Vergoedingsrecht als erfenis voor deel is geconsumeerd
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Burgerlijk recht

#1: Vergoedingsrecht als erfenis voor deel is geconsumeerd Auteur: hannesvn BerichtGeplaatst: di 23 okt 2018 12:13
    —
Beste leden,

Volgens mij is het nogal duidelijk maar een relatie krijgt van haar mediator en via een notaris een volgens mij verkeerd advies. Relatie gaat scheiden.

De feiten:
Relatie is in gemeenschap van goederen getrouwd. In 2010 ontvangt zij 30.000 euro uit de erfenis van haar moeder die in het testament regelt dat de erfenis niet in een gemeenschap van goederen kan vervallen. Een deel (10k) wordt besteed aan een aflossing op de hypotheek en de rest ten behoeve van de gemeenschap voor diverse doelen (vakantie, rijles voor de kinderen ed)

Volgens mij is er een vergoedingsrecht ontstaan (Artikel 95 Burgerlijk Wetboek Boek 1). Stel dat de overwaarde 100k is en de rest van de bezittingen worden 50/50 verdeelt dan gaat eerst de vergoedingsvordering af van de overwaarde en de rest wordt verdeeld.

De mediator en de notaris stellen dat er sprake is van verwatering en dat alleen de 10K verrekend kan worden. Volgens mij is dat onjuist. Wat vinden jullie?
(bedragen zijn fictief)

#2:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: do 25 okt 2018 1:15
    —
Volgens mij geeft art. 95 lid 2 BW je gelijk.

#3:  Auteur: Jeroen1967 BerichtGeplaatst: do 25 okt 2018 13:08
    —
Ik neem aan dat de vergoeding alleen zal kunnen slagen als er een gedegen bewijsvoering wordt overlegd dat het geld inderdaad ten behoeve van de gemeenschap is aangewend? Dus alle betreffende bonnen en nota's, en bijbehorende rekeningafschriften (direct vanaf de rekening van verkrijger van de erfenis?)...

Vervolgvraagje (ben geen jurist, wel nieuwsgierig): artikel 95 gaat over goederen, artikel 87 noemt dan nog goederen die vanwege hun aard verbruikt worden. Vallen vakanties en rijles hier ook onder?



Rechtenforum.nl -> Burgerlijk recht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl