art 4 van het Besluit Kredietvergoeding
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Rechtshulp

#1: art 4 van het Besluit Kredietvergoeding Auteur: legalrebel BerichtGeplaatst: do 14 mrt 2019 10:30
    —
Heeft art 4 van het Besluit Kredietvergoeding nog wel werking sinds dit refereert naar art 35 van de WCK dat is vervallen?

#2: Re: art 4 van het Besluit Kredietvergoeding Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: vr 15 mrt 2019 2:10
    —
legalrebel schreef:
Heeft art 4 van het Besluit Kredietvergoeding nog wel werking sinds dit refereert naar art 35 van de WCK dat is vervallen?

Ik neem aan dat je bedoelt dat het artikel oorspronkelijk was gebaseerd op artikel 35 Wet op het consumentenkrediet (de tekst van artikel 4 bevat geen verwijzing naar artikel 35 WCK).

Als na het schrappen van artikel 35 WCK inderdaad geen wettelijke basis voor artikel 4 Besluit Kredietvergoeding in de plaats is gekomen, is het inderdaad de vraag of het artikel nog wel geldt. Zou het om een "door straffen te handhaven voorschrift" gaan, dan volgt uit artikel 89 lid 2 Grondwet dat het voorschrift niet meer geldig zou zijn (of in ieder geval dat overtreding ervan niet meer kan worden bestraft). Dat lijkt hier echter niet het geval te zijn.

Maar misschien moeten we hier kijken naar artikel 107 Grondwet: de wet regelt het burgerlijk recht. Dat betekent dat bepalingen die het burgerlijk recht regelen een grondslag moeten hebben in een formele wet. Dat lijkt voor artikel 4 Besluit Kredietvergoeding niet meer het geval te zijn. (En het lijkt me hier te gaan om een bepaling die het burgerlijk recht regelt.) Dus voorlopig gok ik dat artikel 4 van het besluit op het moment niet rechtsgeldig is.

Ik ben benieuwd of ik gelijk heb.

(Overigens zijn niet alle "zelfstandige AMVBs", d.w.z. AMVBs zonder specifieke grondslag in een formele wet, per definitie ongeldig.)


Laatst aangepast door bona fides op za 16 mrt 2019 0:16, in totaal 1 keer bewerkt

#3: Re: art 4 van het Besluit Kredietvergoeding Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: vr 15 mrt 2019 2:20
    —
bona fides schreef:
legalrebel schreef:
Heeft art 4 van het Besluit Kredietvergoeding nog wel werking sinds dit refereert naar art 35 van de WCK dat is vervallen?

Ik neem aan dat je bedoelt dat het artikel oorspronkelijk was gebaseerd op artikel 35 Wet op het consumentenkritiek (de tekst van artikel 4 bevat geen verwijzing naar artikel 35 WCK).

Als na het schrappen van artikel 35 WCK inderdaad geen wettelijke basis voor artikel 4 Besluit Kredietvergoeding in de plaats is gekomen, is het inderdaad de vraag of het artikel nog wel geldt.

Maar er is nu art. 7:76 lid 2 BW. Artikel 4 van het besluit is dus nog steeds geldig.

#4:  Auteur: legalrebel BerichtGeplaatst: vr 15 mrt 2019 9:42
    —
Super bedankt bona fides!

#5:  Auteur: legalrebel BerichtGeplaatst: vr 15 mrt 2019 9:48
    —
Ik vraag mij trouwens af waarom er bij het raadplegen van Maxius.nl staat dat art 35 WCK nog steeds geldig is?

#6:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: za 16 mrt 2019 0:19
    —
legalrebel schreef:
Ik vraag mij trouwens af waarom er bij het raadplegen van Maxius.nl staat dat art 35 WCK nog steeds geldig is?

Maxius.nl heeft de laatste "update" van de wet blijkbaar nog niet verwerkt.

Ik kijk altijd op www.wetten.nl.



Rechtenforum.nl -> Rechtshulp

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl