Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
VA loan rates ...
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu vr 29 mrt 2024 17:42
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

ad informandum gevoegde zaken
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
JayJay



Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): RUN

Berichten: 91


BerichtGeplaatst: ma 06 jun 2005 17:12    Onderwerp: ad informandum gevoegde zaken Reageer met quote Naar onder Naar boven

ik heb een vraagje:

als iemand wordt vervolgd voor bijv. diefstal en de OvJ voegt 10 zaken ad infomandum en de verdachte bekent deze. stel nou dat tijdens de rechtzaak de Ovj de diefstal niet kan bewijzen en er vrijspraak of ovar volgt, kan men dan wel worden veroordeeld voor deze bekende ad infomandum zaken? lijkt mij niet toch?

ik weet wel dat als er ovar of vrijspraak volgde je alsnog kan vervolgen voor de ad informandum zaken omdat deze pas bij de 4e hoodfvrgaag an bod komen...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
JayJay



Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): RUN

Berichten: 91


BerichtGeplaatst: ma 06 jun 2005 18:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

weet niemand dit?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Edith



Leeftijd: 38
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU
Berichten: 720


BerichtGeplaatst: ma 06 jun 2005 18:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

ad informandum gevoegde zaken zijn toch niet bewezen? de rechter houdt er alleen rekening mee bij de bepaling van de strafmaat en er mag niet meer apart voor worden vervolgd ivm het ne bis in idem beginsel dus het lijkt me dat hij niet meer apart voor die zaken wordt veroordeeld. ik weet het ook niet zeker hoor, heb er nooit zo over nagedacht eigenlijk Surprised
Bekijk profiel Stuur privé bericht
JayJay



Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): RUN

Berichten: 91


BerichtGeplaatst: ma 06 jun 2005 18:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

ze kunnen zeker nog wel apart vervolfd worden zolang er niet aan de 4e hoofdvraag is toegekomen (zie arrest alnog vervolgen)
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Ingeborg



Leeftijd: 38
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU
Berichten: 1877


BerichtGeplaatst: ma 06 jun 2005 19:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als er geen veroordeling volgt ter zake van het wel ten laste gelegde feit, dan mag mogen de ad informandum gevoegde zaken ook niet worden bestraft. Bij het sanctioneren van het wel ten laste gelegde feit wordt namelijk rekening gehouden met de ad informandum gevoegde zaken, wordt het ten laste gelegde niet bestraft, dan kunnen de ad informandum gevoegde zaken ook niet apart worden bestraft (lijkt mij Surprised )

Eventueel kan het OM deze zaken dan alsnog apart vervolgen...

(of zit ik er nu naast... iemand nog opmerkingen? Very Happy )
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: ma 06 jun 2005 23:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De straf is sowieso de maximaal mogelijke straf die hoort bij het bewezenverklaarde strafbare feit. Als er vrijspraak of OVAR volgt is er geen straf mogelijk voor een bewezenverklaard feit, dus kan de rechter niet binnen zo'n straf de ad informandum gevoegde feiten meewegen bij een strafbepaling.

Dus precies wat Ingeborg zegt, maar zonder de "(lijkt mij)", er is namelijk geen enkele twijfel mogelijk!! Wink

Apart vervolgen kan nog wel voor zover ik weet. Dat kan bijvoorbeeld ook als de verdachte die ad informandum gevoegde feiten opeens niet meer bekend op de terechtzitting. Hier laat ik de "voor zover ik weet" clausule wel staan Smile.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Nemine contradicente
Moderator
Nemine contradicente

Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 2250


BerichtGeplaatst: di 07 jun 2005 15:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als een verdachte de ad informandum gevoegde zaken heeft bekend en de hoofd zaak, de tenlasteleging, niet kan worden bewezenverklaard zal de verdachte vrijgesproken worden van alle zaken.
Er mag niet nogmaals vervolgd worden, door het ne bis in idem beginsel.
Zie onder andere HR 13-02-1979, NJ 1979, 243 Ad informandum en straftoemeting

http://www.justitie.nl schreef:

Vormen van buitengerechtelijke afdoening
a. Voeging ad informandum
Deze afdoeningswijze is buitenwettelijk, aangezien een wettelijke grond ontbreekt. Deze
rechtsfiguur houdt in, dat de officier van justitie bevoegd is strafbare feiten ter kennis van
de rechter te brengen zonder deze afzonderlijk feiten ten laste te leggen. Op zijn beurt
mag de rechter deze feiten meewegen bij de straftoemeting zonder dat hij ze hoeft te
bewijzen. Doet de strafrechter dit, dan verliest het OM het recht om de verdachte in de
toekomst ter zake van die feiten afzonderlijk te vervolgen.
Voorwaarde voor deze wijze van
afdoening is dat de verdachte deze strafbare feiten niet betwist. Strikt genomen is de
voeging ad informandum geen buitengerechtelijke procedure, daar deze wijze van
afdoening niet mogelijk is zonder tussenkomst van de rechter (Franken 1993, passim).

BRON
_________________
Legere Iudicare Reparare
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: di 07 jun 2005 21:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De gequote tekst geeft echter alleen aan dat het vervolgingsrecht verloren gaat als de rechter de feiten meeweegt bij de straftoemeting. Als de strafmotivering zich niet uitlaat over de ad informandum gevoegde feiten is een aparte vervolging wellicht nog wel mogelijk?

In opgegoogelde collegeaantekeningen vind ik: "Art. 68 Sr heeft alleen betrekking op zaken die vervolgd worden. Pas bij de laatste vraag worden de ad informandum feiten betrokken. Bij alle andere materiële vragen kan de OvJ dus gewoon opnieuw vervolgen." Dat lijkt te zeggen dat bij vrijspraak en OVAR zulke feiten niet onder art 68 Sr zullen vallen, en dus niet van vervolging zijn uitgesloten. Overigens in overeenstemming met mijn lezing van de gequote tekst.

Aan de andere kant moet de OvJ op de zitting beloven niet meer te vervolgen. Mag hij daar bij vrijspraak nog wel op terugkomen?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Edith



Leeftijd: 38
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU
Berichten: 720


BerichtGeplaatst: wo 08 jun 2005 13:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

waarom wordt dit eigenlijk niet es in de wet geregeld?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: do 09 jun 2005 0:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Edith schreef:
waarom wordt dit eigenlijk niet es in de wet geregeld?

Dan zou je al die tentamenvragen zomaar in je wetboek op kunnen zoeken. Dat kan nooit de bedoeling zijn Wink.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Sovereign



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 667


BerichtGeplaatst: do 09 jun 2005 12:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het antwoord op de vraag, aldus Corstens, is als volgt:

"Indien ter zake van de wel ten laste gelegde feiten geen veroordeling volgt, kan ter zake van de ad informandum gevoegde feiten niet worden gestraft. Ze zullen dan apart mogen worden vervolgd. De voeging ad informandum moet worden geacht te zijn geschied onder de voorwaarde dat het ter zake van de ten laste gelegde feiten tot bestraffing komt".

Hetgeen mij ook logisch lijkt. Laughing
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds