achterburen parkeren altijd in 'onze' straat
#1: achterburen parkeren altijd in 'onze' straat Auteur: graafje72
Geplaatst: ma 22 mrt 2010 16:01
Beste rechtsdeskundigen,
Ik heb een vraagje mbt parkeren in eigen straat.
Ik heb namelijk een achterbuurman die met zijn gezin 3 auto's heeft en alledrie die auto's staan in onze straat geparkeerd, 1 meestal voor mijn deur. Bovendien wordt 1 van die auto's bijna nooit gebruikt, dus die staat gewoon permanent 'geparkeerd' voor mijn deur of voor de deur van mijn buren.
Nu weet ik dat het vrij parkeren is in onze straat en in principe iedereen die dat wil daar dus mag parkeren, maar ik weet ook dat mijn hele straat zich ergert aan het feit dat mensen uit een andere straat met 3 auto's 'onze' parkeerplekken innemen waardoor wij zelf dus vaak niet voor eigen deur kunnen parkeren.
Wij hebben de achterburen er al regelmatig op aangesproken, maar zij zijn niet bereid rekening met de straat te houden. Zij kunnen wel voor eigen deur parkeren, maar ze vinden het makkelijker om de auto's in 'onze' straat neer te zetten want dan kunnen ze achterom (via de poort/achtertuin) hun huis binnen.
Aangezien vriendelijk vragen niet helpt, is er een andere manier waarop wij de buren kunnen 'dwingen' rekening met ons te houden?
Alvast bedankt voor uw reactie,
Astrid
|
#2: Auteur: StevenK
Geplaatst: ma 22 mrt 2010 16:35
Dit soort problemen kan door de gemeente opgelost worden met een blauwe zone / ontheffingen / vergunningen stelsel.
|
#3: Auteur: WimWest
Geplaatst: ma 22 mrt 2010 20:15
Het is volkomen legaal in een normale straat zonder beperkingen om de auto's te parkeren waar men dat wenst, daar betaalt men namelijk de Motorrijtuigenbelastingen voor.
|
#4: Auteur: graafje72
Geplaatst: ma 22 mrt 2010 22:19
WimWest schreef: | Het is volkomen legaal in een normale straat zonder beperkingen om de auto's te parkeren waar men dat wenst, daar betaalt men namelijk de Motorrijtuigenbelastingen voor. |
Bedankt Wim, zo'n reactie daar heeft een mens echt iets aan...
|
#5: Auteur: Nico1979
Geplaatst: ma 22 mrt 2010 23:17
Volgens mij moet er in die andere straat (waar de mensen wonen die hun auto parkeren in de straat waaraan uw voordeur is gelegen) ruimte over zijn. Wellicht kunt u uw auto daar parkeren.
Het parkeren voor eigen deur is geen recht in Nederland. Uit uw post blijkt niet van een groot parkeerprobleem in de wijk waar u woont. Er lijkt me dus geen enkele aanleiding voor de gemeente om een ander parkeerregime (betaald parkeren, vergunningen, blauwe zone) in te voeren.
WimWest stelt terecht dat er geen beperkingen gelden in uw straat wat betreft parkeren. U kunt zich daar beter bij neerleggen.
|
#6: Auteur: graafje72
Geplaatst: di 23 mrt 2010 13:10
Nico1979 schreef: | Volgens mij moet er in die andere straat (waar de mensen wonen die hun auto parkeren in de straat waaraan uw voordeur is gelegen) ruimte over zijn. Wellicht kunt u uw auto daar parkeren.
Het parkeren voor eigen deur is geen recht in Nederland. Uit uw post blijkt niet van een groot parkeerprobleem in de wijk waar u woont. Er lijkt me dus geen enkele aanleiding voor de gemeente om een ander parkeerregime (betaald parkeren, vergunningen, blauwe zone) in te voeren.
WimWest stelt terecht dat er geen beperkingen gelden in uw straat wat betreft parkeren. U kunt zich daar beter bij neerleggen. |
Helaas is parkeren in hun straat geen optie, aangezien ik dan door hun huis en achtertuin heen naar mijn achtertuin zou moeten (de poort loopt niet door). Bovendien heb ik twee kleine kinderen (onder de twee jaar) dus een eind lopen is sowieso geen optie...maar toch bedankt voor de reactie...
|
#7: Auteur: WimWest
Geplaatst: wo 24 mrt 2010 8:25
graafje72 schreef: | WimWest schreef: | Het is volkomen legaal in een normale straat zonder beperkingen om de auto's te parkeren waar men dat wenst, daar betaalt men namelijk de Motorrijtuigenbelastingen voor. |
Bedankt Wim, zo'n reactie daar heeft een mens echt iets aan... |
Ik begrijp hieruit dat u de voorkeur geeft om valse informatie te ontvangen.
|
#8: Auteur: graafje72
Geplaatst: do 25 mrt 2010 23:29
WimWest schreef: | graafje72 schreef: | WimWest schreef: | Het is volkomen legaal in een normale straat zonder beperkingen om de auto's te parkeren waar men dat wenst, daar betaalt men namelijk de Motorrijtuigenbelastingen voor. |
Bedankt Wim, zo'n reactie daar heeft een mens echt iets aan... |
Ik begrijp hieruit dat u de voorkeur geeft om valse informatie te ontvangen. |
Mijn verzoek was om mee te denken en een eventuele oplossing of tips aan te dragen, niet om mij 'informatie' te geven die ik zelf al weet, want je vertelde nou niet echt iets nieuws...
|
#9: Auteur: bona fides
Geplaatst: do 25 mrt 2010 23:52
graafje72 schreef: | Mijn verzoek was om mee te denken en een eventuele oplossing of tips aan te dragen, niet om mij 'informatie' te geven die ik zelf al weet, want je vertelde nou niet echt iets nieuws... |
Je vraag was:
Quote: | Aangezien vriendelijk vragen niet helpt, is er een andere manier waarop wij de buren kunnen 'dwingen' rekening met ons te houden? |
Blijkbaar weet je al dat je je buren niet langs juridische weg kunt dwingen. Wat kom je ons dan vragen? Waar je het goedkoopst een knokploeg kunt inhuren?
|
#10: Auteur: graafje72
Geplaatst: vr 26 mrt 2010 13:35
bona fides schreef: | graafje72 schreef: | Mijn verzoek was om mee te denken en een eventuele oplossing of tips aan te dragen, niet om mij 'informatie' te geven die ik zelf al weet, want je vertelde nou niet echt iets nieuws... |
Je vraag was:
Quote: | Aangezien vriendelijk vragen niet helpt, is er een andere manier waarop wij de buren kunnen 'dwingen' rekening met ons te houden? |
Blijkbaar weet je al dat je je buren niet langs juridische weg kunt dwingen. Wat kom je ons dan vragen? Waar je het goedkoopst een knokploeg kunt inhuren? |
Ik dacht misschien heeft iemand ervaring met een dergelijke situatie en bruikbare tips/suggesties? En misschien zijn er zelfs vergelijkbare juridische zaken bekend? Daar is deze site toch voor bedoeld of heb ik het mis?
|
#11: Auteur: Arnoud Engelfriet
Geplaatst: vr 26 mrt 2010 13:59
graafje72 schreef: | Ik dacht misschien heeft iemand ervaring met een dergelijke situatie en bruikbare tips/suggesties? En misschien zijn er zelfs vergelijkbare juridische zaken bekend? Daar is deze site toch voor bedoeld of heb ik het mis? |
Er zijn juridisch geen opties behalve de gemeente vragen een parkeervergunningstelsel in te voeren in je straat. Dat vertelt iedereen je, en dan reageer jij dat die antwoorden niet echt behulpzaam zijn.
Wat verwacht je dan dat mensen hier tegen je gaan zeggen?
|
#12: Auteur: bona fides
Geplaatst: vr 26 mrt 2010 16:36
graafje72 schreef: | Ik dacht misschien heeft iemand ervaring met een dergelijke situatie en bruikbare tips/suggesties? En misschien zijn er zelfs vergelijkbare juridische zaken bekend? Daar is deze site toch voor bedoeld of heb ik het mis? |
Ik herhaal mijn vraag: als je nu zelf blijkbaar al weet dat er juridisch niets aan te doen is, aan wat voor tips/suggesties denk je dan?
Als je weet dat er geen juridische middelen zijn om dit af te dwingen, aan wat voor soort middelen denk je dan? Geweld? Bedreiging?
(Goed, naast gewelddadige oplossingen zou je ook kunnen denken aan politieke maatregelen. Zie daarvoor het antwoord van StevenK. Verder kun je denken aan voodoo en/of het opsteken van kaarsjes (ik zag op tv dat Gerd Leers denkt dat dat kan helpen).)
|
#13: Auteur: Herr Flick
Geplaatst: zo 28 mrt 2010 14:41
Ik begrijp de frustratie van graafje72 heel goed, daar ik met een vergelijkbaar probleem zit.
Het enige verschil is dat deze persoon wel bij mij in de straat woont. Verder ook 3 auto's; 1 bestelwagen van de zaak, een prive-wagon, en nog eentje van zoonlief. Als meneer geen plaats voor zijn eigen deur heeft parkeert hij hem(de witte bestelauto)bij ons voor de deur, wat inhoud dat wij vaak onze auto 100 mtr verderop moeten parkeren en derhalve ook deze afstand met onze boodschappen, of zoals laatst een dressoir moeten sjouwen. Aangezien wij ook geen 20 meer zijn, en mijn vrouw bovendien lichamelijke klachten heeft, is dit voor ons een vrij grote ergernis, temeer omdat de bestelwagen vaak het hele weekend voor onze deur blijft staan. Zaterdags(wij komen dan altijd pas rond 18.00 uur thuis) sluit hij de zaak om 17.00 uur, parkeert hem bij ons voor deur, en hij kijkt er verder niet meer naar om tot maandagmiddag.
Ik heb hem er eens op een correcte manier, over aangesproken, maar hij was voor generlei rede vatbaar; Quote: | "wij leven in een vrije westerse wereld, en ik parkeer mijn auto's waar ik dat wil' | was zijn argument.
Tja, en daar sta je dan met je goed gedrag! Je weet dat hij volgens de letter in zijn recht staat, maar je mag toch wel hopen op sociale buren, of bestaan deze tegenwoordig niet meer.......??????
Ik ben bang dat ik die vraag zelf al beantwoord heb. [/i]
|
#14: Auteur: graafje72
Geplaatst: zo 28 mrt 2010 20:53
Herr Flick schreef: | Ik begrijp de frustratie van graafje72 heel goed, daar ik met een vergelijkbaar probleem zit.
Het enige verschil is dat deze persoon wel bij mij in de straat woont. Verder ook 3 auto's; 1 bestelwagen van de zaak, een prive-wagon, en nog eentje van zoonlief. Als meneer geen plaats voor zijn eigen deur heeft parkeert hij hem(de witte bestelauto)bij ons voor de deur, wat inhoud dat wij vaak onze auto 100 mtr verderop moeten parkeren en derhalve ook deze afstand met onze boodschappen, of zoals laatst een dressoir moeten sjouwen. Aangezien wij ook geen 20 meer zijn, en mijn vrouw bovendien lichamelijke klachten heeft, is dit voor ons een vrij grote ergernis, temeer omdat de bestelwagen vaak het hele weekend voor onze deur blijft staan. Zaterdags(wij komen dan altijd pas rond 18.00 uur thuis) sluit hij de zaak om 17.00 uur, parkeert hem bij ons voor deur, en hij kijkt er verder niet meer naar om tot maandagmiddag.
Ik heb hem er eens op een correcte manier, over aangesproken, maar hij was voor generlei rede vatbaar; Quote: | "wij leven in een vrije westerse wereld, en ik parkeer mijn auto's waar ik dat wil' | was zijn argument.
Tja, en daar sta je dan met je goed gedrag! Je weet dat hij volgens de letter in zijn recht staat, maar je mag toch wel hopen op sociale buren, of bestaan deze tegenwoordig niet meer.......??????
Ik ben bang dat ik die vraag zelf al beantwoord heb. [/i] |
Bedankt voor je reactie Herr Flick! ik ben blij dat er eindelijk iemand een beetje begrip toont, want dat was tot nu toe helaas niet echt het geval.
Ik heb zelf twee kleine kinderen en ben vaak na 18.00 uur pas thuis van mijn werk en vind dan ook meestal de bedrijfwagen van mijn achterbuurman, de priveauto van mijn achterbuurman en de auto van mijn achterbuurjongen voor de deur! Daar sta je dan met twee kleine kinderen en soms nog tassen met boodschappen en als het dan ook nog regent of sneeuwt zoals we de hele winter meegemaakt hebben, dan is de frustratie erg groot!
Het is inderdaad de sociale factor waar je op hoopt, maar als die er niet is, dan ga je kijken en hopen of er misschien andere mogelijkheden zijn...en die zijn er niet zo lijkt het (een knokploeg inhuren zoals iemand voorstelde, is iets waar ik echt niets mee kan!) Een vergunningstelsel zal ook niet zomaar gebeuren in deze wijk, bovendien los je daar niets mee op, want dan geldt dat ook voor de straat waar mijn achterbuurman woont en waarschijnlijk koopt hij dan gewoon de benodigde vergunningen zodat hij nog steeds overal kan parkeren waar hij wil!
Dus blijf ik maar hopen dat hij op een dag opeens is verhuisd of dat hij inziet dat hij erg a-sociaal bezig is! Ik ben trouwens niet de enige die er zo over denkt, bijna de hele straat heeft hem en zijn zoon hierover al eens aangesproken..zonder resultaat helaas
|
#15: Auteur: bona fides
Geplaatst: zo 28 mrt 2010 21:33
Voor begrip kun je overal terecht. Hier gaat het om de juridische kant van de zaak. En daarvoor geldt: het staat een ieder vrij daar te parkeren, dus ook deze personen.
Daar moet je het mee doen. Je kunt natuurlijk ook een paar duizend euro aan een advocaat vergooien, maar dat advies ga je hier niet krijgen.
|
|