Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?
180-dagen rege...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu di 23 apr 2024 18:42
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wat is het verschil tussen richtlijnen en verordeningen?
Moderators: Michèle, Nemine contradicente, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 2 Ga naar pagina Vorige  1, 2
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: za 16 sep 2006 1:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nu ja, Esther vertelt dat zij meite heeft met Europees recht, dus er komt wel meer aan de orde dan de eerste pijler.

Misschien een handige link: Europa begrippenlijst
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Esther22



Leeftijd: 39
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): HZu

Berichten: 10


BerichtGeplaatst: za 16 sep 2006 11:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hardstikke bedankt allemaal!!

Ik denk dat ik het nu wel snap, om het te checken een paar voorbeelden:

1) Bij fusies en overnames van ondernemingen volgt vaak collectief ontslag voor werknemers, de Europese Commissie is van mening dat werknemers in zulke gevallen een betere rechtsbescherming verdienen.
Het lijkt mij dat hier een richtlijn de meest aangewezen maatregel is, klopt dat Question Question

2) Schapenhouders hebben het moeilijk, om hun economische positie te versterken zou een minimumprijs voor lamsvlees in alle landen van de EU op korte termijn ingevoerd moeten worden.
Hier lijkt mij een verordening een betere keuze Question Question

Groetjes,
Esther
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: za 16 sep 2006 12:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

In het tweede geval zou ik ook voor een richtlijn kiezen. De levensstandaard verschilt immers per land.

Een verodening wordt volgens mij in meer concrete gevallen genomen. Bijvoorbeeld in het geval van een benoeming of de oprichting van een orgaan, of om bijv. te stellen: alle vrachtwagens mogen maar x-ton beladen zijn.

De richtlijn moet je meer zien als de Nederlandse kaderwet (die door nadere regelgeving ingevuld wordt); de verordening als een concrete wet of bepaling van lagere wetgevers.
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
cia76

cia76

Leeftijd: 88
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 1828


BerichtGeplaatst: za 16 sep 2006 12:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een richtlijn die niet op tijd is ingevoerd heeft zogenaamde rechtstreekse werking. Ieder burger (binnen de rijkweidte van de richtlijn) kan een beroep doen op die richtlijn. Echter, aangezien de richtlijn nog niet is geimplementeerd in de Nederlandse wetgeving kan de overheid geen "negatieve" verplichtingen opleggen met een beroep op een richtlijn (zo is in de rechtspraak bepaald). Zij heeft in zo verre geen verticale werking maar wel horizontale werking. De overheid kan dus een procedure verliezen wanneer het normadressaat in beroep gaat omdat ze bijvoorbeeld in een beschikking een voorschrift oplegt die rechtstreeks is afgeleid van de richtlijn maar als dan daarna een procedure volgt waarbij ze dat niet heeft gedaan maar waarbij een derde belanghebbende er in bezwaar om heeft gevraagd met een beroep op de richtlijn verliest ze ook. Da's een leuke driehoekverhouding he?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: za 16 sep 2006 14:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Esther22 schreef:
2) Schapenhouders hebben het moeilijk, om hun economische positie te versterken zou een minimumprijs voor lamsvlees in alle landen van de EU op korte termijn ingevoerd moeten worden.
Hier lijkt mij een verordening een betere keuze Question Question

Wegens het belang van de korte termijn en de uniformiteit van de minimumprijs lijkt me een verordening inderdaad de beste keuze.

Overlaten aan de lidstaten wat een "goede" minimumprijs is zal waarschijnlijk contraproductief werken, omdat dan ieder land in eerste instantie naar het eigen belang zal kijken. Gevolg kan zijn dat de maatregel geen effect heeft en alle schapenhouders alsnog ten onder gaan. (Maar dit is meer economie.)
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Esther22



Leeftijd: 39
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): HZu

Berichten: 10


BerichtGeplaatst: za 16 sep 2006 14:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zijn jullie het met de eerste stelling eens Question Zo ja, waarom?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: za 16 sep 2006 14:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Esther22 schreef:
Zijn jullie het met de eerste stelling eens Question Zo ja, waarom?

Ja, mee eens. Hoe je een betere rechtsbescherming vastlegt is afhankelijk van het juridische systeem van ieder land. Je kunt dat niet goed op een uniforme wijze voor alle lidstaten voorschrijven. Iedere lidstaat zal procesregels moeten vastleggen en misschien nieuwe instanties moeten oprichten.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Esther22



Leeftijd: 39
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): HZu

Berichten: 10


BerichtGeplaatst: za 16 sep 2006 17:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt voor de heldere uitleg, jullie kunnen het me beter uitleggen dan mn leraar Exclamation Very Happy

Ik heb nog 1 stelling waarvan ik niet weet of het een richtlijn of verordening is:

Voor de meeste vissoorten die door Europese vissers worden gevangen bestaan quota, op grond van advies van biologen zouden de vangstquota door kabeljauw verkleind moeten worden en de vangsquota voor makreel en horsmakreel zou juist verruimd kunnen worden. Gaat de voorkeur bij kabeljauw uit naar een verordening of een richtlijn? Ik neig een beetje naar een richtlijn omdat ook dit in ieder land anders geregeld moet worden, klopt dat Question Question

Groetjes,
Esther
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: za 16 sep 2006 17:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bona fides zei over geval 2 anders iets anders dan ik, hoor.... hihi... hoe kun je het dan begrijpen?

Visquota zou ik verordening kiezen, omdat het over concrete aantallen gaat (je kunt maar zoveel vis vangen en dan is hij echt op).
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: za 16 sep 2006 17:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik denk een verordening, om dezelfde reden als je 2e voorbeeld hierboven. Hierbij speelt ook dat het visserijbeleid tegenwoordig volledig Europees is, dus alle wetgeving op dit gebied is van Europese oorsprong.

Zie Verordening Nr. 51/2006.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 2 Ga naar pagina Vorige  1, 2

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds