artikel 11 lid 3 EG
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Internationaal en Europees recht

#1: artikel 11 lid 3 EG Auteur: cia76 BerichtGeplaatst: do 20 sep 2007 20:31
    —
Hallo medeforummers,


In mijn tekstboek staat op pagina 240 onderaan dat voor nauwere samenwerking een unaniem besluit van de Raad benodigd is. Hierbij wordt verwezen naar artikel 11 lid 3 EG waarin staat dat de desbetreffende bepalingen in het verdrag van toepassing zijn op een besluit in dit kader. In artikel 205 EG wordt als uitgangspunt benoemd dat de raad zijn besluiten unaniem neemt tenzij specifiek anders is bepaald. Nu is het zo dat dit m.i. het geval is, namelijk in artikel 11 lid 2. Hier staat dat de raad dit soort besluiten met gekwalificeerde meerderheid van stemmen neemt. Is het boek fout in deze kwestie of lees ik het verkeerd?

Ben benieuwd naar jullie zienswijze hierop.

#2:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: do 20 sep 2007 21:26
    —
Art. 11 lid 2 EG-Verdrag gaat over de machtiging om nauwere samenwerking aan te gaan, dus volgens mij niet op alle "handelingen en besluiten" waar lid 3 op doelt.

Wat in je boek staat kan ik hiermee nog niet verklaren, maar de vraag is denk ik eerst om wat voor besluiten we het hebben. Een besluit om nauwe samenwerking aan te gaan (of beter: een besluit om een machtiging om nauwere samenwerking aan te gaan te verlenen), of om "besluiten in dat kader (van reeds bestaande nauwere samenwerking)".

Zoals ik art. 11 lid 2 lees wordt zo'n machtiging inderdaad door de Raad met gekwalificeerde meerderheid verleend (op voorstel, na reedpleging, etc.).

Wat ik me precies bij de handelingen en besluiten van lid 3 moet voorstellen is me niet helemaal duidelijk. Heb je binnen zo'n samenwerking ook een Raad, die dan bestaat uit de ministers van de nauwer samenwerkende lidstaten? Bestaan er zulke nauwere samenwerkingsverbanden? Doet denken aan de Benelux, maar dat is er geen denk ik.

#3:  Auteur: cia76 BerichtGeplaatst: zo 23 sep 2007 18:45
    —
Bonafides, dank voor je reactie, het is mij nu helder.

Correctie op mijn eigen bericht: het uitgangspunt dat staat beschreven in art 205 EG gaat niet over unanieme stemming maar om stemming met een volstrekte meerderheid. Ik was me er niet van bewust dat dat iets anders is. Maar het houdt dus in: de helft + 1.

Dus:
besluiten met volstrekte meerderheid = helft + 1
besluiten met gekwalificeerde meerderheid = meestal 2/3 maar in EU-verband dit
besluiten bij unanimiteit = allemaal (maar onthouden van stemmen mag wel)

#4:  Auteur: Marckus BerichtGeplaatst: zo 23 sep 2007 23:13
    —
cia76 schreef:
Bonafides, dank voor je reactie, het is mij nu helder.

Correctie op mijn eigen bericht: het uitgangspunt dat staat beschreven in art 205 EG gaat niet over unanieme stemming maar om stemming met een volstrekte meerderheid. Ik was me er niet van bewust dat dat iets anders is. Maar het houdt dus in: de helft + 1.

Dus:
besluiten met volstrekte meerderheid = helft + 1
besluiten met gekwalificeerde meerderheid = meestal 2/3 maar in EU-verband dit
besluiten bij unanimiteit = allemaal (maar onthouden van stemmen mag wel)


Jammer dat ik het nu pas lees. Je hebt nu gelijk.



Rechtenforum.nl -> Internationaal en Europees recht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl