Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
VA loan rates ...
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 28 mrt 2024 18:36
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Zeer late erg hoge nota van de begrafenis ondernemer
Moderators: Nemine contradicente, Flash, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
andre19652



Leeftijd: 59
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman


Berichten: 2


BerichtGeplaatst: vr 15 jul 2022 10:48    Onderwerp: Zeer late erg hoge nota van de begrafenis ondernemer Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mijn moeder is op 070122 begraven in onze gemeente Nissewaard. Ik was opdrachtgever bij de uitvaart. De begroting kwam boven de verzekeringsuitkering uit op ca. € 1.100. Er kwam na de uitvaart echter géén nota, althans niet tot eind juni jl. Ik vond dat niet vreemd, omdat de uitvaartpolis nogal onduidelijk was en uit een mailbericht van de verzekeraar viel op te maken dat ook die € 1.100 uit een vrij besteedbaar bedrag werd betaald. Nu kwam eind juni echter de alsnog de nota, ruim € 2.100. Dit betreft de extra kosten boven de polis en ruim € 1.000 afkoop grafonderhoud dat via een legesaanslag (vol formele fouten) aan de begrafenisondernemer is opgelegd. Dit laatste, grafonderhoud, was niet besproken tijdens het regelen van de uitvaart, terwijl de uitvaartleider nota bene in mijn aanwezigheid met de gemeente belde voor de tarieven van het begraven!

Omdat de aanslag gedagtekend is 310122 is de bezwaartermijn allang verlopen. Ik had bezwaar willen maken omdat ik nooit de keuze heb gehad tussen afkopen voor 15 jaar of jaarlijks betalen en dat laatste wilde ik doen. Bij een eerdere uitvaart van mijn opa in dezelfde gemeente betaalde ik dit namelijk jaarlijks. De begrafenisondernemer heeft uiteraard geen bezwaar gemaakt, die rekent het toch aan mij door. Maar als hij de rekening op tijd aan mij had gestuurd, had ik via hem bezwaar kunnen aantekenen.

Inmiddels heeft de verzekeraar vanwege de onduidelijk polis en mailbericht uit coulance € 500 extra betaald aan de uitvaartverzorger, maar de aanslag afkoop grafonderhoud ligt er wel en die wil ik eigenlijk niet betalen omdat het aan de uitvaartondernemer te wijten is dat ik pas na bijna zes maanden de nota krijg en er nooit over die afkoop is gesproken.

Een bezwaar bij de gemeente was zeer kansrijk geweest, omdat ik de rechthebbende op het graf ben en niet de begrafenisondernemer. Daarnaast zit de aanslag vol formele fouten, zoals een totaal verkeerde benaming ("leges graf" in plaats van "lijkbezorgingsrecht" zoals de verordening Lijkbezorginsrechten het noemt, de legesverordening kent geen "leges graf" er ontbreekt een berekening enz).

Wat staat mij te doen? Omdat ik ook schulden van de nalatenschap uit eigen zak betaal moest ik voor de nota een betaalregeling treffen van 250 per maand, wat voor mij erg belastend is.
Is de uitvaartondernemer iets te verwijten en wat kan ik bij de gemeente nog doen? Ik heb wel een verzoek/bezwaar ingediend om een aanslag voor het afkoop grafonderhoud aan mijzelf op te leggen, zodat ik alsnog in bezwaar kan gaan, maar of dit kansrijk is, is de vraag?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: vr 15 jul 2022 18:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Misschien is de gemeente bereid om de aanslag voor het afkopen van grafonderhoud om te zetten in een jaarlijke aanslag. (Maar de begradenisondernemer heeft die € 1000 al aan de gemeente betaald, neem ik aan, dus het geeft wel gedoe.)

Anders zit er denk ik weinig anders op dan de betaalregeling over een langere periode te laten lopen, zodat je er per maand minder aan kwijt bent. (Die betaalrekening heb je met de begrafenisondermemer getroffen, als ik het goed begrijp.)
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
andre19652



Leeftijd: 59
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman


Berichten: 2


BerichtGeplaatst: vr 15 jul 2022 20:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat klopt. Inmiddels betaal ik 250 per maand hier op. Ik wil me echter niet zomaar neerleggen bij al deze fouten. De aanslag zat sowieso formeel niet juist in elkaar en er is geen keuze geboden om jaarlijks te betalen.
Dat had de begrafenisondernemer moeten weten niet zes maanden moeten wachten met het sturen van de rekening die ook nog eens 2x zo hoog was als de begroting.

bona fides schreef:
Misschien is de gemeente bereid om de aanslag voor het afkopen van grafonderhoud om te zetten in een jaarlijke aanslag. (Maar de begradenisondernemer heeft die € 1000 al aan de gemeente betaald, neem ik aan, dus het geeft wel gedoe.)

Anders zit er denk ik weinig anders op dan de betaalregeling over een langere periode te laten lopen, zodat je er per maand minder aan kwijt bent. (Die betaalrekening heb je met de begrafenisondermemer getroffen, als ik het goed begrijp.)
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds