijn op houders. Hoezo kunnen die wetsartikelen analoog (overeenkomstig) worden toegepast? Ik zou namelijk zeggen dat alleen art. 3:90 BW (bezitsverschaffing) op houders van toepassing kan zijn. Sorry, het begint soms een beetje te dolen in mijn hoofd.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: wo 22 aug 2018 0:11    Onderwerp: Re: bezitsverschaffing zonder bezitsoverdracht? Reageer met quote Naar onder Naar boven

mrrechter93 schreef:
Ik begrijp alleen niet de analoge toepassing van art. 3:114 en 3:115 BW (bezitsoverdracht), gezien die artikelen überhaupt niet van toepassing kan zijn op houders. Hoezo kunnen die wetsartikelen analoog (overeenkomstig) worden toegepast?

De artikelen zijn inderdaad niet direct van toepassing. Uit de jurisprudentie volgt dat ze wel analoog van toepassing zijn, met uitzondering dus van art. 3:115 sub a BW in verband met art. 3:111 BW.

Quote:
Ik zou namelijk zeggen dat alleen art. 3:90 BW (bezitsverschaffing) op houders van toepassing kan zijn. Sorry, het begint soms een beetje te dolen in mijn hoofd.

Art. 3:90 BW zegt dat roerende goederen via bezitsverschaffing worden geleverd. Het zegt niets over hoe bezitsverschaffing in zijn werk gaat. Daarvoor moet je naar art. 3:107-125 BW kijken en in het bijzonder naar art. 3:108 BW. Art. 3:108 BW verwijst naar de "nakomende regels". Die zeggen wel veel over bezitsoverdracht maar niet veel over bezitsverschaffing door de houder. Rechters hebben goed naar die regeling gekeken en zijn tot de conclusie gekomen dat veel van de bepalingen over bezitsoverdracht analoog kunnen worden toegepast op bezitsverschaffing door een houder. Maar strikt genomen wordt hier dus gewoon art. 3:108 BW toegepast.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
mrrechter93



Leeftijd: 30
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram


Berichten: 5


BerichtGeplaatst: wo 22 aug 2018 13:51    Onderwerp: Re: bezitsverschaffing zonder bezitsoverdracht? Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
mrrechter93 schreef:
Ik begrijp alleen niet de analoge toepassing van art. 3:114 en 3:115 BW (bezitsoverdracht), gezien die artikelen überhaupt niet van toepassing kan zijn op houders. Hoezo kunnen die wetsartikelen analoog (overeenkomstig) worden toegepast?

De artikelen zijn inderdaad niet direct van toepassing. Uit de jurisprudentie volgt dat ze wel analoog van toepassing zijn, met uitzondering dus van art. 3:115 sub a BW in verband met art. 3:111 BW.

Quote:
Ik zou namelijk zeggen dat alleen art. 3:90 BW (bezitsverschaffing) op houders van toepassing kan zijn. Sorry, het begint soms een beetje te dolen in mijn hoofd.

Art. 3:90 BW zegt dat roerende goederen via bezitsverschaffing worden geleverd. Het zegt niets over hoe bezitsverschaffing in zijn werk gaat. Daarvoor moet je naar art. 3:107-125 BW kijken en in het bijzonder naar art. 3:108 BW. Art. 3:108 BW verwijst naar de "nakomende regels". Die zeggen wel veel over bezitsoverdracht maar niet veel over bezitsverschaffing door de houder. Rechters hebben goed naar die regeling gekeken en zijn tot de conclusie gekomen dat veel van de bepalingen over bezitsoverdracht analoog kunnen worden toegepast op bezitsverschaffing door een houder. Maar strikt genomen wordt hier dus gewoon art. 3:108 BW toegepast.


Dank voor het antwoord!

Levering CP kan niet door een houder, maar wat nu als het volgende zich voordoet.

A leent aan B zijn fiets uit. B verkoopt de fiets aan C. B en C spreken af dat B de fiets nog drie dagen onder zich houdt. Na 3 dagen geeft B de fiets aan C.

Hoezo zou in dit geval levering CP niet mogelijk zijn?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: za 25 aug 2018 0:45    Onderwerp: Re: bezitsverschaffing zonder bezitsoverdracht? Reageer met quote Naar onder Naar boven

mrrechter93 schreef:
Levering CP kan niet door een houder, maar wat nu als het volgende zich voordoet.

A leent aan B zijn fiets uit. B verkoopt de fiets aan C. B en C spreken af dat B de fiets nog drie dagen onder zich houdt. Na 3 dagen geeft B de fiets aan C.

Hoezo zou in dit geval levering CP niet mogelijk zijn?

In dit geval wordt C "na 3 dagen" de bezitter (analoog aan art. 3:114 BW). De tweezijdige verklaring heeft hier geen effect.

Dit moet je niet verwarren met art 3:90 lid 2 BW.
Art. 3:90 lid 2 BW gaat uit van een geslaagde bezitsverschaffing, bijvoorbeeld bezitsoverdracht door de bezitter A aan de verkrijger C, waarbij A en C afspreken dat A de fiets voor C gaat houden. Die tweezijdige verklaring doet het bezit overgaan. Omdat het om een roerende zaak gaat levert de bezitsoverdracht een geldige levering op (art. 3:90 lid 1 BW). Art. 3:90 lid 2 relativeert dit in die zin, dat de levering jegens een derde met een "ouder recht op de zaak" pas werking heeft op het moment dat de zaak in handen komt van de verkrijger. Jegens alle anderen heeft de levering direct effect.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds