Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?
180-dagen rege...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu di 16 apr 2024 10:08
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Werkgever leest mail
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
gaboronline








Berichten: 5


BerichtGeplaatst: ma 09 jan 2006 9:54    Onderwerp: Werkgever leest mail Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mag een werkgever de mail van zijn werknemers lezen? Als dat zo is, moet de werkgever dit dan van te voren aankondigen en/of moet dit opgenomen zijn in de CAO en/of arbeidsovereenkomst?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: ma 09 jan 2006 10:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat de werkgever werkgerelateerde e-mail leest, lijkt me geen probleem.

Het bekijken *of* er sprake is van privé e-mail lijkt me ook nog kunnen, maar iets doen met de inhoud van privé e-mail is een privacy-inbreuk.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: ma 09 jan 2006 22:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het lijkt me geen probleem, mits de werkgever duidelijk heeft gecommuniceerd dat hij dit kan doen.

Hier een artikeltje.

Quote:
Typisch Nederlandse controlezucht? ´Dat hangt er vanaf´, zegt FNV-beleidsmedewerker Rik van Steenbergen. ´Hebben al deze bedrijven afspraken gemaakt met hun ondernemingsraden, dan is die controle legitiem. Zo staat het ook beschreven in het rapport Goed werken in netwerken van het College Bescherming Persoonsgegevens. Maar als het stiekem gebeurt, dan zitten zulke werkgevers helemaal fout.`

Voorbeeldprotocol
FNV Bondgenoten heeft een voorbeeldprotocol voor ondernemingsraden die afspraken willen over privacy bij internet- en e-mailgebruik. Ook de FNV heeft een Model Privacyreglement als hulpinstrument voor ondernemingsraden. Verder zijn er juridische middelen. Heeft een bedrijf zonder toestemming van zijn OR de e-mails van zijn personeel gecheckt, dan kunnen werknemers een klacht indienen bij het College Bescherming Persoonsgegevens. Ook kunnen ze een juridische procedure starten als ze dat willen, eventueel met hulp van de FNV.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: ma 09 jan 2006 22:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Sluit me aan bij bona fides, met als aanvulling dat de werkgever volgens mij niet kan volstaan met het 1 x vastleggen van het beleid, maar dat hij dat wel geregeld moet communiceren (net zoals bijv. wanneer er camera's zijn opgehangen).

Je kunt het probleem in het algemeen echter heel eenvoudig omzeilen: hou de werkmail strikt gescheiden van de persoonlijke mail. De meeste providers bieden je immers de mogelijkheid om je thuismail via webmail te checken.
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
lidy








Berichten: 1


BerichtGeplaatst: ma 09 jan 2006 23:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het lijkt me dat werkmail vanzelfsprekend geen probleem is, maar hou toch privemail ook prive en doe dat thuis of in je lunchpauze en niet in de kostbare arbeidsuren van je werkgever
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: di 10 jan 2006 0:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:
Je kunt het probleem in het algemeen echter heel eenvoudig omzeilen: hou de werkmail strikt gescheiden van de persoonlijke mail. De meeste providers bieden je immers de mogelijkheid om je thuismail via webmail te checken.

Alleen kunnen werkgevers als ze dit willen ook je webverkeer/surfgedrag controleren, of sites als hotmail.com en rechtenforum.nl blokkeren.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: di 10 jan 2006 9:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ja, dat kan, maar niet elke IT-afdeling denkt daar om en voor zover men het al doet blokkert men inderdaad vaak hotmail ofzo, maar niet tiscali, 12move, planet, weet ik veel.
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: di 10 jan 2006 9:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:
Ja, dat kan, maar niet elke IT-afdeling denkt daar om en voor zover men het al doet blokkert men inderdaad vaak hotmail ofzo, maar niet tiscali, 12move, planet, weet ik veel.

Waar ik werk hebben we, een enkele uitzondering daar gelaten, niet eens Internet op de werkplek.

Maar er heeft nog nooit een directielid aan mijn bureua gestaan met het verzoek de e-mail van een medewerker toegankelijk te maken, behalve bij afwezigheid en dan alleen nog maar om een specifieke zakelijk-inhoudelijke mail uit een mailbox te plukken.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: di 10 jan 2006 10:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Maar stel dat dat wel zou gebeuren: ben je dan (formeel gesproken) verplicht de directie in de mailbox te laten neuzen??? Of prevaleert hier de persoonsbescherming?
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: di 10 jan 2006 14:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:
Maar stel dat dat wel zou gebeuren: ben je dan (formeel gesproken) verplicht de directie in de mailbox te laten neuzen??? Of prevaleert hier de persoonsbescherming?

Nee; een werkgever kan je niet verplichten een onrechtmatige daad te plegen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
JBA



Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft


Berichten: 419


BerichtGeplaatst: di 10 jan 2006 22:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb een tijdje als systeembeheerder gewerkt. Dit is een jaar of 6/7 geleden. Wat mij nog bijstaat is dat er in die tijd een rechtszaak was tegen een werkgever die zijn werknemer had ontslagen op basis van informatie in (prive)mail. De werkgever had deze mails gelezen.
Helaas weet ik verder niet waar de uitspraak te lezen is, ook weet ik niet de exacte uitspraak. Wel weet ik dat de werkgever in het gelijk is gesteld. De rechter vond dat een werkgever de e-mail van zijn personeel mag lezen. Ik meen me te herinneren dat de rechter wel vond dat dit alleen steekproefsgewijs mocht gebeuren of iets in die richting.
Jammer dat ik niet weet waar die uitspraak staat, maar ik weet in ieder geval zeker dat deze zaak er geweest is.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
torilion

torilion

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen


Berichten: 59


BerichtGeplaatst: za 08 apr 2006 17:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het is inderdaad belangrijk dat de werkgever van tevoren duidelijk maakt aan de werknemers wat de huisregels tav e-mail en internet zijn. Een aanrader dus voor werkgevers om hier van tevoren duidelijkheid over te verschaffen incl. sanctionering.
Dit blijkt ook met name relevant in (een sterk toenemend aantal) zaken waarin er sprake is van excessief veel en/of 'minder chic' internet gebruik tijdens het werk door werknemers.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 4351


BerichtGeplaatst: za 08 apr 2006 20:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb even geen bron bij de hand, maar ik herinner me van de cursus Grondrechten dat het EHRM meent dat e-mail onder het recht op privacy valt. Ook op de werkplek. Dat eventuele controle aangekondigt dient te worden lijkt me duidelijk. Verdedigd wordt wel dat de werkgever enig privégebruik van e-mail dient te tolereren. Dat wordt echter wel gedaan vanuit de grondrechtenhoek, en sommigen van die signatuur maken zich m.i. met enige regelmaatg schuldig aan wishful thinking en het propageren van wensrecht.
_________________
This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Martin








Berichten: 4


BerichtGeplaatst: wo 01 nov 2006 21:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ook op de werkplek heb je recht op bescherming van je persoonlijke levenssfeer. De werkgever heeft daartegen een gerechtvaardigd belang op controle. Hij zal dus een regeling e-mail moeten vaststellen, waarin de recten en plichten staan voor dit gebruik. De ondernemingsraad heeft hier instemmingsrecht. Artikel 27 Wet op de Ondernemingsraden
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 3307


BerichtGeplaatst: do 02 nov 2006 10:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb begrepen dat wanneer je met je pc op een netwerk zit (wat meestal het geval is), de IT afdeling je pc 'over kan nemen' of een screendump kan maken van je scherm. Dat is natuurlijk reuze handig in geval van een computerprobleem (men kan op afstand 'in' jouw pc), maar maakt het dus ook mogelijk inzage te verschaffen in persoonlijke mails en daar uitdraaien van te maken.
Beter dus om werk en privé mail gewoon strikt gescheiden te houden, ook als je op je werk met Planet ofzo mailt, kunnen ze daar een screendump van maken.
Klinkt allemaal een beetje paranoïde, maar paranoïa is a way of life. Wink Er worden wel degelijk mensen ontslagen voor dit soort dingen. Toch jammer.
_________________
www.breiwinkeltje.nl
Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds