Verhuurdersverklaring GBA rotterdam
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Bestuursrecht

#1: Verhuurdersverklaring GBA rotterdam Auteur: MarijnP BerichtGeplaatst: ma 23 jun 2008 22:25
    —
Per 1 juli ga ik op kamers in Rotterdam. Vorige week heb ik me geprobeerd in te schrijven in het GBA van Rotterdam, maar dat is niet gelukt omdat de verhuurdersverklaring niet door de goede persoon was ingevuld. Ik huur mijn kamer van een woonvereniging, die het het pand in zijn geheel van de eigenaar huurt. De verhuurdersverklaring is dan ook ingevuld door de voorzitter van de woonvereniging (van hen huur ik die kamer immers), maar volgens de mevrouw van het gemeentehuis moest hij worden ingevuld en ondertekend door de eigenaar van het pand. Dit is nergens op het formulier terug te vinden (en nogmaals, ik huur het pand niet van de eigenaar, dus de naam van het formulier zet je op het verkeerde been), maar goed.

Nu is het zo dat het de vorige paar keer dat iemand van de vereniging over in moest worden geschreven in het GBA, de verhuurdersverklaring ook werd ingevuld door de voorzitter van de woonvereniging. Toen werd dit steeds (een stuk of 5 keer, geloof ik) wel geaccepteerd. Als rechtenstudent ben je dan natuurlijk reuze benieuwd wat volgens de wet nou precies vereist is...en tijdens het googlen kwam ik dit artikeltje tegen:

http://www.inschrijven.krakendrotterdam.org/pamflet_inschrijven.pdf

Ik heb het niet zo op krakers, maar dit is toch wel wat interessante informatie.

Kort samengevat komt het hier op neer:
De gemeente Rotterdam mag niet van je eisen dat je een verhuurdersverklaring overlegt voordat ze je inschrijven in het GBA. Een dergelijke eis is namelijk in strijd met de wet GBA, die als enige weigeringsgrond het niet deugdelijk vaststellen van de identiteit noemt. De gemeente heeft niet de bevoegdheid die weigeringsgronden aan te vullen. Er wordt ook wat jurisprudentie genoemd van de voorzieningen rechter en de Raad van State waarin inderdaad geoordeeld zou worden dat de gemeente niet van je mag eisen dat je een verhuurdersverklaring overlegd voordat ze je inschrijven.

Het gaat om deze jurisprudentie:
Voorzieningenrechter Rotterdam:
Vz. reg nr. VBESLU 05/657 hou; Vz. reg nr. VBESLU 05/603 hou;

Afdeling rechtspraak Raad van State:
RvS 22 sept 2004; RvS 22 dec 2004;

Ik heb, zoals gewoonlijk, de grootste moeite om die jurisprudentie boven water te krijgen. Kan iemand me hierbij helpen?

Zoals jullie zien is het artikel en de jurisprudentie als bijna 4 jaar oud....de wet GBA is ongetwijfeld aangepast, in de tussentijd. Ik heb zelf de regeling al een keer doorgescrolld om te zien of hij op voor mij relevante punten is aangepast, maar heb eigenlijk niks gevonden. Kan iemand dat voor me bevestigen?

#2:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: ma 23 jun 2008 23:03
    —
Volgens mij kan de gemeente eigenlijk nooit weigeren om je in te schrijven, want de inschrijving is verplicht. Maar net zo goed is de burger verplicht om op verzoek van B&W relevante geschriften te overleggen:
art. 70 lid 1 Wet GBA schreef:
Degene die aangifte heeft gedaan als bedoeld in de artikelen 65 tot en met 68, is verplicht om op verzoek van het college van burgemeester en wethouders, desverlangd in persoon, ter zake van zijn aangifte de inlichtingen te geven en de geschriften over te leggen die van belang zijn voor de bijhouding met betrekking tot hem van de basisadministratie.

De inschrijving dient overigens binnen 5 dagen na de verhuizing plaats te vinden. Of het vóór de verhuizing al kan weet ik niet.

Als de gemeente inschrijving weigert, is dat inderdaad een besluit in de zin van de Awb (art. 83 Wet GBA). Ik neem aan dat een weigering alleen rechtmatig is als de gemeente in redelijkheid kan twijfelen aan de juistheid van de aangifte, terwijl de persoon die aangifte heeft gedaan niet heeft voldaan aan zijn verplichting om de gevraagde informatie te verschaffen.

Quote:
Afdeling rechtspraak Raad van State:
RvS 22 sept 2004; RvS 22 dec 2004;

Ik heb, zoals gewoonlijk, de grootste moeite om die jurisprudentie boven water te krijgen. Kan iemand me hierbij helpen?

Lijkt me wel handig om maar eens te leren zoeken. Voor RvS 22 sept 2004 zie, ga je naar zoeken.rechtspraak.nl, selecteer je "Raad van State", begindatum 22-09-2004, einddatum 23-09-2004 (de ervaring leert dat rechtspraak.nl einddatum=begindatum niet accepteert) en in het tekstveld "GBA". Precies 1 uitspraak: LJN AR2535. Vervolgens kun je op ljn.rechtspraak.nl controleren of er nog andere vindplaatsen zijn voor deze uitspraak. Die is er: AB 2004, 341, m.nt. Sew.

De andere uitspraak is LJN AR8008.

Het belang van deze uitspraken lijkt te zijn dat het er niet om gaat of het verblijf op een bepaald adres rechtmatig is of niet. Het gaat er slechts om dat de GBA klopt. Maar de gemeente zal er zich dus ook van moeten vergewissen dat jij er ook echt woont.



Rechtenforum.nl -> Bestuursrecht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl