Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
VA loan rates ...
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu vr 29 mrt 2024 17:53
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Vrouwlijke daders bij verkrachting gediscrimineerd.
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
@Paul



Leeftijd: 122
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 347


BerichtGeplaatst: ma 03 sep 2018 12:52    Onderwerp: Vrouwlijke daders bij verkrachting gediscrimineerd. Reageer met quote Naar onder Naar boven

Deskundigen: Straf vrouwelijke dader bij verkrachting moet net zo zwaar als voor mannen.

Quote:
De ongelijke behandeling tussen mannelijke en vrouwelijke daders bij gedwongen seks moet veranderen, stellen diverse deskundigen. Een vrouw die een man tot penetratie dwingt, wordt volgens de Nederlandse wet minder zwaar gestraft dan een man die een vrouw verkracht.


Quote:
Gedwongen penetratie door een vrouw wordt gezien als aanranding en kan tot acht jaar gevangenisstraf leiden, terwijl op verkrachting maximaal twaalf jaar staat.

‘Het is absurd dat de wet nog altijd zo in elkaar zit’, zegt klinisch psycholoog Iva Bicanic, hoofd van het Centrum Seksueel Geweld. ‘Mannen die worden misbruikt door vrouwen via gedwongen penetratie blijven nu onzichtbaar en melden zich vaak niet bij hulpverleners of de politie. De schaamte is onvoorstelbaar groot. En dan biedt de wet ook nog geen kwalificatie voor wat hen is overkomen. Terwijl de gevolgen voor hen even erg zijn als voor vrouwen die worden verkracht.’


Lees verder (of njet), via: https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/deskundigen-straf-vrouwelijke-dader-bij-verkrachting-moet-net-zo-zwaar-als-voor-mannen~b885e87a/

Waarschijnlijk zullen de feministen, na het lezen van dit artikel, en masse de minister verzoeken om deze rechtsongelijkheid aan te pakken (...)
_________________
Assumption is the mother of all fuck ups.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: za 08 sep 2018 12:26    Onderwerp: Re: Vrouwlijke daders bij verkrachting gediscrimineerd. Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
De ongelijke behandeling tussen mannelijke en vrouwelijke daders bij gedwongen seks moet veranderen, stellen diverse deskundigen. Een vrouw die een man tot penetratie dwingt, wordt volgens de Nederlandse wet minder zwaar gestraft dan een man die een vrouw verkracht.

De wet maakt onderscheid tussen penetratie en dwingen tot penetratie, niet tussen man en vrouw.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
@Paul



Leeftijd: 122
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 347


BerichtGeplaatst: za 08 sep 2018 19:41    Onderwerp: Re: Vrouwlijke daders bij verkrachting gediscrimineerd. Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Quote:
De ongelijke behandeling tussen mannelijke en vrouwelijke daders bij gedwongen seks moet veranderen, stellen diverse deskundigen. Een vrouw die een man tot penetratie dwingt, wordt volgens de Nederlandse wet minder zwaar gestraft dan een man die een vrouw verkracht.

De wet maakt onderscheid tussen penetratie en dwingen tot penetratie, niet tussen man en vrouw.


Ik lees:
Quote:

Gedwongen penetratie door een vrouw wordt gezien als aanranding en kan tot acht jaar gevangenisstraf leiden, terwijl op verkrachting maximaal twaalf jaar staat.

_________________
Assumption is the mother of all fuck ups.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: za 08 sep 2018 20:39    Onderwerp: Re: Vrouwlijke daders bij verkrachting gediscrimineerd. Reageer met quote Naar onder Naar boven

@Paul schreef:
bona fides schreef:
Quote:
De ongelijke behandeling tussen mannelijke en vrouwelijke daders bij gedwongen seks moet veranderen, stellen diverse deskundigen. Een vrouw die een man tot penetratie dwingt, wordt volgens de Nederlandse wet minder zwaar gestraft dan een man die een vrouw verkracht.

De wet maakt onderscheid tussen penetratie en dwingen tot penetratie, niet tussen man en vrouw.


Ik lees:
Quote:

Gedwongen penetratie door een vrouw wordt gezien als aanranding en kan tot acht jaar gevangenisstraf leiden, terwijl op verkrachting maximaal twaalf jaar staat.

Precies, de wet maakt dus onderscheid tussen (het moeten ondergaan van) penetratie en het dwingen tot penetratie.

Als persoon A gedwongen wordt een penetratie te ondergaan (met een seksuele bedoeling) is er sprake van verkrachting van persoon A,

Als persoon A gedwongen wordt een ander te penetreren, is persoon A het slachtoffer van aanranding maar niet van verkrachting.

Met het zijn van vrouw of man heeft dit dus niets te maken.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
@Paul



Leeftijd: 122
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 347


BerichtGeplaatst: ma 10 sep 2018 0:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Was dubbel geplaatst.
_________________
Assumption is the mother of all fuck ups.


Laatst aangepast door @Paul op ma 10 sep 2018 0:58, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
@Paul



Leeftijd: 122
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 347


BerichtGeplaatst: ma 10 sep 2018 0:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mmmm het wordt interessant, Van Dale:

gezocht op het woord: Verkrachten.

ver·krach·ten (verkrachtte, heeft verkracht)
1 Overtreden: de wetten verkrachten
2 Geweld aandoen: een vrouw verkrachten met geweld seksueel misbruiken
3 Door slechte uitvoering bederven: Beethoven verkrachten.


Volgens het huidige Nederlands taalbegrip, kán een man njet eens verkracht worden. Óf de tekst: "een vrouw verkrachten" mist een ":"a/h einde van de zin. En was het slechts als vb bedoeld.

Kijken we in het wetboek van strafrecht:
Artikel 242 Hij die door geweld of een andere feitelijkheid of bedreiging met geweld of een andere feitelijkheid iemand dwingt tot het ondergaan van handelingen die bestaan uit of mede bestaan uit het seksueel binnendringen van het lichaam, wordt als schuldig aan verkrachting gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste twaalf jaren of geldboete van de vijfde categorie.

Strafrecht is njet mijn doelgroep, dus het is mij onbekend of "Hij" een standaard is, echter als met "Hij" direct naar een manspersoon wijst is deze tekst ernstig discrimentoir.

In deze beschouw ik het onder bedreiging van geweld, tongzoenen óók als verkrachting.

Als een vrouwspersoon onder dreiging van geweld haar vinger in de anus van een man brengt, is dat wel weer verkrachting, onder voorbehoudt dat met "Hij", de verdachte bedoelt is, anders gaat deze redenering njet op.

Hoe e rechterlijke macht denkt over, het onder dreiging van geweld, tongzoenen van een vrouw is mij onbekend.

Tja, in een lesbische relatie zou er ingevolge de wet, nimmer sprake kunnen zijn van verkrachting? Oh jawel als er "een toy" gebruikt wordt.

Ik bemerkt dat mijn Nederlandstalig begrip het woord anders opvat dan het wetboek van strafrecht.
_________________
Assumption is the mother of all fuck ups.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: ma 10 sep 2018 1:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@Paul schreef:
Kijken we in het wetboek van strafrecht:

En alleen die definitie telt hier, want we hebben het over het wetboek van strafrecht.

Quote:
Strafrecht is njet mijn doelgroep, dus het is mij onbekend of "Hij" een standaard is, echter als met "Hij" direct naar een manspersoon wijst is deze tekst ernstig discrimentoir.

Het is in wetten gebruikelijk dat "hij" zowel naar mannen als vrouwen verwijst.

Quote:
In deze beschouw ik het onder bedreiging van geweld, tongzoenen óók als verkrachting.

Daar zijn twee arresten van de Hoge Raad over. In het eerste arrest oordeelde de Hoge Raad inderdaad dat een tongzoen valt onder het seksueel binnendringen van het lichaam. In het latere arrest kwam de Hoge Raad daar op terug. Zie HR 12 maart 2013, ECLI:NL:HR:2013:BZ2653.

Quote:
Tja, in een lesbische relatie zou er ingevolge de wet, nimmer sprake kunnen zijn van verkrachting? Oh jawel als er "een toy" gebruikt wordt.

Mogelijkheden te over...
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
@Paul



Leeftijd: 122
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 347


BerichtGeplaatst: ma 10 sep 2018 10:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

[quote]In deze beschouw ik het onder bedreiging van geweld, tongzoenen óók als verkrachting.[/quote]

BF schreef: (waarvoor dank)
[quote]
Daar zijn twee arresten van de Hoge Raad over. In het eerste arrest oordeelde de Hoge Raad inderdaad dat een tongzoen valt onder het seksueel binnendringen van het lichaam. In het latere arrest kwam de Hoge Raad daar op terug. Zie HR 12 maart 2013, [url=http://deeplink.rechtspraak.nl/uitspraak?id=ECLI:NL:HR:2013:BZ2653]ECLI:NL:HR:2013:BZ2653[/url].[/quote]

In het arrest leest moi: "
Dat strookt ook met de ratio van die bepaling, te weten: "[quote]de bescherming van de (seksuele) integriteit van het lichaam.[/quote] "
Ingevolge deze genoemde ratio, hebben de schrijvers van het artikel een punt.

Paul schreef:
[quote]Tja, in een lesbische relatie zou er ingevolge de wet, nimmer sprake kunnen zijn van verkrachting? Oh jawel als er "een toy" gebruikt wordt.[/quote]

BF schreef:
[Quote]Mogelijkheden te over...[/quote]

Ik hoor hier kreten van nieuwsgierigheid klinken (...)
_________________
Assumption is the mother of all fuck ups.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: wo 12 sep 2018 21:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@Paul schreef:
In het arrest leest moi: "
Dat strookt ook met de ratio van die bepaling, te weten: "
Quote:
de bescherming van de (seksuele) integriteit van het lichaam.
"
Ingevolge deze genoemde ratio, hebben de schrijvers van het artikel een punt.

Het viel mij inderdaad ook op dat de argumenten die in het arrest worden besproken eigenlijk allemaal vóór het aanmerken van gedwongen penetratie als verkrachting spreken. Probleem is alleen dat zo'n extensieve uitleg van art. 242 Sr in het strafrecht niet toelaatbaar is. Het is aan de wetgever om in te grijpen (of juist niet). De personen die in het artikel aan het woord komen ontkennen dit natuurlijk ook niet; ze pleiten nu juist voor een wetswijziging.

Persoonlijk zie ik geen grote noodzaak voor de wetgever om in te grijpen (uiteindelijk staat op aanranding een maximumstraf van 8 jaar en komt een verkrachter vaak met minder dan 8 jaar weg), maar als de wetgever dit na rijp beraad anders ziet heb ik daar ook geen probleem mee. Maar ik zie hier dus geen verboden vorm van discriminatie.

Quote:
In Nederland zijn sinds #MeToo nog geen mannen hiermee naar voren gekomen. Wel zijn enkele strafzaken bekend. ‘De daders waren vooral vrouwen die zich inbeeldden dat ze een romantische relatie hadden met de jongen in kwestie’, zegt criminoloog Miriam Wijkman. ‘In die constructies wordt een band gesmeed waar zo’n jongen dan niet goed uit durft te stappen.'

Ik zie hier niet direct een vorm van verkrachting, ook niet als ik de geslachten omdraai (tenzij het gaat om een jongen van 15 of jonger). Een actrice of acteur die met een 17-jarige slaapt heeft in Nederland uiteraard niets te vrezen.

Interessant is dat art. 244 Sr het "verschil" niet maakt (in mijn lezing):
Quote:
Hij die met iemand beneden de leeftijd van twaalf jaren handelingen pleegt die bestaan uit of mede bestaan uit het seksueel binnendringen van het lichaam, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste twaalf jaren of geldboete van de vijfde categorie.

Het lijkt hier niet van belang te zijn wiens lichaam wordt binnengedrongen.

Idem voor art. 245 Sr:
Quote:
Hij die met iemand, die de leeftijd van twaalf jaren maar nog niet die van zestien jaren heeft bereikt, buiten echt, ontuchtige handelingen pleegt die bestaan uit of mede bestaan uit het seksueel binnendringen van het lichaam, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste acht jaren of geldboete van de vijfde categorie.

Maar hier wordt dwang dus niet vereist (en bij dwang kijk je weer naar art. 242 Sr).
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds