Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...
aansprakelijkh...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 28 mrt 2024 14:56
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

UVA vs UL
Moderators: Michèle, Nemine contradicente, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Iemanders



Leeftijd: 31
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman


Berichten: 10


BerichtGeplaatst: vr 03 dec 2010 1:24    Onderwerp: UVA vs UL Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo,

Na een open dag bij de UvA en een meeloopdag in Leiden weet ik het bijna zeker; ik ga rechten studeren. Binnenkort zal ik online proefstuderen aan de universiteit Leiden om mijn definitieve keuze voor de studie bewust te kunnen maken.

De studie zal ik volgen aan de Universiteit Leiden, óf aan de Universiteit van Amsterdam. Over de verschillen tussen de twee universiteiten heb ik een aantal vragen.

1. In Leiden is het eerste jaar opgebouwd uit vier periodes, waarbij in elke periode twee vakken worden gegeven. Aan het eind van elke periode worden twee tentamens afgenomen, één voor elk vak. Dit spreekt mij erg aan, steeds focussen op twee vakken en na elke periode vakken afsluiten.
Hoe zit het op de UvA? Krijg je daar ook maar twee vakken per periode, of zijn het er meer? En is het jaar opgebouwd uit vier periodes op de UvA?

2. Ik heb altijd gehoord van mensen dat Leiden zeer goed bekend staat op het gebied van rechten. Toch lees ik op internet dat volgens sommige mensen Leiden juist heel slecht bekend staat. Graag jullie mening hierover?

3. To the point: Raad je mij aan te gaan studeren in Leiden of Amsterdam? En waarom?

Dank voor reacties,

Mvg.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
advocaatjeleefjenog



Leeftijd: 124
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 185


BerichtGeplaatst: zo 05 dec 2010 18:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik zou voor Leiden kiezen, absoluut.

Leiden staat heel goed bekend en ís naar mijn mening ook echt heel goed. Op de UvA schijnt alles vrij chaotisch te zijn. Ik ken iemand die vorig jaar aan de UvA Rechten heeft gedaan. Je moest dingen vaak zelf maar uitvinden en soms hoorde je dat een tentamen was verplaatst op de dag zelf. Uiteindelijk heeft zij maar 5 studiepunten gehaald in een heel jaar. Ik heb hiervoor al eerder gehoord dat de UvA niet erg goed georganiseerd is. Of dat echt zo is weet ik natuurlijk niet zeker (ik studeer immers in Leiden), maar na dit verhaal werd het voor mij wel bevestigd.

In Leiden is alles goed georganiseerd, ik ben zelf nooit voor verrassingen komen te staan. Je krijgt les van goede docenten, soms zijn er gastcolleges of lezingen van bekende juristen. Verder krijg je altijd les van mensen die helder de stof uitleggen en soms ook een mening hebben waar veel mensen het niet mee eens zijn (weet niet of ik zomaar namen kan noemen, maar daar gaat het niet om Wink).

Al met al zou ik echt voor Leiden kiezen. Goed georganiseerd, goede docenten en één van de beste rechtenopleidingen van Nederland is wat je kunt verwachten. Wat de stad betreft is Leiden ook heel veilig, ik kan als 19 jarige studente gewoon om half twaalf over straat zonder dat ik mensen tegenkom waarvoor ik liever een blokje om loop.

Als ik jou was zou ik het wel weten, maar het is en blijft jouw keuze. Succes!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Iemanders



Leeftijd: 31
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman


Berichten: 10


BerichtGeplaatst: zo 05 dec 2010 23:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

advocaatjeleefjenog schreef:
Ik zou voor Leiden kiezen, absoluut.

Leiden staat heel goed bekend en ís naar mijn mening ook echt heel goed. Op de UvA schijnt alles vrij chaotisch te zijn. Ik ken iemand die vorig jaar aan de UvA Rechten heeft gedaan. Je moest dingen vaak zelf maar uitvinden en soms hoorde je dat een tentamen was verplaatst op de dag zelf. Uiteindelijk heeft zij maar 5 studiepunten gehaald in een heel jaar. Ik heb hiervoor al eerder gehoord dat de UvA niet erg goed georganiseerd is. Of dat echt zo is weet ik natuurlijk niet zeker (ik studeer immers in Leiden), maar na dit verhaal werd het voor mij wel bevestigd.

In Leiden is alles goed georganiseerd, ik ben zelf nooit voor verrassingen komen te staan. Je krijgt les van goede docenten, soms zijn er gastcolleges of lezingen van bekende juristen. Verder krijg je altijd les van mensen die helder de stof uitleggen en soms ook een mening hebben waar veel mensen het niet mee eens zijn (weet niet of ik zomaar namen kan noemen, maar daar gaat het niet om Wink).

Al met al zou ik echt voor Leiden kiezen. Goed georganiseerd, goede docenten en één van de beste rechtenopleidingen van Nederland is wat je kunt verwachten. Wat de stad betreft is Leiden ook heel veilig, ik kan als 19 jarige studente gewoon om half twaalf over straat zonder dat ik mensen tegenkom waarvoor ik liever een blokje om loop.

Als ik jou was zou ik het wel weten, maar het is en blijft jouw keuze. Succes!


Bedankt voor je lange reactie!

Een vraag:
Hoeveel uur besteed jij gemiddeld per week aan je studie? Ik weet dat dit per persoon verschillend is en daarom vraag ik het aan zoveel mogelijk mensen Smile .
Ik weet inmiddels wel zeker dat het Leiden wordt, al wacht ik het 'online studeren' af voordat ik mezelf inschrijf. Ik geloof dat er in 2011/12 een fixus is van 800 leerlingen? Op de site staat wel dat als je je vóór 15 mei inschrijft, de kans vrijwel 100% is dat je erbij zit. Weet je hier misschien nog iets over?

Bedankt Smile
Bekijk profiel Stuur privé bericht
advocaatjeleefjenog



Leeftijd: 124
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 185


BerichtGeplaatst: di 07 dec 2010 15:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik denk gemiddeld zo'n 20 uur per week. Ik bereid zelf altijd alles voor en ben bij alle colleges, maar meer dan 20 uur heb je gewoon echt niet nodig. Daarom is Rechten ook goed te combineren met een andere studie of een druk studentenleven (waar ik een goed voorbeeld van ben..)

800 is veel, het limiet is geloof ik 650, daarnaast bestaat een wachtlijst. Meer dan 650 studenten zullen ze niet toelaten. Er zijn altijd mensen die toch niet gaan studeren. Wat die wachtlijst betreft is het wie het eerst komt wie het eerst maalt, dus wees snel.

De kans dat je er gewoon bij zit is inderdaad bijna 100%. Ik zat zelf in de laagste lotingsklasse (gemiddelde van 6,0), maar ben gewoon ingeloot. Er waren zelfs nog plaatsen over. Bij Rechten hoef je je niet zo druk te maken om je eindcijfers Wink Wel vóór 15 mei inschrijven, anders kom je alsnog op de wachtlijst terecht.

Succes met je keuze en het inschrijven.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Flash
Moderator
Flash

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1608


BerichtGeplaatst: di 07 dec 2010 17:35    Onderwerp: Re: UVA vs UL Reageer met quote Naar onder Naar boven

Iemanders schreef:

1. In Leiden is het eerste jaar opgebouwd uit vier periodes, waarbij in elke periode twee vakken worden gegeven. Aan het eind van elke periode worden twee tentamens afgenomen, één voor elk vak. Dit spreekt mij erg aan, steeds focussen op twee vakken en na elke periode vakken afsluiten.
Hoe zit het op de UvA? Krijg je daar ook maar twee vakken per periode, of zijn het er meer? En is het jaar opgebouwd uit vier periodes op de UvA?


Bij de UvA bestaat een jaar uit twee semesters en ieder semester uit twee blokken. Alle blokken worden afgesloten met tentamens. Afhankelijk van de complexiteit van een vak zal een vak 1 of 2 blokken duren.

Ik ben zelf inmiddels voor de tweede maal aan de UvA begonnen met een studie (in 2005 notarieel recht afgestudeerd en in 2009 in deeltijd met een studie fiscaal recht).

De twee keer heb ik voor de UvA gekozen vanuit praktisch oogpunt (vanaf werk naar de UvA is te doen, elders niet). De eerste keer was het een keuze op gevoel. Ik had bij de UvA het beste gevoel en van die keuze heb ik eigenlijk nooit spijt gehad.

Maar ook Leiden zal een goede Uni zijn vermoed ik zo maar. Daarnaast blijft het een feit dat je het uiteindelijk zelf zult moeten doen. De universiteit is een handig hulpmiddel om een goed jurist te worden, maar je zult het er zelf uit moeten halen (en dat kan op iedere universiteit).
_________________
Liefde in twee verschillende werelden,
maar in beide ongelooflijk krachtig.
Deze liefde is pas ontstaan,
maar nu al voor eeuwig prachtig....
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Nobility

Nobility

Leeftijd: 37
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 315


BerichtGeplaatst: za 11 dec 2010 21:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Leiden alles goed georganiseerd? Laat me niet lachen: USIS is een groot drama; dat geven zelfs de werknemers toe. Een soort miljoenenputje voor onzin. Bovendien is het registratiesysteem ook een drama, 27 juli zonder problemen mijn college inschrijving ingediend en pas nu, in december, mijn collegepas krijgen omdat hun problemen hebben. Tsja, en dan ben ik niet de enige. Of mensen die een onvoldoende krijgen voor hun tentamen omdat maar 1 kant is nagekeken, het cijfer achteraf is een 8, ook een foutje van hun kant.

Verder studeer ik al weer bijna 3 jaar met plezier aan de Universiteit van Leiden. Ik probeer alleen duidelijk te maken dat elke universiteit wel zijn schaduwzijde kent en dat je je daar niet op moet blindstaren als je een keuze maakt.

Onderling zit er weinig verschil tussen de kwaliteit van het rechtenonderwijs op universiteiten.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
AnneLeyenberg



Leeftijd: 44
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 1


BerichtGeplaatst: wo 15 dec 2010 17:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Vanaf volgend collegejaar is er op de Universiteit Leiden geen nummerus fixus meer, wellicht iets om mee te nemen in je beslissing.

Mocht je meer informatie over studeren aan de Universiteit Leiden willen, neem dan contact op met de Studielijn (studielijn@bb.leidenuniv.nl / 071 - 527 1111).

Vriendelijke Groet,
Anne Leyenberg
Bekijk profiel Stuur privé bericht
thomas1020



Leeftijd: 31
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1


BerichtGeplaatst: wo 15 dec 2010 20:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

AnneLeyenberg schreef:
Vanaf volgend collegejaar is er op de Universiteit Leiden geen nummerus fixus meer, wellicht iets om mee te nemen in je beslissing.
Vriendelijke Groet,
Anne Leyenberg


Echt niet?
Ik zit er ook sterk aan te denken om rechten te gaan studeren, en twijfel ook tussen Leiden en Amsterdam.

Ik ging er tot nu bij mijn keuze wel vanuit dat Leiden nog een numerus fixus heeft.

Overigens ben ik ook nog zeker van plan in beide steden een meeloopdag te volgen en als het kan naar de open dagen te gaan.
Verder spreekt het mij aan dat je bij de UvA al meteen meer specifieke vakken hebt, daar je bij de UL begint met algemene vakken om een totaalbeeld te krijgen.
Aan de andere kant lijkt Leiden mij een leukere stad, het heeft iets van Delft, waar ik nu studeer en waar ik het erg gezellig vind. Een grote stad als Amsterdam trekt mij minder. Ook beide ouders hebben in Leiden gestudeerd.

Kortom: ook ik twijfel tussen deze twee universiteiten en ben er nog steeds niet uit.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
advocaatjeleefjenog



Leeftijd: 124
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 185


BerichtGeplaatst: do 16 dec 2010 12:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Leiden begint inderdaad vrij algemeen, maar dat is juist handig om kennis te maken met verschillende rechtsgebieden.

Wat numerus fixus betreft: Meestal worden niet eens alle plekken uiteindelijk opgevuld, waardoor je er vrijwel altijd in komt. Ik had zelf een vrij laag gemiddelde maar ben er zonder problemen in gekomen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Nobility

Nobility

Leeftijd: 37
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 315


BerichtGeplaatst: do 16 dec 2010 17:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zelfs met de numerus fixus is nog nooit iemand uitgesloten geweest in UL...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds