Veroordeling in proceskosten
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Burgerlijk recht

#1: Veroordeling in proceskosten Auteur: Saddaddy BerichtGeplaatst: ma 08 jul 2019 23:37
    —
Ik schrijf dit bericht omtrent de vreselijke situatie waarin ik mij bevind. Ik zal niet te veel in details treden, de reden hiervoor zullen jullie hopelijk kunnen begrijpen.

Tussen mijn ex-vrouw en mij is kort geleden de echtscheiding uitgesproken na een strijd van dik anderhalf jaar. Ik heb al lange tijd geen contact meer met mijn kinderen. Inmiddels loopt er een onderzoek door de Raad, waarop de rechter haar besluit zal baseren omtrent de omgang. Ik zal dus moeten wachten op de uitslag daarvan, en hopelijk voor de laatste keer een gang moeten maken naar de rechtbank. Het gemis van mijn kinderen en de onmacht hierin is slopend, en dit is maar een korte inleiding in de hele situatie. Dit verhaal gaat voornamelijk over de proceskosten.

Onze scheiding is begonnen dmv. mediation, die ex na enkele gesprekken om vage redenen heeft stopgezet. Deze heb ik op papier. Voor de rechter heeft zij hier later een compleet ander excuus voor bedacht. Na de mediation heeft zij een advocaat in de arm genomen, waardoor ik gedwongen was hetzelfde te doen. Als cadeautje heb ik hoge proceskosten moeten betalen, terwijl mijn ex met behulp van een toevoeging al die tijd de boel heeft weten te traineren, met alle emotionele en financiële gevolgen van dien. Mijn proceskosten zijn opgelopen tot €5000.

In een familiezaak als deze is een compensatie van de proceskosten gebruikelijk. Echter, gezien het bovenstaande vind ik het uiterst onredelijk dat ik voor alle proceskosten heb moeten opdraaien. Naar mijn mening hadden we kunnen volstaan met mediation. Er is nooit een gegronde reden geweest om alles via advocaten te laten verlopen, los van de rancune van mijn ex-vrouw. Verder stuurt ze mij via mijn advocaat regelmatig onzinnige betalingsverzoeken, en ook verdeling verloopt zeer moeizaam. Ik ben bang dat mijn kosten dus alleen nog maar zullen oplopen.

Ik ga mijn ex voorstellen om mijn proceskosten met haar bij helfte te verdelen. Dit kan dan verrekend worden met de verdeling van de gemeenschap. Als ze hiermee niet akkoord gaat(en ik vrees helaas van niet), zal ik het verzoek bij de rechter neerleggen in een verzoekschrift. De rechter zal hier dan over beslissen tijdens de zitting omtrent de omgang. Heeft dit kans van slagen of is het hiervoor te laat, nu de echtscheiding al is ingeschreven? Zal de rechter hier tijdens deze zitting aandacht aan besteden, of moet ik dit via een andere weg doen?

Ik ben tevens van plan om op eigen houtje op de rechtbank te verschijnen, zonder mijn advocaat. Ik kan mezelf prima verdedigen, en zit niet te wachten op opnieuw een vette rekening. Is dit gebruikelijk in een scheiding? Nog tips?


Een radeloze vader

#2:  Auteur: LucyLG BerichtGeplaatst: zo 28 jul 2019 4:29
    —
De kosten zijn gemaakt terwijl jullie nog niet gescheiden waren.

De scheiding is nu uitgesproken, maar de boedelverdeling ook neem ik aan? of is er geen specifieke verdeling uitgesproken?

In beginsel zijn jullie beiden voor 50% eigenaar van de boedel, dus het vermogen en de schulden.

De rekening van de advocaat komt lijkt me ten laste van die boedel en zal voor 50% voor haar deel komen. De factuur van de advocaat moet op de lijst komen van de boedelverdeling...



Rechtenforum.nl -> Burgerlijk recht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl