Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?
180-dagen rege...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu di 23 apr 2024 19:42
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

bemiddelingsbedrijf en de fee voor de bemiddeling
Moderators: StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
jozzwa



Leeftijd: 36
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter


Berichten: 6


BerichtGeplaatst: ma 27 aug 2012 14:26    Onderwerp: bemiddelingsbedrijf en de fee voor de bemiddeling Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo forum,

Op dit moment help ik een klein bemiddelingsbedrijf met de opzet van haar activiteiten door het schrijven van algemene voorwaarden en contracten. Voor de activiteiten moet je een beetje denken aan groupon, vakantieveilingen en thuisbezorgd.nl.

Het idee is dat wij als bemiddelaar optreden voor de consument bij het vinden van de juiste opdrachtnemer zodat daarmee een overeenkomst kan worden gesloten. Wij geven de consument de keus door verschillende opdrachtnemers (voor ons bedrijf opdrachtgevers) aan onze website/service te verbinden.

Maar nu het in rekening brengen van een fee. Ik heb gehoord dat veel websites de fee voor hun service in rekening brengen bij de bedrijven die zijn verbonden aan het bemiddelingsbedrijf en niet bij de consument. Dit vindt ik raar aangezien er dan over een bepaald deel van het bedrag 2x BTW moet worden betaald. Voor het bemiddelingsbedrijf maakt dit niet uit aangezien zij hetzelfde bedrag ontvangen en ook voor de consument maakt de manier van geldstroom niet uit. Alleen het aangesloten bedrijf snij ik in de vingers omdat zij meer geld moeten inleveren maar waarom zou ik dit doen?

(Voorbeeld: het aan het bemiddelingsbedrijf verbonden bedrijf verdient 100 euro met verkoop. Het doel van het bemiddelingsbedrijf is om 20% van het brutobedrag over te houden. Dit zou dan in rekening worden gebracht over het bedrag exclusief BTW dat het bedrijf zou verdienen
Van de 100 euro is 21% BTW= 17.36 euro. Dit moet worden afdragen, dus het bedrijf houdt 82.64 euro over.
De fee voor het bemiddelingsbedrijf is 20% over het bedrag inclusief BTW=20 euro, dus houdt het bedrijf 62,64 euro over.
Voor het bemiddelingsbedrijf geldt dat 21% van de 20 euro nogmaals 21% in=3,47 euro in en houdt dus 16,53 euro over.
Totaal wordt 20,83 euro ingeleverd bij de fiscus.

Zou de fee bij de consument komen dan veranderd die zaak
In dat geval zou er een totaal van 100 euro worden betaald waarvan 80% naar het bedrijf zou gaan=80 euro en 20% aan het bemiddelingsbedrijf=20 euro.

Van de 80 euro is dan 21% BTW=13,88 euro. Het bedrijf houdt dan 66,12 euro over.
Van de 20 euro is ook 21% BTW=3,47. Het bemiddelingsbedrijf houdt dus wederom 16,53 euro over.
Totaal wordt echter maar 17,35 euro ingeleverd bij de fiscus)

Mijn idee is dus om bij de uitvoer van het bemiddelingsbedrijf alleen een fee in rekening te brengen bij de consument en zodat alle partijen (exclusief fiscus) meer geld verdienen. Is dit mogelijk of zie ik nu iets gigantisch over het hoofd? Ik hoor graag wat jullie gedachten hierover zijn.


Laatst aangepast door jozzwa op ma 27 aug 2012 16:38, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
hilde12



Leeftijd: 124
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 1572


BerichtGeplaatst: ma 27 aug 2012 15:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Voor de berekening moet je de btw altijd buiten beschouwing laten.
De btw wordt uiteindelijk door de consument betaald. Je mag dus nooit de btw bij de berekening van het fee meenemen.
Ondernemers kunnen de betaalde btw terugvorderen.

Jij bemiddelt, vraagt leverancier fee van 20%.
Je hebt alleen niks met de btw te maken.

Dus verkoopprijs leverancier is bijvoorbeeld 100 euro EX btw.
Jouw fee is 20.

Leverancier moet btw berekenen aan klant, klant betaalt 121 euro aan leverancier, leverancier betaalt 21 aan belasting, houdt 100 over.
Jij berekent btw aan leverancier voor je bemiddeling: 20 euro plus 4,10.
Leverancier betaalt 24,10 aan jou. Jij betaalt 4,10 aan belasting, hou je 20 over. Hij vraagt 4,10 betaalde btw terug, heeft 20 betaald.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
jozzwa



Leeftijd: 36
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter


Berichten: 6


BerichtGeplaatst: ma 27 aug 2012 16:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

hilde12 schreef:
Voor de berekening moet je de btw altijd buiten beschouwing laten.
De btw wordt uiteindelijk door de consument betaald. Je mag dus nooit de btw bij de berekening van het fee meenemen.
Ondernemers kunnen de betaalde btw terugvorderen.

Jij bemiddelt, vraagt leverancier fee van 20%.
Je hebt alleen niks met de btw te maken.

Dus verkoopprijs leverancier is bijvoorbeeld 100 euro EX btw.
Jouw fee is 20.

Leverancier moet btw berekenen aan klant, klant betaalt 121 euro aan leverancier, leverancier betaalt 21 aan belasting, houdt 100 over.
Jij berekent btw aan leverancier voor je bemiddeling: 20 euro plus 4,10.
Leverancier betaalt 24,10 aan jou. Jij betaalt 4,10 aan belasting, hou je 20 over. Hij vraagt 4,10 betaalde btw terug, heeft 20 betaald.


Ik zie niet in hoe ik de BTW niet mag meenemen bij mijn fee.
De consument betaald dan wel de BTW maar daar heb ik niks mee te maken.
Het bedrijf bepaald het totaalbedrag inclusief BTW dat hij van de consument wil hebben.
Over dat bedrag wil ik 20% hebben. Dat is dan inclusief BTW. Dit moet ik natuurlijk anders aangeven op de factuur dan dat ik hier doe maar het was ook maar een voorbeeld.
Over het totaalbedrag dat het bedrijf vangt wordt dus gewoon BTW betaald omdat dat zijn inkomsten zijn. Vervolgens moet hij een deel afstaan aan mij. dat deel heb ik berekend op grond van zijn bruto inkomen maar gaat van zijn inkomen exclusief BTW af.

Niks mis mee lijkt mij al is dit dus wat ik liever niet wil gaan doen.


Mijn vraag blijft of ik ergens rekening mee moet houden als ik de fee bij de consument in rekening breng in plaats van bij het bedrijf. Dat lijkt mij niet maar ik vraag me of ik hier wat gemist heb.

Wat ik wel zie is dat ik ontzettend slecht heb zitten rekenen bij mijn voorbeeld. Beetje jammer van mij. Even kijken of ik het kloppend kan aanpassen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
jozzwa



Leeftijd: 36
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter


Berichten: 6


BerichtGeplaatst: ma 27 aug 2012 16:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedragen zijn aangepast argument blijft hetzelfde. Beetje jammer die rekenskills van mij.

Ach ja daarom studeerde ik rechten he.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
hilde12



Leeftijd: 124
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 1572


BerichtGeplaatst: ma 27 aug 2012 17:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je ziet het verkeerd.

De leverancier vangt de btw niet, die moet hij afstaan aan de belasting.

Regel 1 van de prijsberekening bij ondernemers is: géén rekening houden met btw.
Je kunt dan ook nooit fee berekenen over de ontvangen btw door de leverancier, hij ontvangt deze namelijk niet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
hilde12



Leeftijd: 124
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 1572


BerichtGeplaatst: ma 27 aug 2012 17:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je ziet het verkeerd.

De leverancier vangt de btw niet, die moet hij afstaan aan de belasting.

Regel 1 van de prijsberekening bij ondernemers is: géén rekening houden met btw.
Je kunt dan ook nooit fee berekenen over de ontvangen btw door de leverancier, hij ontvangt deze namelijk niet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
jozzwa



Leeftijd: 36
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter


Berichten: 6


BerichtGeplaatst: ma 27 aug 2012 17:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Kortom hetgeen ik probeer te voorkomen door deze constructie wordt al lang opgelost door de fiscus.

Dus het maakt in principe niet uit waar ik de fee in rekening breng. klopt dat dan wel?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
hilde12



Leeftijd: 124
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 1572


BerichtGeplaatst: ma 27 aug 2012 17:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Precies.

De consument betaalt uiteindelijk de btw.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds