Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
VA loan rates ...
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu vr 29 mrt 2024 2:04
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Teruggedraaid ontslag en verder..
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
mbe



Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter


Berichten: 7


BerichtGeplaatst: wo 09 aug 2006 0:56    Onderwerp: Teruggedraaid ontslag en verder.. Reageer met quote Naar onder Naar boven

Goede.. avond of nacht eigenlijk Smile

Ik heb een paar vragen onder het motto, beter vooraf weten waar je aan toe bent dan achteraf gaan zoeken.

Het volgende is de situatie.
Ik werk bij een autobedrijf als administratief medewerker, met als taak alle werkzaamheden die rondom de showroom en verkoop van auto's hangen opvangen en organiseren. een administratieve duizendpoot dus.

Nu gaat het helaas wat minder in de markt en in het bedrijf worden vanwege reorganisatie 3 banen geschrapt, waaronder de mijne.
Als reden wordt gegeven dat mijn functie komt te vervallen.

Dit geschiedde 6 weken geleden en veroorzaakte een hoop commotie binnen het bedrijf. Mede door de gang van zaken heeft 1 van de 3 verkopers per direct zijn ontslag ingediend en dat heeft mij vooralsnog gered, want na 1 week kwam de mededeling dat mijn ontslagaanvraag ingetrokken is.

Op dit moment loop ik ook mee in de verkoop naast mijn administratieve taak en dit is samen met de 2 verkopers goed te doen.

Nu zag ik gisteren ineens een sollicitatiebrief voorbijkomen voor een verkoopfunctie. Ik verbaasd op de internetsite van ons bedrijf kijken en ja hoor, een verkoper gevraagd Shocked
Ik zie mijn functie dusweer in de knel komen, want 3 man in de verkoop is op dit moment gewoon teveel.
En of je nu met 2 verkopers + 1 duizendpoot bent, of met 3 verkopers die zelf alle administratie moeten regelen maakt mijn inziens geen verschil.

Vraag 1) geldt er nog dat degene die het laatst aangenomen is (in dezelfde functie) in principe ook het eerst ontslagen moet worden?
Vraag 2) is het verstandig voor mij om op de vacature van verkoper te reageren, zodat men in elk geval weet dat ik daar ook in mee wil denken.
(ps, mijn bedrijfsdirecteur weet dit wel, maar de beslissing komt vanuit de overkoepelende holding)
Vraag 3) mocht het zo ver komen dat ik weer ontslag aangezegd krijg, op hoeveel maanden loon als schadevergoeding heb ik recht?
Ik werk er tussen 6 en 7 jaar, mijn inziens 7 maandlonen dan. er stonden er 6 in de ontslagbrief.
Vraag 4) hoe worden openstaande vrije dagen uitbetaald? Is dit gelijk aan loonuitbetaling of geldt er een extra belastingdruk op?
Heb nog veel uren openstaan, zo'n 500, dus voor aardig wat geld. Anders moet ik er nog zoveel mogelijk gaam opnemen.

Oei, het is een heel verhaal geworden Confused

Alvast dank voor de reacties.
MBE

ps, als u dit wilt verplaatsen naar het gedeelte rechtshulp, meld het a.u.b. dan verander ik een paar gegevens omwille van onherkenbaarheid.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: wo 09 aug 2006 2:07    Onderwerp: Re: Teruggedraaid ontslag en verder.. Reageer met quote Naar onder Naar boven

mbe schreef:
Vraag 1) geldt er nog dat degene die het laatst aangenomen is (in dezelfde functie) in principe ook het eerst ontslagen moet worden?

Nee, sinds 1 maart geldt het afspiegelingsbeginsel.

Quote:
Vraag 2) is het verstandig voor mij om op de vacature van verkoper te reageren, zodat men in elk geval weet dat ik daar ook in mee wil denken.
(ps, mijn bedrijfsdirecteur weet dit wel, maar de beslissing komt vanuit de overkoepelende holding)

Dat lijkt me niet onverstandig. Misschien kun je via die bedrijfsdirecteur je functie direct laten veranderen in "verkoper". Het feit dat er een vacature is voor een functie die jij kennelijk goed kunt vervullen (jouw ontslag is voorlopig ingetrokken omdat die verkoper verdween) lijkt me ook een goed argument om het CWI ertoe te brengen geen ontslagvergunning te verstrekken.

Quote:
Vraag 3) mocht het zo ver komen dat ik weer ontslag aangezegd krijg, op hoeveel maanden loon als schadevergoeding heb ik recht?
Ik werk er tussen 6 en 7 jaar, mijn inziens 7 maandlonen dan. er stonden er 6 in de ontslagbrief.

Er is geen wet die dit precies vastlegt. Als je met de vergoeding niet tevreden bent kun je een kennelijk onredelijk ontslagprocedure beginnen bij de kantonrechter. Als hij het met je eens is zal hij je bovenop de ontslagvergoeding een schadevergoeding toekennen. De kantonrechtersformule zal daarvoor een richtlijn zijn. Er is dus geen hard recht en de werkgever is niet verplicht om je iets aan te bieden. Je kunt er natuurlijk wel over onderhandelen (voor zover het niet om een soort CAO-akkoord met de vakbond gaat).

Bij strikte toepassing van de kantonrechtersformule (en daartoe is de rechter dus niet verplicht) wordt de diensttijd afgerond op hele jaren, waarbij een half jaar naar beneden wordt afgerond, en een half jaar + een dag naar boven.

Quote:
Vraag 4) hoe worden openstaande vrije dagen uitbetaald? Is dit gelijk aan loonuitbetaling of geldt er een extra belastingdruk op?
Heb nog veel uren openstaan, zo'n 500, dus voor aardig wat geld. Anders moet ik er nog zoveel mogelijk gaam opnemen.

Gelijk aan loonbetaling, maar het komt boven op je loon, dus zal volgens het hoogste tarief worden belast. Als je met je salaris bijvoorbeeld in de 42%-schijf zit, zal van alles wat je extra ontvangt voor 42% (of zelfs 52%) belast worden. Dat is dus een hogere belastingdruk dan op je salaris zelf, omdat een deel daarvan in de lagere schijven zit.

Precies hetzelfde geldt voor de ontslagvergoeding. Het zijn allemaal in box 1 belaste inkomsten, en hoe meer inkomsten in box 1, hoe hoger de belastingdruk. (Aan de andere kant is de WW-uitkering weer lager, en uiteindelijk wordt je belast over wat je in het hele jaar hebt verdiend.. als je de eerste helft veel meer verdient dan in de 2e helft zul je belasting terugkrijgen.) Mocht je in 1 jaar beduidend meer inkomen hebben dan in de voorgaande of opvolgende jaren, dan kun je later bij de fiscus een verzoek tot middeling indienen (altijd over een tijdvak van 3 jaren).

Quote:
ps, als u dit wilt verplaatsen naar het gedeelte rechtshulp, meld het a.u.b. dan verander ik een paar gegevens omwille van onherkenbaarheid.

Je vraag lijkt me hier goed op zijn plaats (nou ja, vraag 4 zou in fiscaal passen Wink), en ik vind het heel verstandig van je om met het oog op google de vraag in deze rubriek te stellen en niet in rechtshulp! (Al zie ik niet direct elementen die verschrikkelijk herkenbaar of eenvoudig googlebaar zijn.)
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
cia76

cia76

Leeftijd: 88
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 1828


BerichtGeplaatst: wo 09 aug 2006 10:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bona Fides waarom weet jij zo veel?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: wo 09 aug 2006 11:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mr. Green
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
mbe



Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter


Berichten: 7


BerichtGeplaatst: wo 09 aug 2006 17:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

cia76 schreef:
Bona Fides waarom weet jij zo veel?

Inderdaad, dank voor je reactie Bow

Quote:
en ik vind het heel verstandig van je om met het oog op google de vraag in deze rubriek te stellen en niet in rechtshulp!

Ik heb redelijke kennis van pc's en google, en wat je soms al niet tegenkomt...
Idem dito met forums, ben nogal internetverslaafd (welke forummedewerker niet?) en zit zelf ook bij diverse forums , dus als ik een wederdienst kan bewijzen Wink
Maar dan onder mijn echte (voor)naam.

Quote:
Nee, sinds 1 maart geldt het afspiegelingsbeginsel

Ben de enige in mijn leeftijdsgroep, dus dat maakt geen verschil. De andere 2 ontslagen personen zaten ook in andere leeftijdgroepen.

Quote:
Misschien kun je via die bedrijfsdirecteur je functie direct laten veranderen in "verkoper".

Zelf al voorgesteld, maar mijn bedrijfsdirecteur zei dat hij mij als administatief persoon ziet. ik ben in het begin wel verkoper geweest, ook op papier, maar dat is sinds januari 2002 omgezet naar administratie.

Daarom komt die vacature voor mij zo onderwacht... er is mijn inziens op dit moment geen behoefte aan een extra verkoper, en als de markt weer aantrekt er er wel behoefte aan komt, kan ik weer fulltime terugvallen in mijn admin.functie.

Goed, dan gaan we eens reageren op de vacature op de website. Komt het tenminste direct bij de holding aan ook Rolling Eyes

Quote:
Er is geen wet die dit precies vastlegt

Duidelijk, dan is dat okee. Het is maar dat ik alles eruit wil halen wat erin zit als ze nu weer met ontslag zouden aankomen.

Quote:
Gelijk aan loonbetaling, maar het komt boven op je loon, dus zal volgens het hoogste tarief worden belast

En weer zeer duidelijk Cool
Heb al voor mezelf besloten dat als het gebeurd, dat ik direct stop met werken en de 2 maanden vakantie ga houden <> vrije dagen opnemen.

Op zich verwacht ik geen problemen met het vinden van een andere baan, vacatures genoeg hier in de buurt en zeker op admini. gebied.
Maar ik heb het goed naar mijn zin, wil er helemaal niet weg... maarja...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds