Vrije artsenkeuze: een grondrecht?
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Scriptieforum

#1: Vrije artsenkeuze: een grondrecht? Auteur: Celine87 BerichtGeplaatst: vr 03 jun 2016 12:39
    —
Ha iedereen,

Voor de afronding van mijn master aan de Tilburg uni ben ik bezig met een onderzoek naar de Jeugdwet, waarbij ik onderzoek of de toegang tot zorg voldoende gewaarborgd wordt conform artikel 24 jo. 2 van het VN-Kinderrechtenverdrag. Ik bestudeer daarbij ook het woonplaatsbeginsel, omdat dit beginsel direct invloed heeft op de toegang tot zorg.

Mijn vraag hier op het forum gaat over de vrije artsenkeuze. Nu is het ook een gevolg van het woonplaatsbeginsel dat de vrije artsenkeuze (of anders gezegd, de vrije behandelkeuze) verder is ingeperkt. Jeugdigen en ouders zijn afhankelijk geworden van de afgesloten contracten tussen gemeenten en aanbieders. Nu ben ik op zoek naar een antwoord op de vraag of het hebben van een vrije artsenkeuze een grondrecht is (of niet). In het Kinderrevhtenverdrag heb ik hierover niets kunnen vinden (afgezien van evt. artikel 12 inhoudende het participatierecht). Het handvest voor Grondrechten vertelde er wel iets over, maar ik ben eigenlijk op zoek naar meer bronnen over de vrije artsenkeuze en het al dan niet zijn van een grondrecht

Wellicht dat iemand hier daar het antwoord op weet. Ik hoop het, want ben al een tijd bezig zonder concreet resultaat. Alvast enorm bedankt!



Rechtenforum.nl -> Scriptieforum

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl