Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?
180-dagen rege...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu wo 24 apr 2024 1:35
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wat te doen bij dreigend ontslag???
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
michael72



Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft


Berichten: 13


BerichtGeplaatst: zo 05 nov 2006 13:38    Onderwerp: Wat te doen bij dreigend ontslag??? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo,

Ik heb een vraag over het volgende: Mijn partner heeft een eigen bedrijf gestart (debiteurenbeheer). Het bedrijf was in een opbouwfase en nog niet actief. Gezien het feit dat ik bij een bedrijf werk die ook een debiteurenbeheer heeft ( en een call-centre is van oorsprong), wil mijn baas mij ontslaan. Omdat de onderneming van mijn partner in een soort van testfase was, is hij direct gestopt met zijn ondernemingsschap, gezien het feit dat hij het niet waard vond, dat mijn baan op het spel werd gezet. Ik heb geen activiteiten verricht in de onderneming van mijn partner en deze staat ook niet op mijn naam. Ik had veel krediet opgebouwd bij mijn (nog) huidige werkgever, doordat ik pas geleden een betere functie kreeg en meer salaris. Uiteraard is het vertrouwen geschaad, doordat mijn baas erachter is gekomen dat mijn partner een soort gelijke onderneming wilde gaan starten, hetgeen wat hij direct heeft stop gezet door de website, advertentie's en dergelijke te annuleren. Ook is het geval dat ik door mijn baas werd benaderd op 3 nov 2006 en eisde dat ik en mijn partner op maandag 6 nov 2006 om 11:00 uur op zijn kantoor moet komen, voor nader uitleg.

Gezien het feit dat ik mij ziek had gemeld op 29 okt 2006 en de ziekmelding is op 31 okt door de manager pas doorgegeven, vroeg ik mij af of mijn baas mij ter verantwoording kan roepen op zijn kantoor. Tot op heden zit ik nog steeds in de ziektewet (ivm langdurig hoofdpijnen, dit is bekend bij de huisarts die ik in de ziekte week bezocht heb). Nu heb ik het gevoel dat mijn baas mij maandag 6 nov 2006 wilt gaan ontslaan.

Mijn vraag is of mijn baas mij mag ontslaan omdat mijn partner een onderneming wilde gaan opzetten wat kennelijk overeenkomstig is als mijn werkgever? ( wat overigens niet te vergelijken is) Of hij mij kan ontslaan ondanks dat de onderneming van mijn partner op zijn naam staat en hij alle activiteiten verrichte en ik daar niet aan deelnam? of hij mij kan ontslaan tijdens mijn ziektewet? In mijn arbeidsovereenkomst staat o.a vermeld dat ik geen enkele zelfde activiteiten mag verrichten bij een ander bedrijf wat het zelfde is als mijn werkgever. Geldt dit ook voor de onderneming van mijn partner? Terwijl ik daar niet actief was? Ik hoop dat u mij meer informatie kunt geven over bovenstaande. Uiteraard is bovengenoemde kort en zakelijk weergegeven.
Met vriendelijke groeten,
Michael72
Bekijk profiel Stuur privé bericht
M




Geslacht: Vrouw

Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 275


BerichtGeplaatst: zo 05 nov 2006 14:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Jij zult wellicht een concurrentiebeding hebben bij jouw bedrijf, maar je partner heeft dat niet. Het staat hem vrij om te doen wat hij wil, dat staat volgens mij gewoon los van wat jij doet. Stel jij werkt voor bedrijf X, je partner voor bedrijf Y waarbij bedrijf X en Y concurrenten zijn.... dan mogen ze toch ook niet moeilijk gaan doen?

Als het toevallig concurrerend is met het bedrijf waar jij voor werkt, dan maakt dat niet uit. Hij werkt immers niet voor dat bedrijf en is niet gebonden aan een concurrentiebeding met dat bedrijf.

Waar je wel voor moet oppassen is dat je in de huiselijke sfeer dan verder niets prijsgeeft over hoe het bij jouw bedrijf eraan toe gaat of uberhaupt informatie geeft die jouw partner in zijn voordeel zou kunnen gebruiken. Want dat is onderdeel van "goed werknemer" zijn. Je mag dus niet actief meehelpen aan het bedrijf van je partner, op geen enkele manier.

Volgens mij ben je als je je daaraan houdt wel veilig (alhoewel je baas uiteraard nog gekke dingen kan doen). Ik denk dat je baas vooral bang is dat je wel je partner advies gaat geven of geheimen gaat prijsgeven van het bedrijf waarvoor je werkt. En je zult hem ervan moeten overtuigen dat dat niet het geval is. Door het bedrijf in oprichting stop te zetten denk ik dat jullie al duidelijk hebben proberen te tonen dat er geen sprake van is dat jij van plan bent om ook maar iets te doen wat jou een slecht werknemer zou maken.

Overleg gewoon in alle rust met je baas en leg hem uit dat je partner en jij zaken en prive gescheiden houden. En vraag bijvoorbeeld wat voor suggesties je baas zelf heeft om je partner wel gewoon zijn eigen carriere te laten doorlopen en toch ervoor te zorgen dat je baas het vertrouwen kan blijven houden dat jij absoluut loyaal bent naar je werkgever.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
michael72



Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft


Berichten: 13


BerichtGeplaatst: zo 05 nov 2006 15:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

(alhoewel je baas uiteraard nog gekke dingen kan doen)

Hoi M,
Bedankt voor je snelle reactie. Echter ben ik benieuwd wat voor gekke dingen mijn baas nog kan doen? Hij heeft gedreigd juridische stappen te ondernemen, indien zijn bedrijf schade heeft geleden.. Is dat mogelijk, ondanks het feit dat de onderneming van mijn partner, geen enkele klant heeft en geen enkele inkomen uit het bedrijf heeft gekregen?

Gezien het feit dat ik nog steeds in de ziektenwet zit, mag hij mij dan op staande voet ontslaan??

[/quote]
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: zo 05 nov 2006 17:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nee, je baas mag je niet tijdens ziekte ontslaan. Misschien dus handig om wel dat gesprek aan te gaan maandag.

Overigens kan ik me in zo'n geval voorstellen dat hij je wel zou kunnen gaan vertellen dat hij om ontbinding van je arbeidsovereenkomst zal gaan vragen, omdat hij van mening zou zijn dat het vertrouwen niet meer aanwezig is. Een gesprek tussen jullie drieen kan de lucht wat dat betreft opklaren.

Op grond van wat je verteld hebt vind ik jij en je vriend in deze zaak vrij zuiver hebben gehandeld: zelfs de schijn van belangenverstrengeling vermijden door dan de bedrijfsactiviteiten van je vriend meteen stop te zetten. Of dat nodig was is een andere kwestie. De zaak had voor je baas misschien anders gelegen als je dit voornemen ter kennisname aan je baas had gemeld met de mededeling dat jij zelf de zaken echt gescheiden zou houden. Maar goed, dat blijft toch lastig.

Formeel kan je baas het volgens mij niet verbieden als je partner dat bedrijf zou doorzetten en jij daar niet actief in zou zijn. Nu weet je baas het, omdat het je partner betreft, maar voor hetzelfde geld zou een goede vriendin zo'n bedrijf opzetten en dan wordt de kring wel heel erg groot, begrijp je? Op zich heb je dus niets "nader uit te leggen" maandag.

Echter, alles heeft zo zijn juridische en zijn praktische kant.....

Ik wens je succes!
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
M




Geslacht: Vrouw

Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 275


BerichtGeplaatst: zo 05 nov 2006 17:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als je baas echt graag van je af wil, dan lukt hem dat wel op de een of andere manier. Alleen als het om de verkeerde redenen gebeurt of hij gewoonweg geen reden heeft, dan gaat hem dat geld kosten.

Maar dat geldt altijd wel zo'n beetje, ik heb het al diverse malen gezien binnen het bedrijf waar ik werk. En op verschillende manieren uitgevoerd.

Wat tiksimone al zei: waarschijnlijk is er geen reden waarom je vriend het bedrijfje had moeten stilleggen, maar ik denk dat het wel een heel duidelijk signaal naar de werkgever zal uitzenden. Jullie hebben niets kwaads in de zin. Hopelijk kunnen jullie hiermee je baas overtuigen en kan je vriend, in overleg met jouw werkgever, straks gewoon zijn bedrijfje weer opstarten zonder consequenties aan jouw kant.

Als ik jullie zo hoor hebben jullie niets kwaads in de zin gehad, geen gekke dingen gedaan, dus wees dan gewoon ook eerlijk in je gesprek naar je werkgever toe. Ik vind dat hij nogal overtrokken reageert door te dreigen met juridische stappen terwijl hij nog niet eens gewoon op normale wijze geinformeerd heeft wat dit te betekenen heeft.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
michael72



Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft


Berichten: 13


BerichtGeplaatst: zo 05 nov 2006 19:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hartelijk dank voor jullie antwoord Wink .. Daar kan ik inderdaad wat mee. Echter zullen jullie wel begrijpen dat ik op van de zenuwen ben, gezien het feit dat ik morgen eventueel op straat sta Crying or Very sad
Mijn partner gaat inderdaad mee naar mijn werkgever om het 1 en ander nader toe te lichten.
Uiteraard hou ik jullie op de hoogte en wie weet moet ik morgen een nieuwe topic openen hoe men een bezwaarschrift in moet dienen voor mijn ontslag.
Take it down
Bekijk profiel Stuur privé bericht
M




Geslacht: Vrouw

Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 275


BerichtGeplaatst: zo 05 nov 2006 20:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Onthoud goed: je baas kan je niet zomaar ontslaan.

Er zijn een aantal manieren om iemand te ontslaan of van iemand af te komen:
- Via de kantonrechter (ontbinding van het contract)
- Op staande voet (maar jij hebt niets gedaan wat daar reden toe geeft, dus verweer je daar altijd tegen!)
- Na toestemming van het CWI
- Gezamenlijk overeenkomen

Teken nooit iets dat men je toeschuift! Voor je het weet ben je akkoord met het laten aflopen van je contract. Bovenstaande komt er verder op neer dat de werkgever je helemaal niet kan ontslaan op dit moment. Dat recht heeft hij gewoonweg niet zomaar.

Alleen bovenstaande gevallen eindigen in geen werk meer, in alle andere gevallen altijd protest indienen!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
michael72



Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft


Berichten: 13


BerichtGeplaatst: zo 05 nov 2006 21:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dank je M Wink Ik zal je tips morgen meenemen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: zo 05 nov 2006 23:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Sowieso altijd protesteren. Maar goed, laten we niet meteen uitgaan van het slechtste, want als je zo dat gesprek instapt dan ontstaat er ook al direct een sfeer van wantrouwen.

Je staat morgen in elk geval niet figuurlijk op straat hoor, want je bent immers ziek. Mocht je baas dat ontbinden gaan noemen, probeer dan vooral met hem te focussen op "Hoe kan ik je vertrouwen terugwinnen". Nogmaals: je partner heeft daarin al een heel duidelijke stap gezet door het stopzetten van de activiteiten (juist om jouw baan en je werkrelatie niet in gevaar te brengen) en dat mag je baas ook wel wat zeggen.

Gewoon jezelf zijn en weten dat je echt niet "fout" bezig bent.

We duimen en laat weten hoe het gegaan is, wil je?
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
michael72



Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft


Berichten: 13


BerichtGeplaatst: ma 06 nov 2006 22:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

iedereen bedankt voor steun en advies. Vandaag een goed gesprek gehad met mijn werkgever. Ondanks het feit dat hij erg geschokt was, mag ik mijn baan en functie behouden. Echter hebben we wel een nieuw contract opgesteld. Tja voor behoud van mijn baan, hebben we deze als akkoord ondertekend. Gezien feit dat mijn partner buiten zijn onderneming een vaste baan heeft, is hij gestopt met deze neven activiteit om geen concurrentiebeding aan te gaan.
Mijn werkgever stond wel open voor advies, indien mijn partner toch een eigen bedrijf wil op gaan starten. Dit moet uiteraard niet dezelfde activiteiten zijn als mijn werkgever.

Wink Take it down
Bekijk profiel Stuur privé bericht
M




Geslacht: Vrouw

Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 275


BerichtGeplaatst: ma 06 nov 2006 23:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een nieuw contract ondertekend? Oei... volgens mij niet zo'n verstandige keuze, je bent bijvoorbeeld je opgebouwde dienstjaren hiermee mogelijk verloren. Had je beter een aanvulling op je huidige contract kunnen laten osptellen en het dan eerst overdenken voordat je het getekend had.

Meteen tekenen van wat dan ook bij je werkgever is gemiddeld genomen foute boel.....

Persoonlijk vind ik je werkgever niet zo schappelijk overkomen. Maar goed, het gaat er om dat jij tevreden bent met het resultaat.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: ma 06 nov 2006 23:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoezo voor behoud van je baan? Heeft je baas laten doorschemeren dat het anders afgelopen zou zijn ofzo? Wat is er nu anders in je contract, dan?
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: di 07 nov 2006 0:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb niets toe te voegen:
M schreef:
Teken nooit iets dat men je toeschuift! Voor je het weet ben je akkoord met het laten aflopen van je contract. Bovenstaande komt er verder op neer dat de werkgever je helemaal niet kan ontslaan op dit moment. Dat recht heeft hij gewoonweg niet zomaar.

_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
michael72



Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft


Berichten: 13


BerichtGeplaatst: di 07 nov 2006 21:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

M schreef:
Een nieuw contract ondertekend? Oei... volgens mij niet zo'n verstandige keuze, je bent bijvoorbeeld je opgebouwde dienstjaren hiermee mogelijk verloren. Had je beter een aanvulling op je huidige contract kunnen laten osptellen en het dan eerst overdenken voordat je het getekend had.

Meteen tekenen van wat dan ook bij je werkgever is gemiddeld genomen foute boel.....

Persoonlijk vind ik je werkgever niet zo schappelijk overkomen. Maar goed, het gaat er om dat jij tevreden bent met het resultaat.


Je hebt ook gelijk, het betreft ook een aanvulling op mijn huidige contract.
We hebben er allebei vrede mee, voor ons eind goed al goed.. Wink
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: di 07 nov 2006 22:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat houdt de aanvulling in? Dat jouw partner zich onthoudt van concurrerende activiteiten?
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds