Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
VA loan rates ...
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu vr 29 mrt 2024 0:24
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Vraag ivm internationaal recht bij een gezag/omgangszaak.
Moderators: Michèle, Nemine contradicente, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
marianne123



Leeftijd: 53
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 5


BerichtGeplaatst: di 23 aug 2011 7:33    Onderwerp: Vraag ivm internationaal recht bij een gezag/omgangszaak. Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste allemaal

Ik heb een vraag namens een vriend. Hulp is zeer welkom.

Er is sprake van een huwelijk in Zweden gesloten in 2002, vervolgens hebben beide partners daar 9 jaar gewoond. De nationaliteit van beiden is NL. Er zijn 2 kinderen onder de 12 jr met NL nationaliteit. De man is in april 2011 naar NL terugverhuisd, dat de moeder met de kinderen plotseling was vertrokken.

Naar verwachting zal ook de moeder over enige tijd (bv een half jaar of een jaar) volgen. De kinderen verblijven momenteel bij moeder. De echtscheiding is 28 april 2011 aangevraagd gezamelijk in Zweden. Er loopt nu een 'bezinningsperiode" van 6 mndn, zoals gebruikelijk bij scheidingen in Zw. Vanaf 28 september kan de scheiding definitief worden aangevraagd in Zw.

Het probleem zit hem in gezag en omgang. Er is een voorlopige omgangsregeling -tijdens de bezinningsperiode- van een halve dag per maand, waarvoor de man de kinderen in Zw bezoekt. Dat is natuurlijk erg zwaar en er is relatief weinig tijd met de kinderen.

De man is er nu bang voor dat de Zw rechter de omgang zal bepalen overeenkomstig de huidige situatie, waarbij het er op lijkt dat deze omgangsregeling niet in het belang van de kinderen lijkt te zijn.

Het contact tussen beide ouders is gespannen, de vrouw is niet benaderbaar voor overleg, en houdt de kinderen van de vader vandaan. De vrouw heeft het contact met zijn familie, maar ook met haar eigen familie verbroken, zij kunnen helaas niet bemiddelen.

Er zijn een aantal praktische vragen:
1. Klopt het dat in dit geval het Zweeds recht geldt ivm de echtscheiding omdat het huwelijk daar heeft plaatsgevonden? Of kan dat ook het NL recht zijn omdat beide ouders (en de kinderen) de NL nationaliteit hebben?

2. Klopt het dat de scheiding in Zweden uitgesproken op precies dezelfde manier volgens NLs recht wordt overgenomen en ingeschreven?

3. Is het mogelijk en/of verstandig om juist in NL de scheiding aan te vragen, zodat het NL recht geldt, in de hoop dat er in NL zorgvuldig onderzoek wordt gedaan naar gezag en omgang?

4. Stel dat dit niet kan: als de kinderen en moeder in NL aankomen, is het dan mogelijk om een nieuwe procedure op te starten in NL?

Alvast enorm bedankt voor het meedenken!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Para legal



Leeftijd: 48
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): LOI

Berichten: 13


BerichtGeplaatst: ma 03 okt 2011 3:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mijn antwoord is puur uit ervaring die ik heb. Ik kan je geen wetsartikelen noemen, maar misschien is het al fijn als je weet in welke richting je moet zoeken.

1. Dat er Zweeds recht geldt heeft niks te maken met het trouwen in Zweden. Het gaat erom waar de scheiding als eerste is aangevraagd en dat is in dit geval Zweden. Beide partijen hebben neem ik aan tot aan de dag van de aanvraag van de scheiding in Zweden gewoond, dus dan zou het Zweeds recht van toepassing zijn. De scheiding had ook in Nederland aangevraagd kunnen worden, maar dan had een Nederlandse rechter geen jurisdictie gehad over het vraagstuk van omgang en gezag met de kinderen. Dat had sowieso in Zweden gemoeten omdat de kinderen de periode voor de scheiding (ik meen dat het of 3 of 6 maanden is) in Zweden hun vaste woon- en verblijfplaats hadden.

2. In principe moet je zelf het Zweedse vonnis in Nederland in laten schrijven. Een rechter in Nederland bepaalt dan of de dingen die erin staan overeenkomstig zijn met Nederlands recht en of het vonnis geheel of gedeeltelijk wordt overgenomen. Belangrijk is ook waar op het moment van inschrijving de kinderen wonen. Als dat nog steeds Zweden is, dan wordt meestal het vonnis overgenomen mbt omgang en gezag. Nederland is namelijk niet bevoegd om wijzigingen aan te brengen als de kinderen daar niet wonen. Heeft weer te maken met dat de Nederlandse rechter geen rechtsmacht heeft over de kinderen als die niet in Nederland wonen.

3. Heb ik al beantwoord. Zolang Zweden de vaste woon- en verblijfplaats van de kinderen is, heeft een Nederlandse rechter geen jurisdictie/rechtsmacht om uitspraken te doen over de kinderen of over omgangsregelingen en gezag.

4. Als de moeder met de kinderen in Nederland komt wonen, kan de vader het Zweedse vonnis in laten schrijven en vervolgens meteen wijziging vragen van dit vonnis mbt omgang en gezag. Ik dacht dat er wel een overgangsperiode is voor de rechtsmacht, maar als duidelijk is dat de kinderen voortaan in Nederland wonen, kan er een nieuwe zaak gestart worden op basis van de gewijzigde omstandigheden.

Wil je vriend meer zekerheid over zijn rechten, dan zal hij naar een advocaat moeten die verstand heeft van internationaal familierecht en niet een gewone familierechten advocaat.

Moet ik nog wel zeggen dat je stukje over "De man is er nu bang voor dat de Zw rechter de omgang zal bepalen overeenkomstig de huidige situatie, waarbij het er op lijkt dat deze omgangsregeling niet in het belang van de kinderen lijkt te zijn." een beetje vreemd overkomt. De verhuizing van de man naar Nederland wordt namelijk ook vast niet in het belang van de kinderen gezien door een Zweedse rechter. Het lijkt me niet meer dan logisch dat een rechter op basis van de omstandigheden van dat moment uitspraak doet over omgang en gezag. Vader heeft vrijwillig de kinderen verlaten om naar Nederland te verhuizen. Een rechter kan niet weten wat de gedachtenspinsels van de vader waren op het moment van die keuze en of hij dat terecht vindt of niet.
Niet dat ik een oordeel wil geven, maar rechters kunnen weinig anders dan afgaan op regels en wetten om hun beslissingen op te baseren en emoties spelen daarin meestal geen rol. Als je vriend dus nog enige kans had willen maken op een betere omgangsregeling, had hij beter in Zweden kunnen blijven (al snap ik dat er 1001 redenen zijn waarom hij dat niet kon, ik hoop ook dat je snapt dat een rechter daar geen rekening mee kan houden).
Bekijk profiel Stuur privé bericht
marja.verstralen



Leeftijd: 43
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 1100


BerichtGeplaatst: vr 18 mei 2012 15:21    Onderwerp: Vraag ivm internationaal recht bij een gezag/omgangszaak. Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dag,*


Deze casus in werkelijkheid inmiddels al opgelost. Toch wil ik graag nog antwoorden, ter oefening voor het vak Internationaal Privaatrecht, dat ik deels heb gevolgd.
Ik hoop dat partijen in de afkoelingsperiode nader tot elkaar zijn gekomen en misschien zelfs tot verzoening.

Vraag 1. Bevoegde rechters inzake echtscheiding:
Art. 1 lid 1 sub a en sub b (io. lid 2 sub a) io. art. 3 lid 1 sub a Brussel IIbis Verordening:
- Tweede streepje: de Zweedse rechter.
- Derde streepje: de rechter van de woonplaats van verweerder, de Nederlandse rechter.
Zoals ik de casus lees, is sprake van een gemeenschappelijk verzoek en is er geen sprake van een verweerder. Dan zou alleen de Zweedse rechter bevoegd zijn.

Vraag 2. Het op de echtscheiding toepasselijk recht:
- De Zweedse rechter zal deze vraag beantwoorden naar Zweeds Internationaal Privaatrecht. Dan zal waarschijnlijk Zweeds echtscheidingsrecht van toepassing zijn. Hiervoor is een Zweeds advocaat nodig.
- De Nederlandse rechter beoordeelt de echtscheiding naar Nederlands recht (zie art. 1 lid 1 sub a Wet Conflictenrecht Echtscheiding).

Vraag 3 Wordt het Zweedse vonnis door de Nederlandse rechter erkend?
Het door de Zweedse rechter uitgesproken vonnis wordt door de Nederlandse rechter zonder meer erkend. Zie art. 2 lid 1 Wet Conflictenrecht echtscheiding.

Vraag 4 Is het verstandig echtscheiding in Nederland aan te vragen?
Deze keuze lijkt de echtgenoot niet te hebben. Indien hij in de procedure als verzoeker optreedt, is alleen de Zweedse rechter bevoegd en de Nederlandse rechter niet (art. 1 lid 1 sub a en sub b io. art. 3 lid 1 sub a Brussel IIbis Verordening tweede en derde streepje).

Enige mogelijkheid is, dat de man optreedt als verweerder en niet als medeverzoeker en dat de vrouw in Zweden ervoor kiest de procedure voor de Nederlandse rechter te voeren. Of te wachten tot de vrouw ook in Nederland woont. De keuze is aan de vrouw.

Vraag 5 Kan, als de Zweedse rechter echtscheiding heeft uitgesproken, nogmaals scheiding verzocht worden voor de Nederlandse rechter?
Nee, de scheiding wordt in Nederland erkend; het huwelijk geldt ook in Nederland als reeds ontbonden.


Ik hoop dat ik in de goede richting zit. Misschien heeft iemand anders nog wat aan dit antwoord.

Met vriendelijke groet,

Marja

* Aan dit bericht kunt u geen rechten ontlenen.
--------------------------------------------------------------------------------
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds