|
Auteur |
Bericht |
Armand123
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 25 jul 2011 0:14 Onderwerp: Welke rechten heb ik als weekendhulp? |
|
|
Even voorstellen... ik ben Armand. Ik werk in een kledingwinkel. Hier werk ik al 6 jaar. Ik heb automatisch een vast contract gekregen (0-12 uur). Volgens mij moeten ze dat ook doen (3 x verlengen en dan een vast contract aanbieden).
Zelf doe ik niets met rechten, vandaar dat ik jullie hulp heb ingeroepen.
Ik vraag me nl. af welke rechten ik heb:
1. Wanneer kunnen ze me ontslaan? Kunnen ze zeggen: we verlengen je contract niet? (Volgens mij niet met een vast contract). Dus kunnen ze me alleen ontslaan bij dwingende redenen... diefstal, etc.?
2. Wat als ik bijvoorbeeld mijn heup breek? Moet ik dan doorbetaald krijgen? Zo ja, wat krijg ik dan doorbetaald? Op basis van welk bedrag?
Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen...
Hartstikke bedankt alvast... |
|
|
|
 |
DENNIS79
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1754
|
Geplaatst: ma 25 jul 2011 10:03 Onderwerp: |
|
|
Ik begrijp dat je al 6 jaar een (soort) min/max (0uur/12uur) contract hebt. Naast wat de wet zegt is dan ook de CAO van belang.
Ik ken echter geen enkele CAO die bij een 6 jaar durend dienstverband niet al een vaste arbeidsovereenkomst toekent. Toch moet je daarvoor wel even voor de zekerheid in de CAO kijken.
Voor wat betreft de loonbetaling bij ziekte, het volgende. In principe heb je daar geen recht op, aangezien je op (een vorm van) oproepbasis werkt volgens je contract.
Ik kan mij echter voorstellen dat jij inmiddels vaste uren hebt gekregen bij de winkel waar je werkt en dat je een bepaald aantal uren vast werkt in de week. Indien dat het geval is voor een periode van meer dan drie maanden achter elkaar, dan kun je daar aanspraak op maken. Ook in het geval van ziekte kun je daar aanspraak op maken, en kun je loondoorbetaling vorderen. _________________ "Nusquam est, qui ubique est" |
|
|
|
 |
Armand123
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 03 aug 2011 11:42 Onderwerp: |
|
|
Bedankt voor de snelle reactie!
Ehm... waar kan ik de CAO voor de desbetreffende kledingwinkel vinden?
Ik werk inderdaad op vaste dagen (za, ma en di). Zo werk ik circa 20 uur standaard in de week. Dit doe ik al zo'n 6 maanden. |
|
|
|
 |
DENNIS79
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1754
|
Geplaatst: wo 03 aug 2011 11:55 Onderwerp: |
|
|
In je arbeidsovereenkomst staat of, en zo ja welke, CAO van toepassing is. CAO detailhandel bijvoorbeeld... (ik noem maar iets...) _________________ "Nusquam est, qui ubique est" |
|
|
|
 |
|