Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
VA loan rates ...
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 28 mrt 2024 19:22
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie eist die reist, of toch niet?
Moderators: Michèle, Nemine contradicente, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Amazon



Leeftijd: 48
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 1


BerichtGeplaatst: do 29 nov 2018 10:26    Onderwerp: Wie eist die reist, of toch niet? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste,

Na veel speurwerk, zonder tot een antwoord te komen heb ik me aangemeld op deze site. Ik hoop dat u wellicht kunt helpen met een antwoord op mijn vraag. Even een heel lang verhaal iets ingekort om de aanleiding inzichtelijk te maken.

Ik heb een klassieke auto te koop aangeboden op diverse websites in Nederland en Duitsland. Een Duitse koper heeft zich gemeld en een bod uitgebracht waarmee ik akkoord ging. Heb de vraag gesteld of we een deal hadden en dat heeft hij beaamt. Omdat hij kopieen van de papieren wilde heb ik gevraagd om handgeld om er zeker van te zijn dat hij de auto zou willen kopen. Hij heeft zelf 500 euro voorgesteld en betaald. Dit is nog geen 10% van de overeengekomen prijs. Ik heb daarop de advertenties verwijderd en andere geinteresseerden laten weten dat de auto verkocht was.

Enkele weken later op 5 okt, een dag voordat hij de auto op zou komen halen (en ik een dag op zijn verzoek bezig ben geweest om de auto een beurt te geven voor de reis naar noord Duitsland) is hij afgehaakt omdat zijn vrouw het er niet mee eens zou zijn. Ik heb hem gemeld dat we een bindende koopovereenkomst hadden en dat indien hij er echt vanaf wilde zien dat hij zijn aanbetaling niet terug zou ontvangen. En dat hij er nog een nachtje over moest slapen. Hij meldde dat de koop echt niet door kon gaan en dat hij begreep dat hij geen poot had om op te staan maar dat hij hoopte op coulance. Ik heb daarop aangegeven dat ik kopers heb misgelopen, plus kosten heb gemaakt en ik niet van plan was om de aanbetaling te retourneren. Wel dat, mocht hij erop terugkomen ik bereid was alsnog 500 euro van het aankoopbedrag af te halen. En dat ik genoodzaakt was om de auto opnieuw te koop aan te bieden waarbij ik first come first serve zou hanteren. Ik had een andere auto immers in een stalling staan welke ik al opgezegd had obv de verkoop van deze auto. Mijn stallingsplaats was vergeven en andere stalling vinden is kostbaar en moeilijk.


Een week later kwam hij erop terug en gaf aan dat hij zijn vrouw wellicht kon overtuigen om toch akkoord te gaan en dat hij dan (mogelijk) de 20e oktober de auto zou kunnen komen halen. Ik gaf aan dat er zich inmiddels een nieuwe koper gemeld had welke het eerstvolgende weekend zou komen kijken. Dat ik, zoals gezegd, first come first serve zou hanteren. Dat hij of eerder moest zijn of dat ik wederom een aanbetaling zou willen zien. De eerste aanbetaling was immers niet voldoende om meneer de eerste keer aan de koop te houden.

Meneer stelt dat ik door het wederom vragen van een aanbetaling zou frauderen en dat hij een advocaat in de arm zou nemen. Dit voelde voor mij als bluf en ik heb hem gemaand te kalmeren en gelieve niet te dreigen. Dat zou de situatie voor beide niet leuker maken. Hij heeft een ultimatum gestelt om de aanbetaling terug te storten. Ben hier niet op in gegaan. Ik heb een ultimatum gestelt om de auto op de 20e op te komen halen tegen betaling van het resterend bedrag.

Hij reageerde dat hij afzag van de koop omdat ik met het vragen van een tweede aanbetaling zou frauderen en dat hij een advocaat zou inschakelen. Ik heb hem gevraagd om de gegevens van zijn advokaat zodat ik deze aan mijn advocaat zou kunnen doorgeven zodat zij dit verder konden afhandelen. Ik was de discussie immers beu. (Ik heb geen advocaat maar rechtsbijstand)

Ik kreeg een (laatste) reactie dat hij me deze gegevens niet kon geven omdat dit in Duitsland anders werkt. Dat hij me aan zijn ultimatum zou houden en dat hij niet meer bereikbaar zou zijn voor contact. Dit was op 11 oktober.

Inmiddels ben ik flink moeten zakken met de verkoopprijs om de auto tijdig te verkopen. Een tijdelijke stalling voor mijn andere auto kostte mij immers ook geld. De auto is begin november uiteindelijk naar een ander goed huisje gegaan.

Gisteren stuurde hij me opeens een mailtje dat er een datum voor de rechtbank bekend is. En dat ik 21 januari in de rechtbank in Duitsland verwacht word. Ik twijfel nog steeds aan zijn oprechtheid bij dit soort uitingen.

Mijn rechtsbijstand lijkt niet veel te begrijpen van grensoverschrijdende geschillen. En geeft aan dat in de algemene voorwaarden van de advertentiesite mobile.de staat dat de rechtbank in Duitsland bevoegd is. Wat ik zelf lees in die algemene voorwaarden gaat dit om geschillen tussen een adverteerder en de website. Niet tussen twee particulieren welke nav een advertentie op de site verder volledig via email een koopovereenkomst sluiten.

Tijdens mijn opleiding heb ik wel wat meegekregen over ict recht en intellectueel eigendomsrecht. Onderlegd in bovenstaand onderwerp ben ik niet. Maar ik meen me wel een vuistregel te herinneren; wie eist die reist.

Wat ik hierover heb kunnen vinden is; De hoofdregel van de EEX-Verordening (artikel 2) is de rechter van het land waar de gedaagde partij is gevestigd bevoegd is. De vuistregel zou derhalve kunnen luiden: wie eist, reist. Maar dat is niet in alle gevallen volledig correct
http://internationaalprivaatrecht.de/2.html

De auto zou in Nederland geleverd worden en overgeschreven worden middels exportpapieren. Dus plaats van uitvoering is mijns inziens ook NL.

Mijn belangrijkste vraag is dan ook; klopt mijn aanname dat de Duitse rechter hierin niet bevoegd is en dat meneer echt een zaak wilt aanspannen hij dit bij een rechtbank in Nederland zou moeten doen?

Super bedankt voor uw tijd!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds