Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?
180-dagen rege...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 18 apr 2024 23:29
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wat is volkenrecht?
Moderators: Michèle, Nemine contradicente, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Lydia87






Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 36


BerichtGeplaatst: di 11 okt 2005 12:29    Onderwerp: Wat is volkenrecht? Reageer met quote Naar onder Naar boven

kan iemand mij een duidelijke definitie van volkenrecht geven. en uitleggen hoe je aan een verdrag kunt zien of het volkenrecht is?

alvast bedankt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
abraxes

abraxes

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 1624


BerichtGeplaatst: di 11 okt 2005 13:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De bindendheid van een prejudiciële beslissing voor de nationale rechter werd tot uitdrukking gebracht in het arrest Eierkontor waar het Hof aangaf: alle van het bodemgeschil kennisnemende nationale rechterlijke instanties bindend. Alle instanties die de zaak behandelen zijn dus gebonden maar er kan wel een 2e verwijzing plaatsvinden. Het bovenstaande geldt voor uitleggingsarresten en voor arresten waarin het Hof de geldigheid van een besluit bevestigt; met betrekking tot ongeldigverklaringen is het Hof echter een stap verder gegaan. Het acht deze algemeen verbindend, dit is overwogen in het arrest international chemical corporation. Welliswaar mag de rechter nog steeds een prejudiciële vraag stellen maar beperkt tot de reden, de omvang en eventueel de gevolgen van de eerder vastgestelde ongeldigheid (en moet die ongeldigheid dus accepteren). De vervaging van het onderscheid tussen een ongeldigheidsverklaring en een nietigverklaring lijkt de schrijver voor bestrijding vatbaar. Een nietigverklaring heeft werking ex tunc en erga omnis; een ongeldigheidsverklaring houdt op zichzelf niet meer in dan dat een gemeenschapsbesluit wegens strijd met een hogere rechtsregel of een hoger rechtsbeginsel ongeldig moet worden geacht en in het concrete geval niet kan worden toegepast. Dat het Hof aan dit onderscheid niet veel waarde toekent, blijkt evenwel ook uit de arresten waarin bij analogie art 233 en 231 lid 2 EG, op ongeldigheidsverklaringen toepaste; beide artikelen hebben naar hun letter genomen alleen betrekking op nietigverklaringen. Zo blijkt uitde analogische toepassing van art 231 lid 2 op ongeldigheidsverklaringen, acht het Hof zich bevoegd om de werking van zulk een verklaring in de tijd te beperken. Hetzelfde heeft het Hof beslist tav uitleggingsarresten. VB het 2e Defrenne arrest waar de directe werking van art 141 EG vervatte beginsel van gelijke beloning man en vrouw werd aangenomen doch dat er geen beroep kon worden gedaan voor de tijdvakken die aan het arrest voorafgingen, tenzij beroep reeds was aangetekend. Dit werd verder uitgewerkt in het arrest Denkavit Italiana. Volgens dit arrest verklaart en preciseert een uitleggingsarrest de betekenis en strekking van (het betrokken) voorschrift zoals dat sedert het tijdstip van zijn inwerkingtreding moet of had moeten worden verstaan of toegepast. Slechts bij uitzondering zal het Hof, vanwege het beginsel van rechtszekerheid en de eerbiediging van te goeder trouw totstandgekomen rechtsbetrekkingen, de werking in de tijd van een door hem gegeven interpretatie van een regel van gemeenschapsrecht beperken. Zulk een beperking mag alleen worden aangebracht door het Hof van Justitie
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Lydia87






Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 36


BerichtGeplaatst: di 11 okt 2005 16:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

huhh?
k ben eerste jaars rechten student en hier uit wordt mij niet echt duidelijk wat volkenrecht inhoud:S sorry!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: di 11 okt 2005 18:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Lydia87 schreef:
huhh?
k ben eerste jaars rechten student en hier uit wordt mij niet echt duidelijk wat volkenrecht inhoud:S sorry!

't Zou natuurlijk ook kunnen Abraxes al het idee had dat het een huiswerkvraag was Smile
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: di 11 okt 2005 23:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Verdragen vormen een bron van het volkenrecht. Andere bronnen zijn de gewoonte en de geschriften van rechtsgeleerden. Als ik me niet vergis is er nog een bron, maar ik kan er nu niet opkomen. Ja, doet me denken aan wat ik vorig jaar rond deze tijd moest lezen... als het echt huiswerk is zul je die laatste nu ook wel kunnen vinden Smile.

Oh kijk eens. Ik dacht vermoedelijk aan algemene rechtsbeginselen. Hmm, geschriften van rechtsgeleerden staan er niet bij, maar dat valt denk ik onder doctrine.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
abraxes

abraxes

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 1624


BerichtGeplaatst: wo 12 okt 2005 2:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Shiny
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds