Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?
180-dagen rege...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 18 apr 2024 7:47
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Was de oorlog in Irak gerechtvaardigd?
Moderators: Michèle, Nemine contradicente, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 8 Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Juul

Juul

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 2636


BerichtGeplaatst: za 10 jan 2004 19:01    Onderwerp: Was de oorlog in Irak gerechtvaardigd? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo lieve rechtenmensen!
Ik heb een vraagje: Ik heb op het nieuws iemand gezien van instituut CLingendael die toch wel een behoorlijk discussiepunt aansneed. Hij vertelde dat zolang er geen massavernietigingswapens in Irak worden aangetroffen dat de interventie van Bush en Blair niet gerechtvaardigd was, omdat er dan geen sprake is geweest van dreiging.
Nu is mijn vraag: Klopt dit?
en de volgende vraag is vast moeilijker te beantwoorden: Wat kunnen de consequenties zijn?
Kan de wereldgemeenschap of desnoods alleen Irak deze twee op het matje roepen en wat zijn de gevolgen daarvan?
En als dat niet kan, wat is de regelgeving dan waard? Als er geen middelen zijn om te zorgen dat ze wordt nageleefd?
Ik heb zelf maar een heel klein gedeelte internationaal recht gehad en wist niet goed waar ik terecht moest met mijn vraag, dus ik dacht ik probeer het hier eens....
En als je dan toch gaat antwoorden, vergeet dan niet je mening even te vertellen....
Liefs Juul xx
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Kafka



Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 1003


BerichtGeplaatst: zo 11 jan 2004 1:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ten eerste, inderdaad de interventie is (voorlopig) niet te rechtvaardigen op grond van de dreiging met massavernietigingswapens.

Ten tweede, de consequenties zijn (jammer genoeg) vrij klein.
In de huidige wereldpolitiek cq. strijd om de macht geldt vooralsnog het recht van de sterkste.

Ten derde, de wereldgemeenschap of Irak kan wel de verantwoordelijken op het matje roepen, dit heeft echter geen nut omdat zowel het VK als de VS dit soort oproepen negeren.

Ten vierde, het recht van de sterkste geldt spijtig in (té) veel gevallen.
Ook in dit geval zou het een goed idee zijn als een verenigd Europa een eigen standputn zou kunnen aannemen.
De VS is een supermacht, ongeacht of je het met hun beleid eens bent of niet, en er is momenteel geen evenwicht zoals dit wel het geval was gedurende de koude oorlog.
Ookal was dit niet een van de leukste delen van de recente geschiedenis, het zorgde wel voor een tegenkracht voor de supremacy van de VS.


Mijn mening is vrij eenvoudig de VS en het VK hebben goed werk verricht in Irak voor (sommige) Irakezen, maar het blijft een illegale inval van een vreemde natie.
Ongetwijfeld zou de VS (economisch) veel beter zijn geweest als een invasie had plaatsgevonden begin jaren tachtig en daarmee Reagan was afgezet.
Maar ja zoiets is niet toegestaan, want dát zijn onze "vrienden".
Ik denk dat we meer vrees moeten hebben voor onze vrienden als voor onze vijanden in dit geval.
Ik denk dan ook dat het land wat het grootste risico is voor Nederland vreemd genoeg de VS is.
De VS plant een invasie in een land en Nederland staat daar dan achter, en daardoor word Nederland een vijand rijker.
Want wat heeft de gemiddelde Libiër, Iranees of Irakees met Nederland te maken??? Niks.
_________________
Ich hab das forensische Sujet in meine surreale Welt transportiert und jeder, der behauptet, ich habe die zeitgenössische Justiz kritisiert oder wäre gar ihr Gegner, der hat meine Romane nie gelesen oder zumindest nicht verstanden...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
BG

BG

Leeftijd: 38
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 1134


BerichtGeplaatst: di 13 jan 2004 22:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ook al worden er geen massavernietigingswapens gevonden, dan is er nog geen basis voor de aanval. Het gebruiken van geweld is namelijk voorbehouden aan de Veiligheidsraad en deze Raad heeft daarvoor geen toestemming gegeven in een resolutie. Dit was met name te wijten aan de verdeeldheid tussen VS/VK enerzijds en Rusland en Frankrijk anderzijds.

Overigens kan een aanval zonder resolutie wel gerechtvaardigd worden als het om een humanitaire interventie gaat, maar daarover is helemaal niks te horen geweest.

Kafka heeft met zijn pessimistische blik op de wereld (VS en VK staan boven alles) gelijk, hoewel er op dit gebied misschien wel mogelijkheden van staatsaansprakelijkheid zijn. Echter met de rol van de VS in de wereldpolitiek zal dit met een veto of botweg een weigering niks uithalen.

Dat de VS als een oppermacht gezien wordt, is trouwens ook onzin. Met het Staalconflict heeft de EU haar tanden laten zien en is de VS teruggekrabbeld. Dat de VS overal lak aan heeft, gaat niet helemaal op.

Amerika zal haar buitenlandse politiek binnenkort toch, noodgedwongen, moeten aanpassen en meer multilateraal gaan handelen. Ze zitten immers met een fikse uitgavenpost in Irak en er is gewoon te weinig personeel voor de aflossing voorhanden. De NAVO zal binnenkort, net als in Afghanistan, weer in beeld komen...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
Kafka_niet_ingelogd
Gast









BerichtGeplaatst: di 13 jan 2004 23:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb mijn naam Kafka, niet toevallig gekozen. Neutral
Ooit "Das Prozes" gelezen?
BG

BG

Leeftijd: 38
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 1134


BerichtGeplaatst: wo 14 jan 2004 23:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nopes.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
Kafka



Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 1003


BerichtGeplaatst: vr 16 jan 2004 15:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als je bekend bent met "1984" van Orwell. (Big brother is watching you...)
Dan kun je begrijpen over wat voor soort sociaal en cultureel klimaat František Kafka* schrijft.
_________________
Ich hab das forensische Sujet in meine surreale Welt transportiert und jeder, der behauptet, ich habe die zeitgenössische Justiz kritisiert oder wäre gar ihr Gegner, der hat meine Romane nie gelesen oder zumindest nicht verstanden...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
BG

BG

Leeftijd: 38
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 1134


BerichtGeplaatst: vr 16 jan 2004 15:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je blijft verantwoordelijk voor je eigen daden Smile
1984 en Animal Farm gelezen, de satire, net als in de Van de Vos Reynaerde, op de maatschappij kan ik wel waarderen. Of ik het ook juist vind, is iets anders.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
Kafka



Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 1003


BerichtGeplaatst: vr 16 jan 2004 15:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een écht antwoord voor een jurist Very Happy.
Of zoals mr. max Moskowicz (onder pseudoniem van mr. Raab) het ooit zei, zelfs het meest abjecte standpunt dient verdediging te krijgen.
_________________
Ich hab das forensische Sujet in meine surreale Welt transportiert und jeder, der behauptet, ich habe die zeitgenössische Justiz kritisiert oder wäre gar ihr Gegner, der hat meine Romane nie gelesen oder zumindest nicht verstanden...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
josseposse






Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 14


BerichtGeplaatst: zo 25 jan 2004 0:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Laatste nieuws:

TBILISI De Amerikaanse minister Powell
geeft toe dat er mogelijk in Irak geen
massavernietigingswapens waren."We
weten het nog niet",zei Powell,onderweg
naar Georgië voor de inauguratie van de
nieuwe president,Saakasjvili.

Minister Powell reageerde op David Kay,
de top-wapeninspecteur die vrijdag zei
niet te geloven dat in Irak biologische
en chemische wapens liggen opgeslagen.

Powell waarschuwde de VN bijna een jaar
geleden voor het gevaar van Iraks
massavernietigingswapens.En president
Bush zei dinsdag nog in de State of the
Union dat er tientallen aanwijzingen
zijn voor een geheim wapenprogramma.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Kafka



Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 1003


BerichtGeplaatst: zo 25 jan 2004 4:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik vind dat we eigenlijk niet te ver in de (internationale) politiek moeten duiken, maar deze kon ik toch niet nalaten te plaatsen.


_________________
Ich hab das forensische Sujet in meine surreale Welt transportiert und jeder, der behauptet, ich habe die zeitgenössische Justiz kritisiert oder wäre gar ihr Gegner, der hat meine Romane nie gelesen oder zumindest nicht verstanden...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Juul

Juul

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 2636


BerichtGeplaatst: zo 25 jan 2004 21:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat Bush dat heeft gezegd heeft waarschijnlijk alleen te maken met dat hij goed voor de dag moet komen voor de verkiezingen in Amerika. Verder geloof ik nog steeds niet dat Irak massavernietigingswapens heeft. Maar goed, is er dan werkelijk niemand die het lef zou hebben of de macht om Bush op het matje te roepen? en dan herhaal ik maar weer mijn vraag, die nog niet echt beantwoord was:
Wat is de wet- en regelgeving eigenlijk waard als mensen zich er ongestraft aan kunnen onttrekken, of sommige partijen?
Waarom hebben we het dan nog? Leidt het niet tot meer ongelijkheid van de macht in de wereld? de VS kan wel een ander land op het matje roepen, maar niemand kan de VS op het matje roepen? Ik vind dat raar!
Liefs Juul xx
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 3307


BerichtGeplaatst: ma 26 jan 2004 17:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ook.
Maar hier geldt niet alleen het recht van de sterkste maar ook allerlei politieke en economische overwegingen. "De Wereld" heeft niet 1 hoogste rechter die onpartijdig kan beoordelen. Landen moeten dat in verband en in overleg doen. En ik denk dat vaak de belangen van die landen in politieke en economische sferen zwaarder wegen dan rechtvaardigheid...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
BG

BG

Leeftijd: 38
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 1134


BerichtGeplaatst: ma 26 jan 2004 23:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Recht kan nooit los gezien worden van economische motieven of andere motieven.

Verder bestaat internationaal recht gewoon uit gewoontes en vergeet niet dat staten soeverein zijn. Dus alles wat ze al uit handen geven is mooi meegenomen.

Bush: Jammer.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
Kafka



Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 1003


BerichtGeplaatst: di 27 jan 2004 2:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

En denk maar niet dat het überhaupt mogelijk is om onpartijdig een oordeel te geven al zou er een bevoegde rechter zijn.
Niemand is zo onpartijdig dat de wereld hem of haar zou aanvaarden als onderdeel van een rechtsprekende instantie.
_________________
Ich hab das forensische Sujet in meine surreale Welt transportiert und jeder, der behauptet, ich habe die zeitgenössische Justiz kritisiert oder wäre gar ihr Gegner, der hat meine Romane nie gelesen oder zumindest nicht verstanden...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Juul

Juul

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 2636


BerichtGeplaatst: di 27 jan 2004 2:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat snap ik allemaal wel en het is ook wel logisch, maar waarom heeft niemand er problemen mee?? Dat snap ik niet, en waarom is het zo simpel om de VN te passeren??
Wat is eraan te doen?
Nieuwe president in de VS die wat slimmer met het buitenland omgaat?
LIefs Juul xx
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 8 Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds