Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?
180-dagen rege...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu di 23 apr 2024 13:43
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Voorwaardelijke opzet of bewuste schuld??
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Steppie



Leeftijd: 38
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): RUN

Berichten: 5


BerichtGeplaatst: wo 25 mei 2005 10:57    Onderwerp: Voorwaardelijke opzet of bewuste schuld?? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hieronder een casusvraagje van Strafrecht, waar ik zelf erg over twijfel:

Quote:
Persoon A stapt rond middernacht na een avondje stevig doorzakken behoorlijk aangeschoten in de auto, om weer naar huis te rijden. Daar het verkeer rond dit tijdstip rustig is, en persoon A door alle drank enigzins overmoedig raakt, besluit hij op een provinciale weg 150 km/u te rijden, ipv de toegestane 80 km/u. Dit roekeloze rijgedrag wordt onderstreept door het feit dat hij verscheidene stoplichten die op rood staan negeert. Wanneer hij echter in volle snelheid een auto wilt inhalen gaat het fout, op de andere rijbaan komt een tegenligger, persoon A ziet deze te laat. Het gevolg is een frontale botsing waarbij de tegenligger zijn leven verliest. Is hier sprake van een voorwaardelijk opzetdelict?


Zelf neig ik de vraag ontkennend te beantwoorden, persoon A veroorzaakt immers niet willens en wetens het ongeluk, wat m.i. wel een vereiste is bij alle opzetdelicten. Dan zou het dus Bewuste Schuld o.i.d. moeten zijn. Daarentegen lijkt mij het dat je -wanneer je met je zatte kop 150 km/u rijdt- wel een bewust risico loopt, om een ongeluk te veroozaken. Maar of dat genoeg is om van voorwaardelijke opzet te spreken?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
Suijkerbuijk



Leeftijd: 47
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 931


BerichtGeplaatst: wo 25 mei 2005 11:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Strafrecht is niet mijn sterkste kant, en mijn laatste college materieel strafrecht is al enige jaren geleden. Tot zo ver de disclaimer Very Happy


A heeft misschien niet willens en wetens het ongeluk veroorzaakt, maar hij heeft zich wel willens en wetens het risico genomen dat door zijn gedrag (alcoholgebruik en zwaar overschrijden maximumsnelheid) een ernstig ongeluk plaats zou vinden. Op basis hiervan zou ik zeggen dat er wel sprake is van voorwaardelijke opzet. Dus doodslag i.p.v. enkel dood door schuld.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Arno



Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 81


BerichtGeplaatst: wo 25 mei 2005 11:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Niet zo gek dat je twijfelt over het antwoord hoor, het lijkt een mix van 2 arresten.

Het ene arrest is het Posche-arrest (HR 15-10-1996, NJ 1997, 199), waarin de Hoge Raad heeft bepaald dat er bij een soortgelijke roekeloze inhaalmanoevre (zonder drankgebruik van de bestuurder) sprake was van (bewuste) schuld, omdat, gezien het grote risico dat de automobilist zijn eigen dood op de koop toe zou nemen, niet gezegd kon worden dat de automobilist de aanmerkelijke kans op het overlijden van de ander heeft aanvaard. Het wilselement krijgt hier dus veel aandacht, waarbij van belang werd geacht dat de automobilist meerdere malen een ingezette inhaalmanoevre had onderbroken en anderzijds dat de verdachte door zijn handelswijze aanmerkelijk levensgevaar had opgelopen.

Van het andere arrest kan ik geen bronvermedling geven, omdat ik er slechts van heb gehoord. Misschien iemand anders?
Waar het op neerkomt is dat een man teveel had gedronken en toen in zijn auto naar huis reed. Tijdens die rit reed hij iemand aan (naar ik meen te herinneren in een woonwijk) die daardoor kwam te overlijden. De Hoge Raad was van mening dat er sprake was van opzet op de dood van het slachtoffer, omdat verdachte, doordat hij dronken in de auto was gestapt, bewust de aanmerkelijke kans had aanvaard dat een dergelijk gevolg zou kunnen intreden. (Waar ik het overigens niet mee eens ben, maar dat terzijde Razz )

Dat laatste arrest is meestal niet voorgeschreven, maar de redenering van de Hoge Raad over voorwaardelijk opzet is niet zo verwonderlijk, dus misschien dat van je werd verwacht dat je zelf ook tot zo'n redenering had kunnen komen.

Ik denk dat er in deze casus sprake is van opzet, omdat de bestuuder had gedronken en daarom dus (volgens de redenering van de Hoge Raad) bewust de aanmerkelijke kans had aanvaard dat een dergelijk gevolg zou kunnen intreden.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Suijkerbuijk



Leeftijd: 47
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 931


BerichtGeplaatst: wo 25 mei 2005 12:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Even een extra vraag er tussendoor..

In hoeverre zal het te snel rijden op zich voorwaardelijke opzet opleveren?

Dat dronken rijden voorwaardelijke opzet op kan leveren volgt uit het vooralsnog onbenoemde arrest dat Arno noemt.

Het veel te hard rijden (in dit geval 70 km harder dan de toegestane snelhied) en dat uit de casus blijkt dat de verdachte met dezelfde snelheid zijn inhaalspoging uitvoerde, lijkt mij ook voldoende voor voorwaardelijke opzet. Het lijkt mij zelfs eenvoudiger. Bij dronken rijden moet de bestuurder beseffen dat zijn reactievermogen niet optimaal zal zijn. Bij te hard rijden zal een bestuurder moeten beseffen dat hij door zijn snelheid de tijd mist om te reageren op verkeerssituaties. Maar daar komt bovenop dat een bestuurder die met 150 over de weg raast naar mijn mening ook moet beseffen dat alles wat hij met die snelheid raakt een grote kans loopt te overlijden.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Arno



Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 81


BerichtGeplaatst: wo 25 mei 2005 13:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik zie dat ik een foutje heb gemaakt Embarassed In het Posche-arrest had de bestuurder ook alcohol gebruikt! Ook reed de auto daar veel te hard, dus kennelijk zijn dit nog niet genoeg redenen om voorwaardelijk opzet aan te nemen. Deze casus lijkt dus erg op het Posche-arrest en het zal daarom (bij nader inzien) toch om (bewuste) schuld gaan.
Blijft wel staan dat ik het moeilijk te rijmen vind met dat andere arrest Rolling Eyes Misschien dat de Hoge Raad nu ook wel anders zou bepalen over dezelfde casus; culpoze zaken worden immers steeds vaker onder de opzet-noemer geplaatst
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Ramonkey

Ramonkey

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 2280


BerichtGeplaatst: wo 25 mei 2005 13:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

In het Porsche arrest was de verdachte ook onder invloed dus het is mijns inziens gewoon de porsche casus in een iets ander jasje.

Zoals bekend ging de HR in het Porsche-arrest niet akkoord met de voorwaardelijk opzetconstructie om het opzet bewezen te verklaren. Van belang was daarbij o.a. dat voorafgaande aan de fatale inhaalpogingen de verdachte ook enkele malen had geprobeerd in te halen, maar die inhaalpogingen steeds afbrak. De HR concludeerde daar o.a. uit dat de verdachte op het moment van de inhaalpoging er vanuit moest zijn gegaan dat de poging zou slagen. Hij had derhalve niet willens en wetens de aanmerkelijke kans aanvaard dat er een ongeluk zou kunnen plaatsvinden door zijn inhaalpoging. Hij is slechts overmoedig geweest door te denken dat hij kon zonder brokken te maken wel kon inhalen(=bewuste schuld). Ander punt waar de HR over viel was dat de verdachte niet snel willens en wetens de aanmerkelijk kans zou hebben aanvaard indien hij wist dat hij zelf grote kans liep het leven te laten.
In de casus wordt wel melding gemaakt van de gemoedstoestand van de verdachte ("raakt overmoedig") dus dat zou wijzen op bewuste schuld.

In het Porsche arrest reed de verdachte overigens ook veels te hard en daar werd zoals gezegd geen opzet aangenomen. Het te hard rijden op zich is wel gevaarlijk, maar van belang voor opzet in voorwaardelijke zin is of de verdachte door zijn rijgedrag ook willens en wetens een kans op een ongeluk voor lief neemt. Heeft hij bedacht dat door zijn rijgedrag een ongeval plaats zou kunnen vinden maar denkt verdachte dat het zo'n vaart niet zal lopen (verdachte is overmoedig, heeft een verkeerde inschatting gemaakt etc.) dan is altijd sprake van bewuste schuld.

Wetsvoorstel TK 2001-2001, 28 484 nr. 3 zal hier in de toekomst duidelijkheid over verschaffen door de schuldvorm "roekeloosheid" in te voeren. Van roekeloosheid is sprake "In alle gevallen waarin sprake is van zeer onvoorzichtig gedrag waarbij welbewust en met ernstige gevolgen onaanvaardbare risico’s worden genomen". Ter afbakening van voorwaardelijk opzet wordt in dat wetsvoorstel gesteld dat "in het algemeen bij roekeloosheid sprake moeten zijn van bewustheid van het risico van ernstige gevolgen, waarbij op zeer lichtzinnige wijze er vanuit wordt gegaan dat deze risico’s zich niet zullen realiseren.” Roekeloosheid zal derhalve de bovengrens gaan vormen van culpa. In het wetsvoorstel worden tevens enkele voorbeelden genoemd van, in de ogen van de wetgever, roekeloze gedragingen in het verkeer: rijden onder invloed, te hard rijden en het niet geven van voorrang.
_________________
Be the change you want to see in the world
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
abraxes

abraxes

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 1624


BerichtGeplaatst: wo 25 mei 2005 14:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Kan je mij uitleggen hoe ik bewuste schuld moet interpreteren?

Deze gedachte gezien vanuit de vergelijking met onmogelijke culpoze opzet.

Waar ik tevens deze zin:

culpoze zaken worden immers steeds vaker onder de opzet-noemer geplaatst

niet helemaal begrijp.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Ramonkey

Ramonkey

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 2280


BerichtGeplaatst: wo 25 mei 2005 14:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

abraxes schreef:
Kan je mij uitleggen hoe ik bewuste schuld moet interpreteren?


Zal het proberen aan de hand van een voorbeeld. Scherpschutter Piet is al 25 jaar lid van een schietvereniging. Tijdens een van de bijeenkomsten van de vereniging sluit hij met vrienden een weddenschap: Piet zegt dat hij op een afstand van 30 meter een appel van het hoofd van zijn geliefde vrouw kan schieten zonder dat hij zijn vrouw hierbij raakt.
Piet schiet vervolgens het hoofd van zijn vrouw aan flarden, de appel wordt niet geraakt. Vrouw overlijdt ter plekke.

Wilde piet zijn vrouw raken? Nee. Is Piet zich er van bewust geweest dat hij zijn vrouw kon raken? Ja. Heeft Piet die kans voor lief genomen (=voorwaardelijk opzetformule)? Nee. Piet is een getraind schutter met 25 jaar ervaring. Gezien zijn ervaring ging Piet er vanuit dat hij zonder problemen de appel kon raken. Hij heeft zichzelf (of zijn schutterskunsten)overschat. Had Piet de kans dat hij zijn vrouw kon raken wel voor lief genomen ("het zal me een worst wezen of ik dan mens raak. Ik ga schieten") dan was er sprake geweest van opzet in voorwaardelijke zin. Het verschil zit hem dus in het op de koop toe/voor lief nemen van het gevolg. Denk de verdachte dat het gevolg in het geheel niet zal intreden (meestal door een overschatting van zijn kunnen) dan spreek je van bewuste schuld.

Hoop dat ik het een beetje duidelijk heb kunnen maken. Ik vond dit altijd een duidelijk voorbeeld (voor de afbakening vw. opzet-bewuste schuld).

Die andere vraag laat ik ter beantwoording over aan Arno nu het zijn zin was.Wink
_________________
Be the change you want to see in the world
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
abraxes

abraxes

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 1624


BerichtGeplaatst: wo 25 mei 2005 17:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dank je wel Ramonkey, het is me nu duidelijk. Griezelig voorbeeld trouwens, het zal je maar gebeuren Smile .

Naar aanleiding van jou schrijven heb ik meteen even de jurisprudentie bekeken, inderdaad, bewuste schuld, totaal niet te vergelijken met de onmogelijkheid van culpoze opzet.
-------------------------------------------------------------------------------------
LJN: AF4287, Hoge Raad, 00458/02

8. Het onderscheid tussen voorwaardelijk opzet (dolus eventualis) en culpa wordt gevormd door zowel het 'willen' als het 'weten' van de dader. Voor voorwaardelijk opzet zijn twee elementen vereist: het kenniselement, dat inhoudt dat de dader zich van de mogelijkheid van het intreden van het gevolg bewust is geweest. Wanneer hij zich die kans niet bewust was maar wel had behoren te zijn, is sprake van onbewuste schuld, een geval van onachtzaamheid. Voorts geldt voor voorwaardelijk opzet een wilsvereiste: de dader moet de aanmerkelijke kans dat het gevolg zal intreden willens en wetens hebben aanvaard, voor lief hebben genomen, op de koop toe hebben genomen. In het geval van bewuste schuld ontbreekt dit wilselement: de dader wenste het intreden van het gevolg waarvan hij ten onrechte de kans verwaarloosbaar klein inschatte in ieder geval niet.

9. Dat de grens tussen voorwaardelijk opzet en bewuste schuld soms dun is en bovendien in grote mate afhankelijk is van de specifieke omstandigheden van het geval, blijkt wel uit de jurisprudentie op dit gebied. Een bekend voorbeeld is het zogenaamde Porsche-arrest (HR 15 oktober 1996, NJ 1997, 199), waarin de Hoge Raad oordeelde dat de bewezenverklaring van doodslag nadere motivering behoefde, nu niet waarschijnlijk was dat de verdachte, die bij een gevaarlijke inhaalmanoeuvre vijf mensen had doodgereden, ook de aanmerkelijke kans op zijn eigen dood had aanvaard ten gevolge van een frontale botsing met een tegenligger. In zijn noot onder dit arrest wijst 't Hart erop dat deze uitspraak "goed te plaatsen (valt) in de door Remmelink gesignaleerde zorg van de HR om nauwlettend toe te zien op hetgeen zich heeft afgespeeld teneinde te voorkomen dat in het grensgebied tussen dolus en culpa de bewuste schuld wordt geannexeerd door het voorwaardelijk opzet."
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Steppie



Leeftijd: 38
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): RUN

Berichten: 5


BerichtGeplaatst: do 26 mei 2005 12:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bedankt voor de reacties! het is me nu iig een stuk duidelijk geworden Smile
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
Nemine contradicente
Moderator
Nemine contradicente

Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 2250


BerichtGeplaatst: wo 01 jun 2005 3:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

ramonkey schreef:
Van belang was daarbij o.a. dat voorafgaande aan de fatale inhaalpogingen de verdachte ook enkele malen had geprobeerd in te halen, maar die inhaalpogingen steeds afbrak.De HR concludeerde daar o.a. uit dat de verdachte op het moment van de inhaalpoging er vanuit moest zijn gegaan dat de poging zou slagen.

De HR had mijnsinziens in dit geval NIET tot deze conclusie moeten komen. (Overigens door een nalatigheid van het Hof)
Ik heb ken de desbetreffende locatie erg goed, zowel in de huidige situatie (met een vluchtheuvel in het midden van de weg) als in de toenmalige situatie ("normale" weg buiten de bebouwde kom met een sloot, een rij bomen, een fietspad en een aangrenzend bos aan beide zijden).
Ik heb nadat ik dit arrest bestuurde navraag gedaan bij verschillende kennissen die dit ongeluk bewust hebben meegemaakt (een bekende van me woonde 50 meter van de plaats waar het fatale ongeluk heeft plaatsgevonden) en iedereen is het over één ding eens.
Inhalen op de desbetreffende weg was (en is) meer dan een kilometer vóór de plaats waar het ongeluk plaats vond NIET mogelijk.
Dat de bestuurder dus enkele malen had geprobeerd in te halen, maar die inhaalpogingen steeds afbrak had niets te maken met het feit of dat dit mogelijk was zonder en ongeluk te veroorzaken.
Op die locatie was het simpelweg niet mogelijk.
En gezien het feit dat de bestuurder van de Porsche daardoor meer dan een kilometer achter de voor hem rijdende Volvo moet hebben gereden kan hij óf geen 150 Km/h hebben gereden of niet hebben geprobeerd in te halen. (omdat hij überhaupt niet achter de Volvo reed)
In het laatste geval zou dit betekenen dat de Porsche ver achter de Volvo reed en terwijl hij 150 km/h probeerde in te halen.
De bestuurders van de Volvo en die van de tegemoetkomende auto kan het niet meer worden gevraagd, die zijn overleden.
De bestuurder van de Porsche heeft dan ook grovelijk gelogen als hij stelt dat hij meerdere malen heeft geprobeerd in te halen.

De HR is geen feitenrechter dus deze kon niet de plaats delict (laten) onderzoeken, maar het Hof heeft in deze zeker een steek(je) laten vallen.
Het Hof had op basis van de situatie ter plaatse kunnen nagaan dat de verklaring(en) van de bestuurder van de Porsche niet de waarheid was.
Daarnaast had het Hof überhaupt kunnen stellen dat de bestuurder kennelijk leugenachtig was aangezien zijn bijrijder stierf in het ongeluk en hij later verklaarde tegenover de politie dat de bijrijder gereden had. (Beide waren uit de auto geslingerd)
Later is bewezen dat deze verklaring niet juist kon zijn gezien de feitelijke omstandigheden.
Op dat moment had de rechter eenvoudigweg de verklaring van de bestuurder, dat hij meerdere malen had gepoogd in te halen en deze pogingen steeds afbrak, als kennelijk leugenachtig kunnen aanmerken.
_________________
Legere Iudicare Reparare
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Eva

Eva

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1289


BerichtGeplaatst: do 02 jun 2005 14:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ben het met Nemine Contradicente eens.
De grens tussen bewuste schuld en voorwaardelijk opzet is, zo blijkt wel, niet altijd makkelijk te bepalen. In het Porsche-arrest vind ik het erg raar dat de rechters niet tot voorwaardelijk opzet zijn gekomen. Het zal dan , zoals Ramonkey al zegt, te maken hebben met de inhaalpogingen die daaraan vooraf zijn gegaan en steeds zijn afgebroken. Dat is dan misschien net het punt dat de weegschaal doet overslaan naar bewuste schuld, maar ik vind het zelf een eigenaardige uitspraak en ben het er niet mee eens.
In de casus die Steppie beschrijft lijkt mij dan ook dat er sowieso sprake is van voorwaardelijk opzet. Iemand die met 150 kilometer per uur rijdt op een weg waar je 80 mag en herhaaldelijk rode stoplichten negeert en dan gaan inhalen hád moeten weten dat dit wel eens fout kon gaan aflopen...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Pax et iustitia

Pax et iustitia

Leeftijd: 37
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 393


BerichtGeplaatst: wo 28 sep 2005 22:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hmm maar hoe zit het nou dan met culpa in causa? Als je veel drinkt dat ben je toch de schuld van je eigen schuld?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
quinty



Leeftijd: 41
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UU

Berichten: 196


BerichtGeplaatst: wo 28 sep 2005 22:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

nu haal je effe twee zaken door elkaar....culpa (of dolus) in causa is van belang voor bijvoorbeeld het wel/ niet honoreren van een rechtvaardigingsgrond of schulduitsluitingsgrond. En idd, wat je zegt als je jezelf verwijtbaar in een bepaalde situatie hebt gebracht, kan dat leiden tot een afwijzing van een rechtvaardigingsgr of schulduitslgr. Alcohol kan daarbij een rol spelen.

kijk maar eens naar bovenstaande reacties. Uit het porsche-arrest was er ook sprake van een verdachte onder invloed, echter voor de grens tussen vw opzet en bewuste schuld was dat niet van belang. In casu ging het om iets anders namelijk dat verdachte niet ook willens en wetens de aanmerkelijke kans op zijn eigen dood had aanvaard.

en bovendien als jij met TE veel alcohol een auto instapt dan aanvaard je bewust de aanmerkelijke kans dat een bepaalde gevolg (bijv de dood van een ander) zal intreden.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Pax et iustitia

Pax et iustitia

Leeftijd: 37
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 393


BerichtGeplaatst: vr 30 sep 2005 16:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

quinty schreef:
nu haal je effe twee zaken door elkaar....culpa (of dolus) in causa is van belang voor bijvoorbeeld het wel/ niet honoreren van een rechtvaardigingsgrond of schulduitsluitingsgrond..


Thanks dat haalde ik idd door de war! Smile
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds