Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?
180-dagen rege...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu za 20 apr 2024 12:28
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Vraagje over arbeidsovereenkomst
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Dvanes



Leeftijd: 43
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 17


BerichtGeplaatst: vr 29 apr 2005 20:04    Onderwerp: Vraagje over arbeidsovereenkomst Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb een vraagje. Een collegaatje van mijn vriend heeft een contract voor 3 dagen in de week, 60%. Nu loopt haar contract af en wordt haar een nieuw contract aangeboden. (ik geloof dat het nieuwe contract voor onbepaalde tijd is) Ze moet echter een "brief" tekenen waarin staat dat ze minimaal 60% wil werken, en dat het niet minder kan worden. Ze mag dus niet alleen de arbeidsovereenkomst tekenen en de brief niet. Ze had zelf juist aangegeven dat ze tzt minder wil gaan werken want ze heeft nog een dochtertje van twee. Dus ze vroeg zich af of ze kan weigeren de brief te tekenen.
De werkgever heeft volgens mijn vriend wel een tekort van ruim 2 man op de afdeling, dus het "kan echt niet" dat zijn collegaatje minder wil gaan werken in de nabije toekomst.
Nu vroeg ik me af of de werkgever zomaar in een "briefje" kan afdwingen dat ze minimaal 60% moet werken, moet dat niet in de arbeidsovereenkomst staan? Ik heb zo'n gevoel dat zo'n brief helemaal geen waarde heeft.
Weten jullie hoe dit zit? En wat ze moet doen: brief tekenen of brief niet tekenen en dan naar zeggen van werkgever ook geen arbeidsovereenkomst krijgen?


Laatst aangepast door Dvanes op ma 02 mei 2005 15:32, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: vr 29 apr 2005 22:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik weet er te weinig van, maar ik denk dat zo'n sideletter niet echt geldig kan zijn als het er op aankomt (t.z.t. dan). Overigens mag een werkgever toch ook al een verzoek om vermindering van de arbeidsduur weigeren als er zwaarwegende redenen zijn?

Maar als je over zo'n kwestie heel erg over moet gaan steggelen, dan is het t.z.t. toch al tijd om een andere baan te zoeken ....

Ik laat het aan de ouderejaars of afgestudeerden over om evt. een advies te geven, maar dit was zo even wat in mij opkwam.

Sorry, ben zelf een beetje van "wie dan leeft, wie dan zorgt". Een paar jaar later is al een vrij lange termijn ... Very Happy ... de werksfeer kan maar zo ineens veranderen.
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Wekkel








Berichten: 109


BerichtGeplaatst: za 30 apr 2005 8:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Waarom zou het wel in de arbeidsovereenkomst mogen en niet in een briefje? Of je je overeenkomsten uitsmeert over 10 documenten of in 1 allesomvattende overeenkomst stopt moet toch niet uitmaken. Dat kan het onderscheidende element hier niet zijn.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Cin



Leeftijd: 40
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 7


BerichtGeplaatst: do 05 mei 2005 18:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Op het moment dat zij dat briefje ondertekend dan is dat net zo goed rechtsgeldig lijkt mij. Het gaat hier dan toch om een overeenkomst die gewoon door middel van aanbod en aanvaarding tot stand is gekomen. Misschien handig om eens te vragen waarom dat perse per brief ernaast moet en niet opgenomen is in het contract, dat ze dan evt. wel of niet kan tekenen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Ramonkey

Ramonkey

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 2280


BerichtGeplaatst: do 05 mei 2005 18:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ze moet wel onthouden dat de werkgever haar geen nieuw contract hoeft aan te bieden.

Wat betreft het briefje ben ik het eens met Wekkel.
_________________
Be the change you want to see in the world
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: do 05 mei 2005 18:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Cin schreef:
Op het moment dat zij dat briefje ondertekend dan is dat net zo goed rechtsgeldig lijkt mij. Het gaat hier dan toch om een overeenkomst die gewoon door middel van aanbod en aanvaarding tot stand is gekomen. Misschien handig om eens te vragen waarom dat perse per brief ernaast moet en niet opgenomen is in het contract, dat ze dan evt. wel of niet kan tekenen.

Ik betwijfel dat het rechtsgeldig is, omdat je volgens mij in een arbeidscontract niet af kunt zien van het recht op deeltijd. Dit kan dacht ik alleen bij CAO, en dan nog alleen in de zin van beperkingen op het recht om méér te werken.

Mij is ook eens een arbeidscontract voorgelegd met daarbij twee los te ondertekenen verklaringen. Kennelijk denkt men toch dat dit de rechtsgeldigheid/afdwingbaarheid ten goede komt.

(In mijn geval ging het om een soort hoe-gedraag-je-je-bij-ziekte verklaring en een opleidingsovereenkomst (verplicht opleiding volgen en terugbetalen als je te vroeg vertrekt). Omdat er in het arbeidscontract al een concurrentiebeding zat en er weinig te onderhandelen viel heb ik vriendelijk bedankt, ook al zou deze combinatie vermoedelijk niet af te dwingen zijn geweest.)
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: do 05 mei 2005 18:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De werkgever lijkt trouwens ook zijn rechten niet goed te kennen, want als er te zijner tijd werkelijk een zwaarwegend belang is om een deeltijdaanvraag te weigeren, dan kan hij dat gewoon doen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds