Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Personalized T...
verkiezingsbed...
Kunnen (Kanton...
Boetes CJIB ni...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu di 22 jul 2025 21:08
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Twee vragen
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Freohr

Leeftijd: 33
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG

BerichtGeplaatst: di 11 dec 2012 15:01    Onderwerp: Twee vragen Reageer met quote Naar onder Naar boven

Art. 314 lid 2 BW:

In dit artikel staat dat een verjaringstermijn al eerder in kan gaan dan het moment waarop een niet-rechthebbende bezitter wordt. In de laatste zin staat dat het in kan gaan vanaf de dag volgende waarop de onmiddellijke opheffing kon worden gevorderd.

Ik stel me hierbij voor dat iemand al een half jaar houder van een goed kon zijn voordat hij aangaf bezitter te worden. Begint de verjaringstermijn dan te lopen op het moment dat hij begon te houden? Hoe moet ik me dit voorstellen?

Mijn tweede vraag: Ik lees dat bij een handeling door een gevolmachtigde, de gevolmachtigde nog steeds verplicht is tot schadevergoeding aan de wederpartij wanneer de volmachtgever een handeling buiten zijn bevoegdheid bekrachtigt.
Hoe is dit te rechtvaardigen? M.I. geeft de volmachtgever door bekrachtiging aan dat hij de handeling ondersteunt, dan vind ik het raar dat de gevolmachtigde alsnog moet betalen.

Ik hoop dat mijn vragen duidelijk zijn.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
marja.verstralen

Leeftijd: 44
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: di 11 dec 2012 19:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Vraag 1.
Ik weet niet precies wat er dan gebeurd moet zijn voorafgaand aan het bezit. Maar een houder kan niet uit zichzelf bezitter worden, daar staat het interversieverbod van art. 3:111 BW aan in de weg.

Vraag 2.
Dit vind ik ook vreemd; als de volmachtgever heeft bekrachtigd, is de volmachthebber toch niet meer aansprakelijk op grond van art. 3:70 BW?
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: di 11 dec 2012 23:21    Onderwerp: Re: Twee vragen Reageer met quote Naar onder Naar boven

Freohr schreef:
Ik stel me hierbij voor dat iemand al een half jaar houder van een goed kon zijn voordat hij aangaf bezitter te worden. Begint de verjaringstermijn dan te lopen op het moment dat hij begon te houden? Hoe moet ik me dit voorstellen?

Art. 3:314 lid 2 BW: opheffing van een onrechtmatige toestand. Als B houdt voor A, is dat op zichzelf niet onrechtmatig jegens A. A zal eerst om teruggave moeten vragen.

Quote:
Mijn tweede vraag: Ik lees dat bij een handeling door een gevolmachtigde, de gevolmachtigde nog steeds verplicht is tot schadevergoeding aan de wederpartij wanneer de volmachtgever een handeling buiten zijn bevoegdheid bekrachtigt.
Hoe is dit te rechtvaardigen? M.I. geeft de volmachtgever door bekrachtiging aan dat hij de handeling ondersteunt, dan vind ik het raar dat de gevolmachtigde alsnog moet betalen.

Art. 3:70 BW bepaalt dat hij die als gevolmachtigde handelt, jegens de wederpartij instaat voor de omvang van de volmacht (tenzij ...). Als de achterman bekrachtigt, heeft de persoon die als gevolmachtigde handelt aan deze verplichting voldaan.

edit: ik schrijf hierboven lid 2, maar ik had er zelf lid 1 bijgepakt... mijn fout.

Laatst aangepast door bona fides op wo 12 dec 2012 1:38, in totaal 1 keer bewerkt
Freohr

BerichtGeplaatst: wo 12 dec 2012 1:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mijn veronderstelling m.b.t. de eerste vraag klopt dus? Dan begrijp ik het.

En mijn tweede vraag is ook beantwoord, al vind ik het alsnog raar dat de gevolmachtigde eventuele schadevergoeding moet betalen. Hierin zullen wel een aantal nuances spelen.

Bedankt bona!
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: wo 12 dec 2012 1:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Freohr schreef:
Mijn veronderstelling m.b.t. de eerste vraag klopt dus? Dan begrijp ik het.

Nee, die klopt niet. Hmm, ik dacht dat je het over lid 1 had, maar ik zie nu dat je lid 2 schreef. Lid 2, "of de onmiddellijke opheffing gevorderd kon worden ...", ziet niet op de situatie dat iemand eerst houder is en later bezitter wordt, maar op de situatie dat eerst persoon B bezitter wordt en B het bezit later overdraagt aan C. Het moment waarop B bezitter werd blijft tellen, niet het moment waarop het bezit op C is overgegaan.

Art. 3:314 lid 2 BW ("of ...") drukt dus uit dat een lopende verjaring door rechtsopvolgers wordt voortgezet.

Quote:
En mijn tweede vraag is ook beantwoord, al vind ik het alsnog raar dat de gevolmachtigde eventuele schadevergoeding moet betalen. Hierin zullen wel een aantal nuances spelen.

Nee. Ik schreef dat door de bekrachtiging aan de verplichting is voldaan. Hoe kan de voor gevolmachtigde spelende dan ooit nog aansprakelijk zijn voor enige schade? Hij heeft aan zijn verplichtingen voldaan. Hij stond in voor de volmacht, en het is ook precies zo uitgepakt, dankzij de bekrachtiging.

De situatie is na bekrachtiging dus precies gelijk aan de situatie waarin er steeds een toereikende volmacht is geweest. Art. 3:70 BW maakt hier trouwens ook geen onderscheid tussen.

BerichtGeplaatst: wo 12 dec 2012 13:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mijn tweede vraag is ontstaan door het zien van deze afbeelding:

Hierin zie ik dat na bekrachtiging van een handeling de gevolmachtigde alsnog schadevergoeding moet betalen.

Wat mis ik?[/img]
marja.verstralen

Leeftijd: 44
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: wo 12 dec 2012 17:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Volgens mij klopt die pijl van art. 3:69 BW naar art. 3:70 BW gewoon niet. Na bekrachtiging treden immers dezelfde gevolgen in, als ware de volmacht verleend. Dan is er geen schade.
cia76

cia76

Leeftijd: 89
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: wo 12 dec 2012 18:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Misschien is er wel schade doordat de bekrachtiging die nodig was even op zich heeft laten wachten waardoor er bijvoorbeeld vertragingsschade kan ontstaan.
Freohr

BerichtGeplaatst: wo 12 dec 2012 18:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dacht ik ook Marja, maar ik ging er eerlijk gezegd van uit dat het goed zou zijn. (is van capita selecta)

Cia, vertraging door een langzame bekrachtiging zou toch voor rekening van de volmachtgever moeten komen?
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds