Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
VA loan rates ...
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 28 mrt 2024 18:38
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Van hbo naar wo
Moderators: Michèle, Nemine contradicente, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
DanielS



Leeftijd: 32
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): HAN

Berichten: 15


BerichtGeplaatst: za 02 aug 2014 15:20    Onderwerp: Van hbo naar wo Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ja, ik ga de uitdaging aan. Heb mijn p gehaald en heb me ingeschreven aan de Uu. Op het hbo haalde ik een 7 zonder leren en een 9,5 met leren. Ik vind zelf dat ik de stof snel en goed opneem, maar ik mis diepgang...dit is een reden om naar het wo te gaan. Daarnaast wil ik graag de advocatuur in.

Nu vraag ik om ervaringsdeskundigen die hetzelfde traject lopen of hebben gelopen. Onderschatte je het niveau? Waar liep je tegenaan?

Tuurlijk, iedereen is anders en leert anders maar ik denk dat positieve geluiden voor mij een zetje in de rug zijn omdat ik vaak aan mezelf twijfel of ik iets aankan, en eventuele valkuilen kan vermijden met tips.

Daarnaast heb ik een lichte vorm van autisme, ik denk niet dat dit een belemmering gaat vormen, maar het is wel de oorzaak van het twijfelen aan mezelf.

Alvast bedankt!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
svdongen



Leeftijd: 27
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier


Berichten: 359


BerichtGeplaatst: za 02 aug 2014 23:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Op het WO is de instelling academischer, het waarom is natuurlijk van belang (niet alleen de mogelijke oplossingen). Het recht is immers niet statisch, maar dynamisch. Volgens mij is op het HBO meer een casus-oplos mentaliteit?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
DanielS



Leeftijd: 32
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): HAN

Berichten: 15


BerichtGeplaatst: zo 03 aug 2014 8:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

svdongen schreef:
Op het WO is de instelling academischer, het waarom is natuurlijk van belang (niet alleen de mogelijke oplossingen). Het recht is immers niet statisch, maar dynamisch. Volgens mij is op het HBO meer een casus-oplos mentaliteit?


Het 'waarom' aspect is nvt op het hbo, dat aspect mis ik wel...

Daarnaast veel samenwerken, oppervlakkige casuïstiek enz...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
hilde12



Leeftijd: 124
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 1572


BerichtGeplaatst: zo 03 aug 2014 8:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het hbo is veel praktischer dan het WO.
WO is theoretischer.

Het wil niet zeggen dat als je hoge cijfers haalt op het HBO dat je dan ook WO makkelijk kan, het is namelijk ook heel ander soort onderwijs.

Op de site van de VU staan de verschillen duidelijk aangegeven:
http://www.vu.nl/nl/opleidingen/voor-het-vwo/scholieren/hulp-bij-studiekeuze/verschillen-tussen-hbo-en-wo/index.asp
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Row-my



Leeftijd: 30
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 3


BerichtGeplaatst: ma 04 aug 2014 13:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb 2 jaar geleden dezelfde overstap gemaakt. Haalde op hbo alles gemakkelijk en zocht meer uitdaging in mijn studie.

Ben zelf na één jaar hbo en het halen van mijn propedeuse overgestapt naar wo. Heb er geen enkel moment spijt van gehad. Hbo richtte zich daarnaast erg op toepassing in praktijk en persoonlijk vind ik het interessanter om me op theoretisch vlak meer te ontwikkelen. Wel moet ik toegeven, het zal echt vanuit jezelf moeten komen want anders houd je het niet vol.
Voor een voldoende moet ik wel meer mijn best doen maar dat is juist de uitdaging die ik zocht!

Ambitieus? Ga je lekker ontplooien naast je studie (studie/studentenvereniging) door middel van commissies. Is met wo veel makkelijker dan op hbo en je bouwt er op die manier wel een netwerk en zakelijke ervaring mee op, wat je normaal met je stage op het hbo zou doen.

Daarnaast denk ik gewoon; waar een wil is, is een weg. Je zit niet voor niets op hbo. Gewoon doen! Het niveau gaat niet het verschil maken, je instelling en discipline waarschijnlijk wel Wink
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Row-my



Leeftijd: 30
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 3


BerichtGeplaatst: ma 04 aug 2014 13:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb 2 jaar geleden dezelfde overstap gemaakt. Haalde op hbo alles gemakkelijk en zocht meer uitdaging in mijn studie.

Ben zelf na één jaar hbo en het halen van mijn propedeuse overgestapt naar wo. Heb er geen enkel moment spijt van gehad. Hbo richtte zich daarnaast erg op toepassing in praktijk en persoonlijk vind ik het interessanter om me op theoretisch vlak meer te ontwikkelen. Wel moet ik toegeven, het zal echt vanuit jezelf moeten komen want anders houd je het niet vol.
Voor een voldoende moet ik wel meer mijn best doen maar dat is juist de uitdaging die ik zocht!

Ambitieus? Ga je lekker ontplooien naast je studie (studie/studentenvereniging) door middel van commissies. Is met wo veel makkelijker dan op hbo en je bouwt er op die manier wel een netwerk en zakelijke ervaring mee op, wat je normaal met je stage op het hbo zou doen.

Daarnaast denk ik gewoon; waar een wil is, is een weg. Je zit niet voor niets op hbo. Gewoon doen! Het niveau gaat niet het verschil maken, je instelling en discipline waarschijnlijk wel Wink
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Row-my



Leeftijd: 30
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 3


BerichtGeplaatst: ma 04 aug 2014 13:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb 2 jaar geleden dezelfde overstap gemaakt. Haalde op hbo alles gemakkelijk en zocht meer uitdaging in mijn studie.

Ben zelf na één jaar hbo en het halen van mijn propedeuse overgestapt naar wo. Heb er geen enkel moment spijt van gehad. Hbo richtte zich daarnaast erg op toepassing in praktijk en persoonlijk vind ik het interessanter om me op theoretisch vlak meer te ontwikkelen. Wel moet ik toegeven, het zal echt vanuit jezelf moeten komen want anders houd je het niet vol.
Voor een voldoende moet ik wel meer mijn best doen maar dat is juist de uitdaging die ik zocht!

Ambitieus? Ga je lekker ontplooien naast je studie (studie/studentenvereniging) door middel van commissies. Is met wo veel makkelijker dan op hbo en je bouwt er op die manier wel een netwerk en zakelijke ervaring mee op, wat je normaal met je stage op het hbo zou doen.

Daarnaast denk ik gewoon; waar een wil is, is een weg. Je zit niet voor niets op hbo. Gewoon doen! Het niveau gaat niet het verschil maken, je instelling en discipline waarschijnlijk wel Wink
Bekijk profiel Stuur privé bericht
workinprogress



Leeftijd: 30
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UM

Berichten: 113


BerichtGeplaatst: di 09 sep 2014 20:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

En hoe bevalt het Daniel?

Ik heb hetzelfde als jou gedaan en ik vind het echt een verademing. Ik moet er veel voor doen om alles goed bij te houden, maar 'voor wat hoort wat'. Erg interessant allemaal en genoeg ruimte om jezelf te ontplooien op universiteit vind ik. Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
DanielS



Leeftijd: 32
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): HAN

Berichten: 15


BerichtGeplaatst: do 02 okt 2014 20:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

workinprogress schreef:
En hoe bevalt het Daniel?

Ik heb hetzelfde als jou gedaan en ik vind het echt een verademing. Ik moet er veel voor doen om alles goed bij te houden, maar 'voor wat hoort wat'. Erg interessant allemaal en genoeg ruimte om jezelf te ontplooien op universiteit vind ik. Very Happy


Dag!

Ondertussen al een kleine maand bezig, tot nu toe bevalt het goed! Ik zit midden in de toetsweek en heb morgen mijn laatste toets (inleiding staats en bestuursrecht).

De eerste toets ging goed (was een MC-toets), heb een 9 voor die toets.

De tweede toets was inleiding privaatrecht (was alleen maar goederenrecht), die was wel te doen. Alleen had ik een domme fout gemaakt, maar had geen ruimte meer om te schrijven/verbeteren. (het ging over natrekking -> zeldzame postzegel op een envelop plakken)......

Laatste toets... weet niet wat ik moet verwachten, de proeftoetsen gaan goed in elk geval.

De overgang is wel groter dan ik had verwacht. De vraagstelling in de toetsen is heel anders, de stof is meer, de lessen zijn anders opgebouwd enz.

Maar ik vind het niet erg, het is wel even wennen maar dat lijkt me logisch. het acclimatiseren blijkt vooral uit het feit dat ik voorheen niet veel moest lezen en nu wel, maar heb een goede planning voor mezelf gemaakt.

Bedankt voor je interesse overigens Wink
Bekijk profiel Stuur privé bericht
workinprogress



Leeftijd: 30
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UM

Berichten: 113


BerichtGeplaatst: do 02 okt 2014 20:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Leuk om te horen Smile

Ik herken mezelf in je opmerkingen. Alleen heb ik nog geen toets gehad. Mijn tentamen (inleiding rechtswetenschap) is 22 oktober.
Ik merk inderdaad ook dat ik veel tijd kwijt ben aan de studie maar daar ondervind ik geen last van omdat ik het ook echt leuk vind.

Een 9 is een heel mooie prestatie. Keep up the good work en succes met je aankomende toets(en) Wink
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds