Toezicht bestuursorganen
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Staatsrecht

#1: Toezicht bestuursorganen Auteur: Otis BerichtGeplaatst: wo 06 nov 2013 16:26
    —
Hallo allemaal,

Ik heb de opdracht gekregen een essay te schrijven over de vraag wat de bevoegdheid tot spontane vernietiging van Kroon inhoudt. Ik loop vast bij het volgende:
- de vraag in hoeverre de bevoegdheden verschillen naar gelang het om schorsing/vernietiging van een medebewindbevoegdheid of autonome bevoegdheid gaat.

Een digitale bron zou mij het meest helpen.

#2: Re: Toezicht bestuursorganen Auteur: BartL BerichtGeplaatst: do 07 nov 2013 10:54
    —
Otis schreef:
Hallo allemaal,

Ik heb de opdracht gekregen een essay te schrijven over de vraag wat de bevoegdheid tot spontane vernietiging van Kroon inhoudt. Ik loop vast bij het volgende:
- de vraag in hoeverre de bevoegdheden verschillen naar gelang het om schorsing/vernietiging van een medebewindbevoegdheid of autonome bevoegdheid gaat.

Een digitale bron zou mij het meest helpen.


Ik ben hier geenszins zeker van maar zou het verschil kunnen zijn dat de bevoegdheid tot indeplaatsstelling (na vernietiging) alleen toegestaan is bij taken in medebewind? Daarnaast is de bevoegdheid om na vernietiging zelf in de zaak te voorzien alleen toegestaan indien er geen beleidsvrijheid bestaat voor het decentrale bestuursorgaan. Dit zal vaker voorkomen bij medebewindstaken.

Volgens mij kun je veel informatie halen uit de Memorie van Toelichting bij de Wet revitalisering generiek toezicht (TK 2009-2010, 32389).

#3:  Auteur: Otis BerichtGeplaatst: do 07 nov 2013 15:35
    —
Bedankt voor het antwoord!



Rechtenforum.nl -> Staatsrecht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl