Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
VA loan rates ...
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 28 mrt 2024 22:48
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Werkgever verbiedt handsfree bellen
Moderator: Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Diana

Diana

Leeftijd: 44
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 430


BerichtGeplaatst: do 19 aug 2004 18:54    Onderwerp: Werkgever verbiedt handsfree bellen Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik las vandaag in de krant dat een werkgever (een bedrijf waarvan de werknemers veel op de weg zitten) zijn werknemers verbiedt om handsfree te bellen, omdat onderzoek heeft uitgewezen dat dit leidt tot gevaarlijk weggedrag. Uit dat onderzoek kwam o.a. naar voren dat onder invloed rijden tot minder gevaarlijke situaties leidde dan het handsfree bellen.

Maar wat ik me na aanleiding van dit artikel afvroeg, was of een werkgever zo'n verbod op mag leggen. Mijns inziens mag een werkgever instructies opleggen.
Overigens in geval van nood of zo mochten de medewerkers wel gebruik van de mobiele telefoon maken.

Ik kan helaas geen verdere informatie geven. De redbull (die ik nodig had om te leren) is helaas uitgewerkt en ik kan echt niet met deze slaperige oogjes op de naam van die werkgever komen. Het artikel stond in een krant die ik vandaag in de trein tegenkwam.

Wat is jullie mening over het verbod door de werkgever?
_________________
_______________________________________
If you always do what you always did,
you will always get, what you always got.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MSN messenger
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 3307


BerichtGeplaatst: do 19 aug 2004 21:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nutteloos. Mensen bellen toch wel als ze daar zin in hebben.
Ik had ook gehoord dat mobiel bellen in de auto je reactievermogen zwaarder aantast dan bezopen achter het stuur kruipen. Zit op zich wel wat in want bijna al je aandacht gaat naar het gesprek. Handsfree bellen is dan wel weer 'veiliger' dan met het toestel aan je oor, maar nog steeds gevaarlijker dan drink&drive.
Maarruh, om terug te komen op die werkgever, het is wel considerate van ze maar ik denk dat je zoiets niet echt kunt verbieden eigenlijk.
_________________
www.breiwinkeltje.nl
Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Juul

Juul

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 2636


BerichtGeplaatst: vr 20 aug 2004 0:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De Gasunie is het bedrijf waarom het gaat, Shell en nog een bedrijf hebben dat al als interne instructie inderdaad.
Mijn praktische benadering van de zaak: Hoe kun je een verbod opstellen als je er niet op kunt controleren? Hoe willen ze het controleren en wat zou de sanctie zijn?
Om die redenen lijkt het me vreemd als het om een verbod zou gaan. Instructie of zwaarwegend advies lijkt me meer op de plek. Of kijk dan dat je in de auto's geen carkit in laat bouwen ofzo, handmatig bellen zou even gevaarlijk zijn, en daar is wel op te controleren (door politie)
Tot zover
_________________
Si vis amari, ama!

Verander het verleden, begin vandaag!

Kusje, Juul
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Flash
Moderator
Flash

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1608


BerichtGeplaatst: vr 20 aug 2004 13:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het is best te controleren hoor Juul. Als het een bedrijf is wat de mobiele contracten heeft afgesloten voor de werknemers krijgt het de bedrijf als 'betaler' de rekening toegestuurd. Die kun je laten specificeren en dan staan er tijdstippen op wanneer er gebeld is. Je kunt als bedrijf ongeveer bekijken wanneer iemand aan het rijden was, uitgaande van het feit dat er veel gereden wordt natuurlijk, want als je net zoveel rijdt als stilstaan kun je het nooit aantonen.

Het is wel vrij omslachtig allemaal natuurlijk. Niettemin zou het niet verkeerd zijn als bellen in de auto gewoon uberhaupt wettelijk verboden zou worden. Denk dat het er een stuk veiliger op zou worden.
_________________
Liefde in twee verschillende werelden,
maar in beide ongelooflijk krachtig.
Deze liefde is pas ontstaan,
maar nu al voor eeuwig prachtig....
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Juul

Juul

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 2636


BerichtGeplaatst: vr 20 aug 2004 13:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Met de mogelijkheid die jij aangeeft Flash is nog zeker niet alles gedekt. Wanneer ik niet handsfree kan bellen, en aan het rijden ben, zet ik de auto aan de kant, maar dat doe ik alleen wanneer ik denk dat het een belangrijk telefoontje is....
Wat betreft bellen en rijden dat dat gevaarlijk is. Tja, dan kunnen we radio luisteren ook wel verbieden.... Daarbij kun je je ook concentreren op iets anders dan de weg....
Ik vind dat handsfree bellen gewoon moet kunnen. Iemand moet ook zelf genoeg verantwoordelijkheid krijgen om eventueel zelf de beslissing te nemen of het verantwoord is....
Een instructie of een advies van een bedrijf aan de medewerkers, met het oog op veiligheid vind ik prima, maar mensen verbieden te bellen onderweg, dat vind ik veel te ver gaan. Van medewerkers, maar al helemaal voor iedereen!
Ik wil nog weleens in de auto zitten en dan handsfree gebeld worden met de waarschuwing voor file bijvoorbeeld.... Dat wil ik niet mislopen!
_________________
Si vis amari, ama!

Verander het verleden, begin vandaag!

Kusje, Juul
Bekijk profiel Stuur privé bericht
ergo sum
Redacteur
ergo sum

Leeftijd: 119

Sterrenbeeld: Schorpioen


Berichten: 17065


BerichtGeplaatst: vr 20 aug 2004 14:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ook leuk dat andere communicatie apparatuur zoals het 27 mc bakkie, de profofoon en de mobilofoon wel gewoon met de handen bediend mogen worden tijdens het rijden.
_________________
Vivere est cogitare.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Flash
Moderator
Flash

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1608


BerichtGeplaatst: vr 20 aug 2004 15:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ja, maar een radio en handfree bellen zit nogal een verschilletje tussen hoor. Ten eerste is een radio-uitzending bij een gemiddelde autorijder niet meer dan een achtergrond geluid, een telefoongesprek is veel meer dan dat, je moet namelijk intensief luisteren naar datgene wat er gezegd wordt en je moet actief participeren. Hierbij wordt dus de aandacht ergens anders dan aan de weg geschonken. Er zullen gerust mensen zijn die heel goed hun aandacht bij de weg kunnen houden, maar statistieken wijzen uit dat er dus ook genoeg mensen zijn die dit niet kunnen.

Maar je zegt een instructie wel acceptabel te vinden. Een werknemer moet zich toch ook aan een dergelijke instructie houden? Dus komt dat er toch ook op neer dat het hem verboden wordt?

Ik vind best dat als werknemers daar gegronde redenen voor hebben, bijvoorbeeld dat ze al een aantal keer schade geleden hebben vanwege het feit dat werknemers handsfree aan het bellen waren, dat een werkgever hieromtrent regels mag stellen.

Niettemin moeten we ook vooral niet vergeten dat er verschillende gradaties van handsfree bellen zijn. Er kan sprake zijn van een headset met draad, bluetooth-headset of zelfs een ingebouwde handsfree-kit in de auto. De mate van afleiding hangt ook af van de mogelijkheid die je zelf gebruikt.
_________________
Liefde in twee verschillende werelden,
maar in beide ongelooflijk krachtig.
Deze liefde is pas ontstaan,
maar nu al voor eeuwig prachtig....
Bekijk profiel Stuur privé bericht
ergo sum
Redacteur
ergo sum

Leeftijd: 119

Sterrenbeeld: Schorpioen


Berichten: 17065


BerichtGeplaatst: vr 20 aug 2004 15:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Onderzoek heeft ook uitgewezen dat mensen die in de auto een broodje eten veel meer afgeleid zijn dan mensen die in de auto niet handsfree bellen...
_________________
Vivere est cogitare.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Flash
Moderator
Flash

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1608


BerichtGeplaatst: vr 20 aug 2004 15:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Tja, ik moet je ook heel eerlijk zeggen dat ik probeer in de auto zo min mogelijk te doen buiten het autorijden. De enige keer dat ik ooit gebeld heb in de auto is met Juul geweest, toen ze op mij stonden te wachten bij de Tongelreep. Ik heb wel een bluetooth headset, maar die gebruik ik bijna nooit en eten en drinken in de auto doe ik ook bijna nooit, dan stop ik liever even op die openbare parkeerplaatsen.

Ik begrijp best dat er genoeg mensen zijn die dit allemaal tegelijk doen en dat gaat ook harstikke goed misschien. Maar ik neem zelf het risico liever niet! Dan bel ik later wel even terug!
_________________
Liefde in twee verschillende werelden,
maar in beide ongelooflijk krachtig.
Deze liefde is pas ontstaan,
maar nu al voor eeuwig prachtig....
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Juul

Juul

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 2636


BerichtGeplaatst: vr 20 aug 2004 20:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoe zit het met radiospelletjes, en het helemaal verbieden vind ik sowieso geen optie, want mensen die de hele dag op de weg zitten, moeten gewoon kunnen bellen vind ik, denk aan vrachtwagenchauffeurs, buschauffeurs, en trambestuurders....
Drinken in de auto kan zeker wel, zeker tijdens warme zomers, vind ik het heel belangrijk genoeg drinken in de auto te hebben, ook snoepjes zijn een must in de auto als je lang in de auto zit, al is het maar om je wakker te houden. Vermoeidheid is een veel groter gevaar dan bellen in de auto!
_________________
Si vis amari, ama!

Verander het verleden, begin vandaag!

Kusje, Juul
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 3307


BerichtGeplaatst: za 21 aug 2004 12:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Juul schreef:
... en het helemaal verbieden vind ik sowieso geen optie, want mensen die de hele dag op de weg zitten, moeten gewoon kunnen bellen vind ik....


Is dat een grondrecht?
Volgens mij is het helemaal niet zo moeilijk om iets te verbieden wat groot gevaar op de weg oplevert.

Drinken en eten moet iedereen, zeker als het warm is heb je veel vocht nodig. Maar daarvoor kan je ook even langs te kant van de weg gaan staan.

Juul schreef:
... Vermoeidheid is een veel groter gevaar dan bellen in de auto!


Omdat het één gevaarlijk is, is het ander nog niet minder gevaarlijk! Bellen neemt vermoeidheid niet weg.


Anyway, ik kan me best voorstellen dat een bedrijf hier regels voor wilt maken. Maar ik ben bang dat de handhaving toch lastig wordt. Een bedrijf zou zichzelf niet aansprakelijk voor de schade kunnen stellen wanneer er een ongeluk is gebeurd en de werknemer zat te bellen, of iets dergelijks.
En op grotere schaal zou de wetgever uberhaupt het bellen in de auto natuurlijk gewoon strafbaar kunnen stellen. De vraag rijst dan echter wel, inderdaad, mag je dan nog wel aan de knoppen van je radio peuteren, en hoe zit het met roken in de auto, etc?
Het komt dan toch eerder neer op de eigen verantwoordelijkheid van mensen. Als je tijdens de spits door een van die idiote wegconstructies hier in Rotterdam aan het manouvreren bent, is het vrij dom om te gaan telefoneren. Maar op de snelweg waar het niet druk is, levert het misschien nauwelijks gevaar op. Geldt net zo voor eten, roken, harde muziek luisteren, kletsen, in je neus peuteren, en alles wat je verder doet in dat koekblik op wieltjes.
Jammer alleen dat mensen die eigen verantwoordelijkheid vaak gewoon niet nemen.
_________________
www.breiwinkeltje.nl
Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Flash
Moderator
Flash

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1608


BerichtGeplaatst: za 21 aug 2004 15:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Michèle schreef:
Jammer alleen dat mensen die eigen verantwoordelijkheid vaak gewoon niet nemen.


En da's vrij veel het probleem binnen het verkeer denk ik (niet alleen binnen het verkeer trouwens). Mensen denken er veel te makkelijk over. Natuurlijk is overal naartoe met de auto makkelijk, maar je zult altijd rekening moeten houden met een hele hoop aspecten en een hoop mensen doen dat niet. Denk dat hierdoor ook jaarlijks een hoop ongelukken gebeuren.

Het probleem is alleen vaak dat de mensen die het veroorzaken vaak uitstappen zonder een schram en degene die het slachtoffer is er minder goed vanaf komt.
_________________
Liefde in twee verschillende werelden,
maar in beide ongelooflijk krachtig.
Deze liefde is pas ontstaan,
maar nu al voor eeuwig prachtig....
Bekijk profiel Stuur privé bericht
manouk

manouk


Geslacht: Vrouw

Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 16


BerichtGeplaatst: za 21 aug 2004 16:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
En da's vrij veel het probleem binnen het verkeer denk ik (niet alleen binnen het verkeer trouwens). Mensen denken er veel te makkelijk over. Natuurlijk is overal naartoe met de auto makkelijk, maar je zult altijd rekening moeten houden met een hele hoop aspecten en een hoop mensen doen dat niet. Denk dat hierdoor ook jaarlijks een hoop ongelukken gebeuren.

Het probleem is alleen vaak dat de mensen die het veroorzaken vaak uitstappen zonder een schram en degene die het slachtoffer is er minder goed vanaf komt.


Indeed No smile
_________________
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today. - James Dean
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Diana

Diana

Leeftijd: 44
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 430


BerichtGeplaatst: di 24 aug 2004 17:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Michèle schreef:
Een bedrijf zou zichzelf niet aansprakelijk voor de schade kunnen stellen wanneer er een ongeluk is gebeurd en de werknemer zat te bellen, of iets dergelijks.


Heeft dat kans van slagen? Of moet een werkgever er rekening mee houden dat een werknemer geen gehoor aan de instructie (of het verbod om te bellen) zal kunnen geven?

Ik vind het daadwerkelijk zelf een nummer opzoeken in je telefoon tijdens het rijden gevaarlijker dan het zelf opgebeld worden. Ik vind overigens het meeste bellen in de auto volstrekt onnodig. Kijk, het is prima dat door de komst van de mobiele telefoon vele nutteloze gesprekken worden gevoerd (die doorgaans erg gezellig zijn), maar niet als dit ten koste gaat van de veiligheid op de weg.
Ik merk het veels te vaak dat als een auto zich op de weg vreemd gedraagt (gas geven, remmen, geen gas geven, niet echt een continuiteit in rijgedrag te bespeuren) dat de bestuurder dan vaak niet alleen met het rijden zelf bezig is, maar ook met bijvoorbeeld telefoneren.
Met een radio of met een blikje drinken ben je een stuk minder intensief bezig dan met een mobiele telefoon of een telefoongesprek.

Maar zelfs als dat allemaal bewezen is, kan de instructiebevoegdheid van een werkgever zo ver doorgaan dat deze het handsfree bellen (wat in Nederland dus gewoon is toegestaan) te verbieden?
Ik ben zelf van mening dat dit niet kan. Ja, een werkgever kan instructies geven waardoor het bellen in de auto ingeperkt worden, maar het daadwerkelijk verbieden gaat volgens mij te ver. Noodsituaties laat ik er even buiten, omdat in dat soort gevallen er weer wel gebeld mag worden, maar denk eens aan simpele gesprekjes als bijvoorbeeld even met je vrouw/man regelen wie er vandaag de kinderen ophaalt of iets dergelijks. Gesprekken die doorgaans iedereen tijdens werktijd even tussendoor voert. Ja, oke, die kunnen ook buiten de auto gevoerd worden. Afhankelijk van de tijd die in de auto en buiten de auto wordt doorgebracht.
Uiteindelijk zal het volgens mij afhangen van de omstandigheden van het geval. En dan met name van de werkzaamheden, de tijd in de auto (zijn het iedere keer korte stukjes of zijn het stukken van een paar uur achter elkaar), de instructies van de werkgever, de eventuele roekeloosheid van de werknemer e.d.
_________________
_______________________________________
If you always do what you always did,
you will always get, what you always got.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MSN messenger
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 3307


BerichtGeplaatst: di 24 aug 2004 17:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dianaa schreef:
... kan de instructiebevoegdheid van een werkgever zo ver doorgaan dat deze het handsfree bellen (wat in Nederland dus gewoon is toegestaan) te verbieden?


Think

Een fabriek vol chemische stoffen kan zijn werknemers toch ook verbieden te roken tijdens werktijd, ook al is roken in Nederland gewoon toegestaan?
Of nog simpeler: cassières mogen niet eten of drinken tijdens werktijd. Niet omdat het gevaarlijk is, maar het is niet representatief.

Ik weet dat dat niet hetzelfde is als bellen in de auto, maar in principe zijn dit 2 voorbeelden van dingen die in Nederland gewoon mogen, maar door de werkgever zijn verboden omdat ze niet goed samengaan met het werk.
Zou een werkgever dan niet net zo goed het (handsfree) telefoneren in de auto kunnen verbieden, bijvoorbeeld met het oog op ongelukken en daaruit voortvloeiende schade?
(Nog afgezien van het handhavingsprobleem. Want ik denk nog steeds dat de werkgever hoog en laag kan springen, mensen zullen blijven bellen dat de stukken eraf vliegen. Tenzij er een duidelijke 'straf' dreigt.)
_________________
www.breiwinkeltje.nl
Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds